Recenze: Freetunes 2.0

26. 9. 2008

Program Freetunes 2.0 zbavuje uživatele omezení v souvislosti s DRM (Digital rights management) při stahování hudby. Tento nástroj však jako jeden z mála funguje bez vlastního MP3-enkodéru.

Kdo stahuje legálně hudbu přes různé download-platformy, je v možnostech užívání omezován právě prostřednictvím DRM. Freetunes slibuje, že tato omezení legálně odstraní tím, že si chráněné písničky přehraje a poté je nahraje do neomezeného uživatelského formátu mp3. V našem testu to fungovalo bez problémů v celé řadě chráněných formátů, od iTunes-Audiobooks až po Musicload-WMVs. Aby hlášení o příchozím mailu či jiné aktivitě nepoškodily nahrávku, jsou během nahrávání deaktivovány všechny systémové zvuky počítače. Pouze nás iritovalo, že tato funkce není automaticky v defaultu nastavena. Jak je ale u produktů této cenové kategorie obvyklé, chybí vlastní MP3-enkodér. Kromě Lame-enkodéru dokáže tento software pracovat i s enkodéry od Windows Media Playeru.

Ovládání

Freetunes zpracovává také nechráněné datové formáty, takže je možné oddělit hudební stopu od videoklipu staženého z internetu. Stejně tak lze převést Mp3 do formátu OGG Vorbis, jež při takřka stejné kvalitě zvuku zabírá na disku mnohem méně místa. Nechráněné písně nejsou konvertovány přes zvukovou kartu, nýbrž pomocí rychlých softwarových algoritmů. Ztráty na zvuky nejsou slyšitelné, nemohou ale být podle výchozích údajů a vstupních nastavení zcela vyloučeny.

Integrovaný přehrávač nás však příliš nepřesvědčil - dobře poslouží k tomu, aby vám umožnil vyzkoušet čerstvě překonvertované songy. Nenabízí však ani jeden ovladač hlasitosti, natož pak správu playlistu nebo podobné funkce usnadňující práci. Obsluha celého nástroje je díky tomu ovšem vhodná i pro absolutního začátečníka, v žádném případě nevyžaduje jakékoliv know-how. A jak je to s výběrem dat, která mají být překonvertována? Kliknutím a tahem to nejde. Ale přes výběrový dialog lze vybrat jedním tahem zaráz i vícero dat.

Souhrn

Písně chráněné systémem DRM jsou na ústupu. Kdo má svůj pevný disk plný těchto písní a chce je používat bez omezení, najde ve Freetunes 2.0 užitečného pomocníka.

Alternativa