Hlavní navigace

Proč jsou virtuální asistenti tak populární

3. 11. 2017

Sdílet

 Autor: Fotolia © iconimage
Trh s umělou inteligencí poháněnými osobními digitálními asistenty se má v roce 2018 téměř zdvojnásobit, kolem roku 2020 by pak měl dosáhnout hodnoty 12 miliard dolarů a 1,6 miliard aktivních uživatelů, vyplývá z dat serverů Statista a VentureBeat.

Virtuálními asistenty se dnes zabývají ti největší hráči na trhu – od Googlu přes Microsoft po Amazon. Proč jsou ale právě nyní tak populární? O nový objev totiž rozhodně nejde.

Přirozený jazyk

Rozhraní ovladatelné pomocí přirozeného lidského jazyka je mnohem intuitivnější než běžné webové nebo mobilní rozhraní, vyžaduje však určitou schopnost přístroje učit se. Místo rolovacích menu a zaškrtávacích boxů mohou uživatelé své požadavky jednoduše vypisovat či říkat.

A k tomu napomáhá umělá inteligence. Díky velmi nízké míře chybovosti v rozpoznávání hlasu a přirozeného jazyka dosáhli osobní asistenti dostačující úrovně porozumění pro člověka přirozeně znějícím dotazům a požadavkům. Učí se navíc rozpoznávat své uživatele.

Amazon kupříkladu nedávno oznámil, že Alexa je již schopna rozpoznat 10 různých hlasů. Zařízení s Alexou tak mohou poskytovat uživateli přizpůsobené výsledky na základě dřívějších preferencí a chování.

Personalizace

Co se personalizace týče, jde o nezbytnou součást jakékoli dnešního digitální produktu – dokonale zajišťuje zákaznickou věrnost. Virtuální asistenti však tuto výhodu přenáší do úplně jiných výšin.

Digitální asistenti mohou umělou inteligencí poháněné schopnosti využít k interpretaci uživatele a lépe porozumět jeho konkrétnímu chování. Následně mohou zapojit strojové učení a doladit jejich reakce tak, aby asistent dával uživateli takové reakce, jaké dle předchozích výsledků chce a očekává.

Mimo zjevné výhody dokáže tento způsob učení strojů výrazně ušetřit čas – místo zaplavení uživatele množstvím jakýchkoliv jen možná relevantních výsledků, dostane jich zákazník jen omezené, pro něj klíčové množství výsledků.

Virtuální asistenti tak pomáhají řešit i „paradox volby“, který často vede k nespokojenosti zákazníka a prázdným nákupním košíkům. Právě maloobchodní řetězce se stávají velkými zákazníky firem vyvíjejících virtuální asistenty s umělou inteligencí – přestože zatím spíše ve Spojených státech. Walmart, eBay nebo Whole Foods virtuální asistenty běžně používají už dnes.

Vyšší úroveň znalostí, produktivity a lepší konektivita

Velké množství dat poskytovaných asistenty je pro uživatele přínosné – ať už jde o databáze Googlu nebo flexibilitu a schopnost samostatného učení.

Přes vysokou soutěživost v tomto mladém odvětví se mnozí velcí hráči rozhodli spíše pro otevřenost a spolupráci než utajování a tvrdou patentovou válku. Amazon a Microsoft se rozhodli pro zpřístupnění svých asistentů jeden druhému, Cortana je dokonce částečně otevřená vývojářům pro vylepšování jejích funkcí.

Velkou výhodou pro virtuální asistenty je také rozvoj internetu věcí. Velké množství zařízení, kde asistenti naleznou uplatnění, pomáhá v rozvoji obou trhů. Průkopníkem v této oblasti je například německý obr Bosch.

Byl pro vás článek přínosný?