Průzkum: Lidem nevadí reklamy u bezplatného obsahu

21. 4. 2013

Sdílet

 Autor: © jamdesign - Fotolia.com
Internetoví uživatelé by také překvapivě přivítali větší podíl cílené reklamy, která pro ně může mít, na rozdíl od náhodných inzerátů, nějaký užitek.

Jde o výsledky průzkumu uskutečněného sdružením Digital Advertising Alliance (DAA). Téměř 69 % respondentů v něm uvedlo, že bezplatný obsah ve formě zpráv, počasí nebo emailu považuje za „extrémně důležitý“. 75 % z nich by pak raději používalo bezplatnou službu obsahující vloženou reklamu než placený obsah bez jakékoliv inzerce. Pouze 9 % respondentů by za obsah bez reklam bylo ochotno zaplatit.

„Z průzkumu vyplývá, že většina internetových uživatelů chápe, že bez umístění reklamy by řada bezplatných služeb nemohla existovat,“ řekl Lou Mastria, výkonný ředitel DAA. Lidé si podle něj uvědomují, že „nic jako oběd zadarmo neexistuje“, a proto je téměř vždy nutností mít nějaký zdroj financování.

Takový výsledek na druhou stranu není nijak překvapivý. Mnohem zajímavější je fakt, že až 41 % respondentů průzkumu by se na bezplatných službách raději setkávalo s reklamou, která se nějakým způsobem týká jejich zájmů. Náhodnou reklamu preferuje pouze 16 % oslovených uživatelů a s oběma typy reklamy by se spokojilo 28 % respondentů.

„Cílená inzerce je nejefektivnější formou reklamy, protože na ni ve výsledku klikne až dvakrát více uživatelů než na náhodně vybranou reklamu,“ poznamenal Mastria.

47 procent respondentů by dále nepodpořilo vytvoření zákona, který by jakýmkoliv způsobem omezoval používání uživatelských dat pro cílenou reklamu, pokud by to mělo mít vliv na existenci či podobu bezplatného obsahu. Takové snahy podporuje pouze 22 % oslovených, zatímco zbytek si svou odpovědí není jistý.

Na otázku, kdo by měl rozhodovat o tom, jaká reklama se v internetových službách objeví, 75 % respondentů odpovědělo, že rozhodovat by měli jednotlivý uživatelé. Podle 11 % by se o tuto věc měli postarat tvůrci webových prohlížečů a podle 9 % vládní organizace.

V průzkumu byli respondenti také tázáni, co považují za největší hrozbu na internetu, a pouze 4 % odpověděly, že cílenou reklamu. 39 % uživatelů se bojí především odcizení identity, 34 % virů a malwaru a 12 % uživatelů vidí hrozbu ve snaze vládních organizací získat přístup k jejich datům.

Sdružení DAA je s výsledky průzkumu veskrze spokojeno. Lou Mastria si pouze postěžoval na rostoucí popularitu nástrojů pro blokaci reklamních sdělení. Podle loňského průzkumu společnosti ClarityRay tento software používá 9,2 % internetových uživatelů v USA a Evropě. Mastria považuje takový vývoj za neudržitelný. „Někdo za poskytované služby platit musí,“ řekl.