Recenze: Samsung PL60 - příjemný společník na dovolenou

28. 5. 2009

Pokud se chystáte na dovolenou a chcete si ji pohodlně zdokumentovat digitálním fotoaparátem, pořízením nového Samsungu PL60 určitě neuděláte chybu. Naučíte se jej totiž ovládat doslova za pár minut a fotografie s ním pořídíte na solidní úrovni.

Samsung PL60

Novinka je vybavena snímačem CCD (formátu 1/2,33"), který obsahuje přibližně 10,2 milionů efektivně využitelných obrazových buněk, takže maximální rozlišení snímků činí 3648 x 2736 bodů. Překvapivě velký je rozsah citlivosti tohoto čipu: od ISO 80 až do ISO 3200, ovšem již při ISO 400 se na snímcích objevuje relativně silný šum, což je podle našeho názoru největší obrazový problém tohoto modelu.

Samsung PL60

Co se optické části týče, tak Samsung PL60 disponuje firemním objektivem poskytujícím až pětinásobné optické přiblížení, bohužel nejkratší ohnisko má až na 35 milimetrech (v přepočtu na kinofilm), takže širokoúhlý záběr s tímto modelem skutečně nepořídíte.

Pokud tedy budete například fotografovat rodinnou oslavu v interiéru, brzy zjistíte, že vybranou osobu sice snadno a dobře přiblížíte a pořídíte pěkný detail třeba úsměvu, ovšem mnoho lidí se vám do záběru nevejde, a to ani při snímání na již zmíněných 35 milimetrech. Naopak velmi dobře a spolehlivě fungovala duální stabilizace obrazu, přičemž doporučujeme používat zejména tu optickou, která (na rozdíl od elektronické) zachovává kvalitu obrazu.

Tento expoziční automat nás překvapil velkým rozsahem expozičních časů: od 16 až do 1/2000 sekundy. Dále nás zaujala funkce "Smart Auto", která automaticky analyzuje situace, za kterých fotografujete a následně rychle vybere některé z jedenácti přednastavených nastavení (od portrétu až po krajinu). Většinou tak i naprostí začátečníci pořídí nejlepší možný snímek i za nejasných světelných podmínek.

Samsung PL60Pokud budete ukládat snímky na 4 GB Secure Digital kartu (v případě zaplnění karty je k využití připravena i vnitřní 34 MB paměť), můžete nafotit až 2 tisíce fotografií (v 7 MB kvalitě). To představuje spoustu informací a  díky funkci Smart Album je třídění a řazení fotografií snadné. Snímky totiž můžete řadit podle doby pořízení, obsahu či barvy.

Komponování snímků probíhá přes velký 2,7-palcový LCD displej, který poskytuje velmi ostrý a jasný obraz. Navíc je k dispozici funkce "Průvodce kompozicí", která vám umožní snadno sestavit kompozici snímku.

Co se týká samotného provozu, zde jsme ocenili přehledné Menu a jednoduché ovládání  tohotomodelu. Fotoaparát je také docela svižný, fotografovat můžete začít cca za dvě sekundy po zapnutí přístroje a také ukládání dat na kartu a zpoždění spouště je minimální. Co se týká ostření, tak to fungovalo dobře v exteriéru, ovšem při zhoršených světelných podmínkách (interiér, umělé osvětlení) bylo zaostřování spíše pomalé.

Při hodnocení pořízených fotografií jsme pozorovali zejména šum, o kterém jsme se již zmínili. Z dalších obrazových vad bylo viditelné soudkovité zkreslení při snímání na nejkratším ohnisku, chromatická aberace byla pozorovatelná na fotografiích až při velkém zvětšení.

Samsung PL60

CCD snímač: 10,2 milionů pixelů
Citlivost: 80 - 3200 ISO