Nejnovější údaje společnosti Canalys ukazují, že celosvětové dodávky osobních počítačů (včetně tabletů) ve 4. čtvrtletí roku 2022 meziročně klesly o 21 % na 105,6 milionu kusů. Za celý rok 2022 tak dodávky PC a tabletů dosáhly 434,5 milionu kusů, což představuje 13% pokles oproti roku 2021, kdy výrobci dodali téměř půl miliardy zařízení.
Koupíte si tablet?
Trh s tablety se ve 4. čtvrtletí ukázal jako odolný a zaznamenal jednoprocentní nárůst dodávek, takže dosáhl 42,3 milionu kusů. Rok 2022 skončil s celkovým počtem 150,8 milionu dodaných tabletů, což je o 5 % méně než v roce 2021. Dodávky Chromebooků dosáhly ve 4. čtvrtletí 2022 3,6 milionu kusů, což představuje meziroční pokles o 10 %. Za celý rok 2022 tak dodávky dosáhly 17,7 milionu kusů, což představuje výrazný 48% pokles oproti nejvyššímu roku 2021.
Celosvětové dodávky tabletů po třech po sobě jdoucích čtvrtletích poklesu vzrostly, ve 4. čtvrtletí 2022 o mírné jedno procento meziročně. Společnost Apple si udržela první místo v žebříčku, dodala 19 milionů kusů a ovládla celosvětový podíl na trhu ve výši 46 %, protože úspěch jí zajistila poptávka po přechodu na novou generaci a uvedení nových iPadů M2.
Na druhém místě se umístil Samsung se 7,6 milionu kusů, jehož dodávky vzrostly o 10 %, což jej vyneslo na 18% podíl na trhu. Třetí Amazon dodal 3,5 milionu kusů po 10% meziročním poklesu, přičemž větší pokles odvrátil výraznými slevami na své tablety Fire v období kolem Černého pátku. Na čtvrtém a pátém místě skončily společnosti Lenovo a Huawei s velkými poklesy o 51 %, resp. 36 %. Celkové dodávky ostatních výrobců vzrostly o 4 %, což poukazuje na vstup nových výrobců na trh s tablety.
„Poptávka po tabletech zůstala zdravá i přes zhoršující se ekonomické podmínky,“ uvedl Himani Mukka, analytik společnosti Canalys. „Lídr trhu, společnost Apple, pomohl celkovému růstu díky uvedení nových prémiových produktů, což ukazuje, že zákazníci budou pozitivně reagovat na přesvědčivé inovace v této oblasti.
Výrazné slevy a propagační akce, které prodejci a maloobchodníci uplatňovali během vánoční sezóny, rovněž pomohly zvýšit poptávku, protože spotřebitelé se snažili napnout své rozpočty. V komerční sféře však podniky i vlády zaujaly opatrnější přístup k výdajům na IT a odložily některé plány digitální transformace, které by zahrnovaly nákup tabletů.“
„Navzdory poklesu oproti roku 2021 byly objemy dodávek tabletů v roce 2022 výrazně nad úrovní před pandemií a příležitosti pro budoucí růst zůstávají zachovány,“ dodal Mukka. “Potřeba digitalizace vzdělávání zůstává vysoká na rozvojových trzích, které často upřednostňují tablety před notebooky kvůli ceně a výhodám v oblasti konektivity. Prodejci se snaží vstoupit do tohoto segmentu a získat výhodu prvního hráče.
Tablety na veletrhu CES 2023 také zaznamenaly obnovený zájem a inovace, přičemž se zaměřily na zlepšení produktivity a prémiové uživatelské zkušenosti. Pracovníci na cestách, profesionální zákazníci, kontaktní místa pro zákazníky a kancelářská konferenční centra – to vše představuje obchodní hranice, kde tablety pravděpodobně zaznamenají úspěch.“
Přestože Chromebooky zaznamenaly pokles již šesté čtvrtletí v řadě, byl pokles ve 4. čtvrtletí roku 2022 mírnější než v předchozích pěti čtvrtletích a dodávky se meziročně snížily jen o 10 %.
„Velké maloobchodní slevy a podpora nákupů do škol přinesly trhu s Chromebooky určitou úlevu,“ uvedl Ishan Dutt, senior analytik společnosti Canalys.
„Celkové dodávky v roce 2022 však oproti roku 2021 poklesly téměř o 50 %, což zdůrazňuje, do jaké míry ovlivnil osud tohoto segmentu „návrat k normálu“. Vzhledem k tomu, že expanze do komerčního prostředí zůstává výzvou a spotřebitelské výdaje budou omezené, čekají prodejci Chromebooků na cyklus obnovy vzdělávacího systému na klíčových trzích, jako jsou USA, Japonsko a Evropa, který pomůže opět zvýšit významné objemy.
Vzhledem k současnému tlaku na rozpočty veřejného sektoru společnost Canalys očekává, že tento rok přinese pouze příležitosti, protože krátkodobé vyprázdnění zásob zůstává pro dodavatele a prodejní kanál hlavním cílem před sezónou, kdy se vracíme do škol. Významný růst se pravděpodobně objeví až v roce 2024, kdy skončí životnost zařízení zakoupených během pandemického vrcholu.
Bude také příležitost dodávat produkty s vyšší hodnotou, protože studenti a učitelé si vytvořili větší očekávání od zařízení, která jsou tak často používána. Vzhledem k tomu, že digitální učební osnovy jsou pevně zakotveny ve vzdělávacích systémech, bude dlouhodobá poptávka po Chromeboocích konzistentní a cyklická.“
Společnost HP se opět dostala na první místo v žebříčku Chromebooků a byla jediným dodavatelem, který ve 4. čtvrtletí roku 2022 rostl – dodávky se meziročně zvýšily o 117 % na něco málo přes milion kusů. Společnost Acer se po poklesu o 22 % propadla zpět na druhé místo, když ve čtvrtletí vykázala 710 000 dodávek.
Zbytek první pětky se oproti 3. čtvrtletí 2022 nezměnil, na třetím místě se umístilo Lenovo s 550 000 dodanými kusy, což představuje pokles o 27 %. Na čtvrtém a pátém místě se umístily společnosti Dell a Asus, které zaznamenaly pokles o 25 %, resp. 37 %.
Na celkovém trhu s osobními počítači (stolní počítače, notebooky a tablety) se ve 4. čtvrtletí roku 2022 na prvním místě umístila společnost Apple s 25,5 milionu dodaných kusů, která meziročně vzrostla o 5 % a rozšířila svůj tržní podíl na 24 %.
Na druhém místě skončila společnost Lenovo, která přenechala první místo společnosti Apple ze stejného období loňského roku se 17,9 milionu dodaných zařízení a 32% meziročním poklesem. Na třetím a čtvrtém místě zůstaly společnosti HP a Dell s 13,2 milionu, resp. 10,9 milionu dodaných zařízení. Samsung, podpořený růstem tabletů, doplnil první pětku s 6% meziročním růstem a 8,3 milionu dodaných zařízení.
Chcete dostávat do mailu týdenní přehled článků z Computerworldu? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.