Mobilní internetové připojení doposud nebylo příliš využíváno pro průmyslová řešení, to se však radikálně změní s nástupem 5G.
Tento standard totiž přináší nejen přibližně o řád rychlejší přenos dat, ale také minimální zpoždění signálu, respektive umožní velmi rychlé odezvy jednotlivých zařízení v síti. Navíc tato technologie umožní připojit k internetu až 100 přístrojů na metr čtvereční.
5G je proto první generací mobilních sítí, která je široce uplatnitelná pro řízení rozsáhlých výrobních či třeba logistických procesů. V neposlední řadě poskytne ještě robustnější architekturu pro případy technických problémů a schopnosti přizpůsobit se okamžitým nárokům na provoz.
Na konceptech Machine-to-Machine Communications (M2M, Komunikace mezi stroji) a Internet of Things (IoT, Internet věcí) jsou založeny mnohé z nastupujících technologií.
Třeba dopravní systémy zítřka, jejichž samořídící účastníci budou neustále komunikovat mezi sebou i se senzory a dalšími zařízeními podél cesty.
Připojení s parametry 5G přinese revoluci dokonce také na pole a do stájí. IoT přes 5G umožní například monitorovat jednotlivá zvířata v chovu, kterým budou stroje na základě naměřených hodnot automaticky upravovat dávky krmiva.
Továrna se řídí sama
5G poskytuje rychlejší přenos dat než většina současných pevných linek a nepotřebuje k tomu fyzické připojení k síti. Stroje a jiná zařízení tak lze v areálu firmy nebo v prostoru výrobní haly rozmístit bez ohledu na to, zdali je k nim vhodné natahovat kabely.
Velmi nízká latence sítě dovoluje připojit i taková zařízení, která musí na povely či situace reagovat okamžitě, například pokud se v pracovním prostoru ocitne ruka zaměstnance. Díky přenosové kapacitě 5G lze spolu propojit tisíce přístrojů v jediné hale a zefektivnit chod celé linky. Uplatnění M2M a IoT tak zvyšuje míru automatizace výroby i její flexibilitu.
Tyto aspekty zavedení firemní 5G sítě Ericsson testuje od léta 2018 ve spolupráci s automobilkou Audi. První z několika zkoušených aplikací bylo připojení robotů sloužících k lepení dílů karoserií.
Stejně slibné jsou praktické zkušenosti s 5G na poli logistiky, získané například v přístavu čínské metropole Čching-tao. Jeho terminálem „duchů“ se prohánějí robotické nakladače ve stínu dálkově ovládaných jeřábů. Z dosavadního provozu vyplývá, že při této míře automatizace lze ušetřit až 70 procent nákladů práce.
„O internetu jsme zvyklí uvažovat jako o komunikačním prostředku mezi lidmi. To však M2M a IoT změní, významný objem komunikace bude probíhat mezi stroji bez zapojení člověka,“ vysvětluje Jiří Rynt, Key Account Manager ve společnosti Ericsson. „Jak pro svoji vysokou přenosovou kapacitu, tak s ohledem na to, že mnoho z těchto zařízení bude v pohybu, je 5G klíčovým předpokladem Průmyslu 4.0.“