Asociace pro elektronickou komerci (APEK) zveřejnila výsledky studie Platební metody v ČR. Studie se zabývá nástroji, které lze využít pro platbu za zboží a služby v prostředí českého Internetu. Je koncipována jako příručka pro provozovatele, který hledá vhodné nástroje příjmu peněz od zákazníků ve svém e-obchodě.
Výsledky studie potvrzují fakt, že zatím neexistuje jediný universální platební nástroj a díky odlišnostem e-obchodů bude hledání jednotného řešení složité. Vzhledem ke konzervatismu zákazníků nepřekvapí zjištění, že nejrozšířenějším platebním nástrojem v ČR zůstává dobírka. Je nabízena 97 % e-obchody a zákazníci tuto formu využívají v 70-80 % případů. V západním světě je u zákazníků dobírka až na třetím místě (kolem 12 %), preferovaným platebním metodám vévodí platební karty (kolem 80 %).
Na dalších místech se v ČR v oblasti zákaznické popularity umístil převod na účet a platba na výdejním místě. Značnou popularitu získávají poslední dobou nákupy na splátky. Se zhruba 10% podílem se umísťují platební karty a platební brány. Nabídková stana obchodníků je co se týče metod poměrně koncentrovaná, dobírku a převod na účet nabízí 97 % obchodníků, následují platby na výdejním místě (74 %), platební brány (60 %), nákup na splátky (57 %), platební a úvěrové karty (kolem 40 %). Důvodem této podoby plateb je pravděpodobně nedůvěra Čechů k zadávání čísel svých kreditních karet při nákupech v e-shopech a preferují proto dražší způsob dobírky. Pravdou však je, že řada e-shopů při vyšší ceně objednaného zboží poštovné nepočítá a není pak divu, že se zákazníci rozhodují právě pro tento typ platby.
Tyto závěry potvrzuje i český internetový obchod Kasa.cz - téměř 80 procent zákazníků zde využívá právě platbu „na dobírku“, konkrétně je to 77 %. „Podle našich zkušeností zákazníci vnímají dobírku jako nejdůvěryhodnější způsob platby,“ říká ředitel internetového obchodu Kasa.cz Martin Kasa.
V souvislosti s uveřejněnými závěry průzkumu jsou také zajímavé údaje týkající způsobu dopravy zásilek. Platbu dobírkou je samozřejmě možné využít u všech způsobů dopravy. „Naši zákazníci využívají Českou poštu pouze z 20%, ostatní způsoby dopravy vedou a jsou zastoupeny z 80%. Nejvíce zákazníků využívá služeb PPL – a to ze 63%, následuje zmiňovaná Česká pošta s 20% a se 17% Toptrans (údaje za 2007). 66% našich zákazníků využívá zaslání zboží, 34% si své zboží vyzvedává osobně na našich prodejnách“, dodává Martin Kasa. |