V rámci takových neoficiálních cloudů zaměstnanci firmy přihlašují k různým službám, aniž by měli povolení od technického oddělení. Takové jednání může ohrozit celou společnost.
Průzkum proběhl mezi 3 236 manažery IT z 29 zemí světa. 94 % dotazovaných v průzkumu uvedlo, že jejich společnost cloudové služby buďto již využívá, nebo diskutuje o tom, jak začít. Tyto „neuspořádané cloudy“ vznikají například, pokud někdo z firmy poskytne přístup k Dropboxu obchodníkovi z jiné společnosti bez toho, aniž by se obtěžoval tento krok konzultovat s technickým oddělením. Podle průzkumu se to stává ve třech čtvrtinách společností, které cloud používají. Zdá se, že se tento problém dotýká spíše velkých firem (83 %) než malých nebo středních (70 %).
„Jedna z pěti organizací si vůbec neuvědomuje, že je to problém,“ říká zpráva o neoprávněných cloudech. Provinilci si dokonce myslí, že tímto způsobem společnosti ušetří peníze a také věří, že by „cesta přes technické oddělení proces zkomplikovala.“
43 % manažerů IT v průzkumu uvedlo, že v cloudu ztratili data. Buď je nedokázali najít, nebo je nedopatřením smazali, řekl Dave Elliott, ředitel cloudového marketingu v Symantecu.
Společnosti musely data obnovit ze zálohy. Dvě třetiny respondentů, kteří data obnovovali, uvedlo, že operace v určitém bodě selhala. 32% lidí, kterým obnova dat proběhla v pořádku, odpovědělo, že se jim obnovení dat zdá rychlé. 22 % uvedlo, že obnova může zabrat i tři nebo více dní. Někteří k obnovení dat využili i více než tři metody, to je podle Elliotta příliš. Tento neefektivní způsob je využíván hlavně v jednoduše nasaditelných cloudových úložištích, ve kterých zákazník platí jen doopravdy využité místo.
Více než 3 000 manažerů IT z celého světa v průzkumu uvedlo, že vidí míru využití cloudových úložišť pouze na 17 %. „Mezi velkými společnostmi (které využívají 26 % ze svého úložiště) a malými podniky (které využívají 7 %) jsou velké rozdíly. Je to drahá chyba, organizace platí za téměř šestkrát větší úložiště než potřebují,“ uvádí Symantec ve své zprávě.
Společnosti mohou mít problém i s právní stránkou věci. Průzkum ukázal, že 34 % společností dostalo v posledních 12 měsících požadavek na dodání elektronického důkazního materiálu. 66% společností, kterým požadavek přišel, uznalo, že zmeškaly termín, a 41% odpovědělo, že nebyly schopné materiál poslat, nebo požadované informace nenašly. To by pro společnost mohlo znamenat nepříjemnosti se soudy.
Dále se průzkum dotazoval na správu cloudových certifikátů SSL. Přibližně čtvrtina manažerů IT uvedla, že to „považují za jednoduché,“ a 8 % odpovědělo, že „to ani nezkusili“.
Symtatec ve svém doporučení napsal, že by se společnosti měly více soustředit na pravidla používání služeb a na jednotlivce, kteří musí mít o nasazení cloudu zájem, než na technologie a platformy.