Hlavní navigace

Psychonauts

5. 2. 2005

Sdílet

Nejen krví živ je počítačový hráč! Máte-li rádi 3D arkády, potěší vás novinka od vývojářského týmu Double Fine Productions. Nechte se unášet humorným příběhem z bláznivé akademie psychonautů s ještě bláznivějším hrdinou Razem v hlavní roli.

Pamětníci jistě stále častěji se slzou v oku vzpomínají na staré dobré časy, kdy se herní průmysl teprve rozjížděl a na trhu se to hemžilo samými originálními kousky. Dnes jsou hry sice krásné a některé i kvalitní, ale bohužel jim chybí vnitřní náboj, který by vás donutil nejíst, nespat, oddalovat návštěvu toalety až k mučivému sebetrýznění a užívat si virtuální dobrodružství plnými doušky. Jednou za uherský rok se sice objeví klenot, který vám stav extáze připomene, ale už to není ono. Všechna „krása“ končí zabíjením a z monitorů tečou hektolitry krve.



Nalijme si však čistého vína – lepší už to rozhodně nebude. Ani chystaná novinka mladého vývojářského týmu Double Fine Productions pravděpodobně neudělá díru do světa, zato by se však s trochou štěstí mohla zařadit mezi nadprůměrné tituly a potěšit všechny ztrápené hráče, zvrhle toužící po špetce originality. S Psychonauts zapomenete na speciální mise geneticky modifikovaných veteránů a hrátky s historií, nebudete závodit v nablýskaných sporťácích ani se nestanete nejmocnějšími dobyvateli širého světa, nezmizíte v kouzelném království meče a magie a nezabruslíte si s Jágrem. Tentokrát se necháte unášet humorným příběhem jednoho obyčejného človíčka, který sice jako obvykle zachraňuje svět, ale má trochu netradiční přístup. Ostatně posuďte sami...



Akademie „psychoušů“

Hlavní hrdina této šílené hry se jmenuje Raz, a aby netrhal partu ostatních podivínů, je zkrátka a dobře nenormální. Není nikterak vyšinutý, jak by se snad podle jeho vizáže dalo na první pohled předpokládat, příroda mu jenom nadělila několik netradičních mentálních schopností, které se mezi obyčejnými lidmi zrovna nenosí. Proto taky nastupuje do speciální Akademie psychonautů, kde se naučí ovládat své nadpřirozené síly a seznámí se s dalšími, podobně obdařenými jedinci. Brzy však zjišťuje, že zde není něco v pořádku. Začínají se objevovat tajemné únosy studentů, jimž nemohou zabránit ani uznávané profesorské kapacity, a tak je na čase přijít celé záležitosti na kloub. Statečný Raz se tedy vydává po stopách šíleného vědce – zloděje mozků s nekalými plány. Není totiž obyčejným studentem, ale psychonautem, jakého svět ještě neviděl.

Nutno podotknout, že vývojáři z Double Fine Productions rozhodně netrpí nedostatkem fantazie. Na nudu rovnou zapomeňte – jejich nová hra vás bude hned od začátku překvapovat šílenými nápady. Pokud ovšem nemáte rádi arkády pro dospělé, raději Psychonauts nechte na pokoji a poohlédněte se po něčem jiném. Ačkoli Raz ovládá nejrůznější speciální schopnosti, bude především pobíhat, poskakovat, překonávat různé překážky a provádět všemožné akrobatické kousky. Nicméně nechybí ani poutavý příběh, jenž se bude odehrávat v tak rozmanitém světě, až vám z toho půjde hlava kolem.



Novodobý gladiátor

Na začátku vás čeká tutoriál, ve kterém se seznámíte se základy a naučíte se Raze ovládat. Jakmile dokonale zvládnete jeho dovednosti, můžete se vrhnout do napínavého dobrodružství. Psychonauti nabízejí celkem třináct rozsáhlých levelů: tři v reálném světě a deset v unikátních královstvích myšlenek. Razovou nejzákeřnější schopností, kterou během hry hojně využijete, je telepatické proniknutí do cizích myslí. Každá z deseti misí se odehrává v hlavách šílenců a vyvrhelů, kteří vám budou házet klacky pod nohy. Potřebujete je o něčem přesvědčit? Musíte získat tajné informace, skryté pod povrchem jejich šedé kůry mozkové? Stačí jim proniknout do hlavinky a vzít věci pěkně do vlastních rukou. Ale pozor, není to rozhodně tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. Myšlenky šílenců mohou být extrémně nebezpečné, a Raz tak využije ještě několik jiných vlastností.

Autoři do hry přidali drobný RPG prvek, na jehož základě se hlavní hrdina bude během nebezpečné cesty za záchranou světa vylepšovat a vyvíjet. Naučí se levitovat, mentálně útočit (PSI-Blast) a provádět další vylomeniny. Díky telekinezi si bude pohazovat s předměty i se samotnými protivníky, dokáže přesvědčit okolní postavy o své neviditelnosti, rozdělá ohýnek pouhou myšlenkou, pohlédne na svět očima druhých nebo je dokonale zmátne některou z dalších schopností. Zajímavým nápadem je též využívání Razových myšlenek. Pomyslná bublina nad hlavou hlavního hrdiny se rázem změní v ochranný štít před nebezpečnými nepřáteli, horkovzdušný balon pro brázdění vzduchu nebo v parádní skateboard, který by vám záviděl i samotný Tony Hawk.



Poutavý příběh

Psychonauti ale naštěstí nejsou jen o arkádovém dovádění. Často se budete potýkat s překážkami, jejichž překonání vám malinko potrápí mozkové závity. Mnohé z nich navíc půjde vyřešit různými způsoby, odvíjejícími se od aktuálních schopností Raze. Velkým plusem hry má být zvláštní důraz na příběh a vykreslení herních postav. V myšlenkových světech totiž narazíte na spoustu různých tvorů, kteří si s vámi rádi popovídají a prozradí vám něco z minulosti vašeho nového hostitele – prohlédnete tudíž jeho skryté touhy a odhalíte slabiny. Břitký humor dialogů bizarních postav se bude prolínat celou hrou, a postará se tak o skvělou zábavu. Že by šílená hra pro šílence? Inu, proč ne! Hlavně se z toho nezbláznit.
Svou troškou do mlýna přispěli také grafici a designéři, kteří vytvořili úžasné světy myšlenek a vdechli jim život. Zkuste si představit, co všechno dokáže chorá mysl vyprodukovat, a připravte se na střety s tvory různých tvarů, barev a velikostí. Pokud by vás hlavní příběhová linie i přesto začala nudit, můžete nabrat druhý dech při plnění několika vedlejších úkolů, mezi nimiž nebudou chybět takové kousky jako telekinetická kanoistika, hledání ztracených mozků nebo šílený hon na duševního mrchožrouta.

Chystaná arkáda od Double Fine Productions zatím tedy vypadá velice lákavě. Její vydání je ale pro PC a konzoli Xbox plánováno až na první či druhé čtvrtletí příštího roku, a tak se ledacos může ještě změnit. Originalitu může pokazit nepovedené ovládání a práce kamery, avšak tyto prvky jsme zatím bohužel neměli možnost zhlédnout. Držme tedy autorům palce, ať se jim Psychonauti vydaří co možná nejlépe. Byla by velká škoda, kdyby tak nadějný projekt, absolutně ignorující současný akční trend, zapadl do bahna průměrnosti.

Autor článku