Recenze: Canon PowerShot SX20 IS

31. 1. 2010

PowerShot SX20 IS do boje s konkurencí přináší trojici silných zbraní: masivní 20násobný optický zoom, 12,1megapixelový senzor a v neposlední řadě možnost natáčení videa v HD kvalitě.

Canon PowerShot SX20 IS

Přístroj je velice podobný svému předchůdci, modelu s označením PowerShot SX10 IS, a to hlavně díky shodnému objektivu, otočnému LCD displeji a procesoru Digic 4. Nový stroj se však navíc může chlubit možností natáčení videa v HD kvalitě 720p (1280 x 720 pixelů), již zmíněným 12,1megapixelovým senzorem (PowerShot SX10 IS má jen 10 mpix) i možností nastavení citlivosti ISO až na hodnotu 3200 (SX10 IS nabízel ISO poloviční).

Přístroj má tělo podobné tělu zrcadlovek, včetně praktické rukojeti.  Na rozdíl od zrcadlovek je však tento megazoom menší a lehčí. Na ovládání si jednoduše zvyknete, tlačítka jsou umístěna tak, abyste je v zápalu fotografování nemuseli příliš dlouho nahmatávat.

20násobný optický zoom nabízí obrovské rozpětí ohniska, od mírně širokoúhlých 28 mm až po slušných 560 mm (kdo z vás to na své zrcadlovce má?). Canon několik ohniskových vzdáleností chytře zaznačil na těle objektivu, a ovládat zoom lze dvourychlostně, a to podle toho, jak silně prstem tisknete ovládací tlačítko.

SX20 IS uspokojí i fandy makra. Kromě standardního makro módu je zde k dispozici super makro, v němž můžete zaostřit i objekt, který se dotýká objektivu! Ovšem má to jeden háček. Zaostření takového objektu je sice opravdu pěkná vlastnost, v reálu však musíte počítat se stínem, který vrhá fotoaparát. Dalším problémem je, že se v módu super makro přístroj automaticky zablokuje v širokoúhlém módu, a tak na rozdíl od běžného makra nemůžete přibližovat, jak vy chcete.

Pro expozici máte k dispozici široký okruh možností nastavení, od plné automatiky, v níž nemůžete ovlivnit  v podstatě žádné nastavení, přes prioritu světelnosti či závěrky až po plně manuální natavení, a také asi tucet scénických režimů. Z nich se jako zvlášť zajímavý jeví režim Color Accent, který vám dovolí izolovat jednu barvu a zbytek scény nechá černobílý.

Přístroj má také funkci Panorama Assist, která je schopna sestavit sérii fotografií, kterou potom v PC spojíte pomocí speciální aplikace PhotoStitch. Další specialitou je scéna ISO 3200, která zachytí fotografie při nízké světelnosti v nižším rozlišení a redukuje tak šum.

Pokud jde o video, je fotoaparát vybaven speciálním tlačítkem pro začátek a ukončení nahrávání, stisknutím tlačítka závěrky se do videa přidá nepohyblivý obrázek, a začátek a konec videa si můžete upravit v samotném přístroji. K dispozici je také konektor HDMI, který vám umožní přehrávat vaše HD video přímo v televizi.

Kvalita obrazu je jedna z nelepších mezi současnými kompakty, alespoň dle testů PC Worldu. Stejně tak životnost baterií. Naměřili jsme více než 500 snímků na jedno nabití čtyř AA tužkových baterií. Přímo ve fotoaparátu můžete také u jednotlivých snímků nastavit například kontrast či redukci červených očí. LCD displej je nastavitelný prakticky do všech úhlů, a lze ho obrátit i proti fotografovanému objektu, což se hodí při autoportrétu.

Každý fotoaparát má však i své mouchy, a SX20 IS není výjimkou.  Přístroj totiž není vhodný pro akční fotografii. - prodlevy mezi jednotlivými snímky se totiž blíží jedné vteřině, a to i režimu sportovních scén.  Uživatelům, kteří se akční snímky fotit příliš nechystají, tento nedostatek plně vynahradí plusy zařízení: již zmíněný zoom a také dostatečně silný blesk.  Komu by však tento přesto nestačil, může si přikoupit i blesk externí.

Model SX20 IS uspokojí většinu pokročilých uživatelů výkonným objektivem, kvalitou obrazu, životností baterie i pestrou škálou doplňků. Milovníky akční fotografie ovšem nejspíše zklame.

Hodnocení: 85%

Specifikace