Téměř dva roky po uvedení nové verze operačního systému na trh se celková penetrace Windows 11 pohybuje kolem 25 až 30 %, tvrdí Linn Huang, analytik společnosti IDC. Toto zjištění je v souladu s nejnovějšími údaji společnosti StatCounter, podle níž je podíl systému Windows 11 okolo 29 %, tedy podstatně méně, než je tomu u Windows 10 (67 %).
Využíváte už ve firmě autonomní agenty postavené na bázi umělé inteligence?
Podle Huanga ale přijetí systému Windows 11 se výrazně zvýší počátkem příštího roku. Mnoho podniků už teď začalo některé uživatele přesouvat na Windows 11, přičemž situace je rozličná – mnoho organizací je v minimálně v polovině přechodu, některé už jej dokončily, jiné ale ještě nezačaly.
Podle šéfa Microsoftu Satya Nadelly už 90 % společností z žebříčku Fortune 500 zkouší nebo již nasadilo systém Windows 11, u menších firem, které mají tendenci přecházet na nejnovější operační systém pomaleji, ale bude situace pravděpodobně jiná, tvrdí Ranjit Atwal, analytik Gartneru.
Podle Huanga se většina migrací podnikových systémů Windows na novou verzi realizuje obvykle 18 až 24 měsíců před datem ukončení podpory pro používanou variantu – v případě Windows 10 je to říjen 2025. Do tempa aktuálního přesunu se ale mohou negativně podepsat určité ekonomické potíže, které jsou v těchto měsících zřetelné.
Nasazení Windows 11 ale provázejí také problémy spojené s nadměrnými požadavky na hardware (třeba nutnost mít v PC bezpečnostní čip TPM, Trusted Platform Module), s omezením fungování dodavatelských řetězců kvůli nedávné pandemii či s aktuálním brutálním propadem prodeje nových PC.
Atwal přesto předpokládá, že přesun přechodu na Windows 11 až na rok 2025 je velmi nepravděpodobný – podniky by tím totiž šly do vysokého rizika, že nestihnou termín ukončení klasické podpory Windows 10 a budou tedy muset platit za jejich prodlouženou podporu.
Určitým rizikem pro Microsoft může být také snaha některých firem přejít z Windows 10 rovnou na jiné platformy, především na systémy MacOS firmy Apple. Windows 11 by se tak vůbec nedostaly ke slovu. Toto je však scénář, který předpokládá od dotyčných firem poměrně masivní investice, čemuž ale současná ekonomická situace moc nepřeje.
Naopak přechod na ChromeOS je spíše nepravděpodobný – zatímco před pár lety se mohl ještě považovat za zajímavou alternativu k Windows, v současné analytici IDC zaznamenávají zpomalení růstu ChromeOS na podnikové úrovni, tvrdí Huang.
Computerworld si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným měsíčníkem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.
Obsah Computerworldu je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.