Uživatelé si své tablety, notebooky a chytré telefony nechávají déle, což podle prognóz společnosti Gartner letos povede k souhrnnému poklesu prodejnosti těchto zařízení zhruba o 1 %.
„Lidé prodlužují životnost svých zařízení anebo je za nové zkrátka vůbec nevyměňují,“ říká analytik společnosti Ranjit Atwal. Na souhrnný jednoprocentní pokles u jmenovaných zařízení však mají vliv hlavně notebooky, stolní počítače a tablety.
Prodejnost notebooků a stolních počítačů za loňskem zaostane o 7,3 %. I když nejspíš jen dočasně, Gartrner predikuje, že ostře vzroste zase za dva roky, v důsledku uvedení nové generace procesorů Skylake od Intelu. Ještě dramatičtější je ale v současnosti pokles prodejnosti tabletů, který ve srovnání s loňskem činí 13 %. Analýza upozorňuje hlavně na skupinu majitelů zařízení se sedmi, respektive osmipalcovými displeji, kteří je nevyměňují za nové takřka vůbec.
Zcela opačně jsou na tom chytré mobilní telefony, u nichž se letos očekává nárůst prodejnosti o 14 %. Podle předpovědi společnosti Gartner se v roce 2015 celkově prodá 2,395 miliardy daných zařízení, z toho 1,9 miliardy činí mobilní telefony.
Za dva roky by pak jejich prodejnost mohla překročit hranici 2 miliard. A to hlavně díky chytrým mobilním telefonům, které ještě v roce 2013 tvořily 54 % všech prodaných mobilů, ovšem dnes už je jejich podíl tříčtvrtinový. V roce 2017 pak prý bude chytrých 89 % všech prodaných mobilů. A je to růst jejich výkonnosti jdoucí ruku v ruce s klesajícími cenami, které mají za následek postupně uvadající zájem o počítače.
„Chytré telefony se staly zásadní součástí výpočetní techniky, navíc jsou oproti PC, které bývá často sdíleno více uživateli, mnohem osobnější,“ říká další analytik společnosti Gartner Tuong Nguyen. „Chytrý telefon má dnes skoro každý. Navíc, v některých regionech si určité skupiny lidí pořád ještě nemůžou dovolit koupit počítač, ovšem můžou si dovolit koupit chytrý telefon.“
Výroba smartphonů s většími displeji podle něj pro změnu vedla k poklesu zájmu o nové tablety. Přesto však prý zájem uživatelů o nahrazování posledních modelů těmi nejnovějšími není tak vysoký jako byl ještě před třemi nebo čtyřmi lety. Pokud totiž mobil nepřináší zákazníkovi zásadní novinky a vylepšení, nenechá se podle Nguyena zlákat ani výhodnými prodejními plány či leasingem.
„Většina lidí má pocit, že jejich smartphone už má veškeré funkce, které potřebují. Výjimkou jsou lidé se zájmem v technologiích, kteří musí mít vše nové. Výrobci proto na zákazníky musí vyvíjet neustálý tlak.“