Globální poptávka po chytrých mobilních telefonech neustále roste navzdory přetrvávající nelehké ekonomické situaci. V Evropě však přesto dochází k mírnému poklesu celkového zájmu o mobilní telefony, které ani zvyšující se poptávka po těch chytrých nevykompenzuje. To je závěr studie agentury GfK, jejíž výsledky byly prezentovány na veletrhu IFA 2012 v Berlíně.
Agentura GfK na základě sběru dat pomocí maloobchodního panelu během prvního pololetí roku 2012 došla k zjištění, že se celosvětově prodalo přes 650 milionů chytrých mobilů, což má představovat meziroční nárůst přibližně o 50 %.
Se vzestupem zájmu o chytré mobily klesá zájem o klasické mobily a v Evropě mírně klesá celkový zájem o nákup nových mobilů. V první polovině roku 2012 trh mobilních telefonů v středoevropském a východoevropském regionu podle závěrů GfK poklesl o 3 %. „Zdá se, že v reakci na přetrvávající ekonomickou a finanční krizi nakupují spotřebitelé méně spotřební elektroniky a spotřebičů, kam patří i mobilní telefony,“ uvádí GfK ve zprávě pro média.
Prodej chytrých mobilů dál poroste
Podle GfK se již nyní v řadě západoevropských zemí prodává podstatně více chytrých mobilů a než obyčejných mobilů. GfK proto výrobcům mobilů doporučuje rozšířit sortiment zajímavých a atraktivních chytrých mobilů. Stejné doporučení lze vztáhnout i na nabídku prodejců mobilů.
Další růst prý slibují zaváděcí cenové kategorie, ovšem pouze pokud výrobci spolu s prodejci budou schopni přesvědčit spotřebitele zvyklé na klasický mobil k nákupu mobilu chytrého. Prodejními argumenty může být výrazně větší využití mobilního Internetu a možnost rozšiřovat funkce telefonu díky instalaci aplikací, z nichž mnohé jsou k dispozici zcela zdarma.
Majitele chytrých mobilů lze podle GfK přesvědčit k nákupu nového zařízení díky příchodu nových technologií jako je LTE. Vysokorychlostní mobilní přístup k Internetu přes LTE však není v České republice aktuálním tématem. Teprve probíhá aukce potřebných kmitočtů pro vybudování nových vysokorychlostních mobilních sítí.
Prodejní argumenty: vyšší výkon, rychlejší připojení
Pro tuzemské prodejce ovšem může být prodejním argumentem například podpora datové technologie HSPA DC, kterou postupně do své 3G sítě zavádí T-Mobile a podle dostupných informací s ní ve svých plánech počítá i konkurenční Vodafone. Nikoliv však O2. Technologie HSPA DC umožňuje datové přenosy až o rychlosti cca 42 Mbit/s (teoretické maximum).
Spotřebitele ovšem k nákupu nového mobilu může přesvědčit také vyšší výkon nových zařízení, tedy zejména rychlejší procesor a větší kapacita operační paměti umožňující aktivnější využívání aplikací nebo hraní náročnějších her. GfK jako další nabízející se prodejní argument zmiňuje kvalitnější displej. Tedy například displej s větší úhlopříčkou, lepším zobrazenním venku na denním světle, vyšším rozlišením nebo lepší ochranou proti poškrábání.
Uživatelé chytrých mobilů prý neradi mění operační systém
Dalším prodejním argumentem může být novější verze operačního systému, protože výrobci často otálejí s vydáním aktualizace pro starší zařízení anebo jí nevydají vůbec. Platí to hlavně pro mobily se systémem Android, kde nadpoloviční většina zařízení aktálně používá už dosti starou verzi 2.3, přestože od léta je k dispozici nová verze 4.1, která nabízí více funkcí i vyšší výkon.
GfK však upozorňuje prodejce i výrobce, že by se neměla podceňovat věrnost uživatelů k operačnímu systému, se kterým již mají dobrou zkušenost. „Jakmile si uživatelé zvyknou na zavedený systém, nechce se jim jej měnit a spíše mají tendenci se při nákupu nového telefonu rozhodovat pro stejný systém,“ uvádí GfK v tiskové zprávě na základě své studie realizované pomocí maloobchodního panelu v prvním pololetí tohoto roku.
Zdroj: GfK, Android Developers, ChannelWorld