Celkem se v EMEA prodalo v uvedeném období 20,8 milionů jednotek PC, což je o 18,2 % méně než ve stejném kvartále 2014, tvrdí analytici IDC. Podle nich meziroční ukazatel částečně zkresluje promo akce Microsoftu s jejich Bing-edicemi Windows, které přinesly vyšší prodeje díky nižší ceně za PC. Za celý rok se pak prodalo hodnotu 76,3 milionů PC, což je o 18 % méně.
Navíc v roce 2014 byl prodej notně podnícený končící podporou Windows XP a tudíž i zvýšeným zájmem firem o obnovu PC parku. Také první notebooky s Windows 7 dosáhly životnosti čtyř let, což je obvyklý inovační termín pro tento typ produktů. A koneckonců, ani dolar nebyl v roce 2014 vůči jiným měnám tak drahý.
Prodej PC v roce 2015 ale zjevně nezvýšily nové technologické prvky, jako třeba inovativní procesory, a také ani nový operační systém Microsoftu. Podle analytiků je ale pozitivním faktem určitá stabilizace prodejů, což se projeví v meziročních ukazatelích v letošním roce.
Co se týče regionálního rozdělení, v západní Evropě poklesl prodej PC o zhruba 13 %, ve střední a východní Evropě o přibližně 25 %, což se týká i celoročních výsledků. Na Blízkém východě a v Africe to bylo v posledním čtvrtletí 2015 dokonce snížení o téměř 30 %.
V CEE byly na vině nízkých prodejů i devalvace tamějších měn a vysoká vstupní úroveň za rok 2014. Za výjimku lze považovat Maďarsko, kde naopak prodej PC meziročně stoupl o více než desetinu, a to díky zakázkám z veřejného sektoru.
Trh se zkonsolidoval hlavně na tři klíčové hráče – a těmi jsou HP, Lenovo a Dell, které dohromady tvoří 54% podíl na trhu (o rok dříve to bylo jen 50 %). HP drží okolo 24 % trhu, Asus se ve sledovaném čtvrtletí dokázal díky silnému růstu v západní Evropě vklínit mezi uvedenou top 3, a to se zhruba stejným podílem jako čtvrtý Dell.
Prodej PC v EMEA
Podíl výrobců podle kusových dodávek, čtvrté čtvrtletí 2015
HP |
23,7 % |
Lenovo |
19,3 % |
Asus |
10,7 % |
Dell |
10,1 % |
Acer |
8,7 % |
ostatní |
27,5 % |
Zdroj: IDC CEMA, únor 2016