Poté, co jsme nasadili 220 gramů vážící navigační přístroj na přední sklo našeho vozu (pomocí klasické přísavky), měli jsme tendenci ignorovat jeho pokyny, zvláště ve chvílích, kdy jsme mířili do míst, která jsme již důvěrně znali. TomTom GO 730 jsme registrovali a využívali pouze v začátcích naší cesty.
Naštěstí vám nový TomTom naslouchá, a kdykoli mu řeknete cíl vaší cesty, naviguje vás tam, aniž byste museli zastavit a přes dotykový displej destinaci zdlouhavě vypisovat. Bohužel jsme zrovna neměli k dispozici mobilní telefon vybavený technologií Bluetooth, pomocí něhož bychom mohli přidat svoje vlastní informace do služby IQ Routes. IQ Routes je systém, jímž TomTom umožňuje svým zákazníkům, aby si do navigace nahrávali data o cestách, které projeli, například aktuální rychlost provozu versus rychlostní limit na dané komunikaci.
Tento systém umožňuje navigaci TomTom GO 730 lépe předvídat časy cesty a třeba i vybrat a naplánovat rychlejší trasy. Přístroj je také schopen handsfree využití telefonu s Bluetooth, a to pro bezdrátový přenos zvuku do reprobeden audiosystému vašeho auta, což se nám jeví jako mnohem lepší řešení, nežli používat repro nižší kvality přímo na zařízení.
Když už jsme byli na cestě domů, řekli jsme navigaci, aby pokračovala ve směru jízdy, a nato přístroj naplánoval trasu, kterou jsme znali jako velice rychlou, nicméně ne nejkratší. To jsme odmítli, a požádali přístroj, aby vygeneroval druhou trasu. Ani ta ovšem nebyla nejkratší.
Navigaci jsme tedy ignorovali a pokračovali v jízdě nejkratší trasou, tak jak jsme ji znali. Snad na každé následující odbočce se nás TomTom GO 730 pokoušel navést na původně navrhovanou trasu. Mnohé z alternativ jsme znali jako zajížďky a zcela jistě by byly delší a pomalejší než námi vybraná cesta, na níž jsme tvrdohlavě trvali.
Pomalu jsme začali nabývat přesvědčení, že se nás náš nový TomTom snaží upozornit na nějaký konkrétní problém. A opravdu. Jakmile jsme přijeli k místu, kde dlouhodobě, po dobu několika měsíců, probíhá práce na silnici, náhle se na displeji objevila ikonka postavičky se zdviženýma rukama a policejní čepicí, která nás upozornila na nebezpečí.
Nicméně o tomto konkrétním staveništi jsme věděli již dopředu, také jsme však tušili, že prodlení v koloně jsou zde zpravidla tak krátká, že nám vůbec nevadila. Ostatní řidiči, kteří používali IQ Routes, očividně o tomto místě „řekli“ TomTom databázi, a poté se naše „krabička“ cítila být zavázána ušetřit nám čekání. Tento systém se nejvíce hodí, když místo, kam míříme, známe jenom z map, a o nějakých lokálních dopravních omezeních nemáme ani potuchy.
TomTom také vede řidiče přes křižovatky, na nichž je více odbočovacích pruhů – naviguje, který pruh je pro odbočování vlevo, který pro jízdu rovně, atd. Ovšem na jedné křižovatce, kterou jsme projížděli poprvé, a na které se všechna auta měla „štosovat“ v levém pruhu, instrukce nefungovaly – byli jsme v koncích jak my, tak naše navigace. Ovšem výjimka potvrzuje pravidlo.
Funkce, kterou jsme v průběhu testu sice nepotřebovali, ale taktéž se může hodit v neznámých místech, je předprogramovaná lokalizace benzínových stanic.
A nakonec ještě jeden tip: nikdy nenechávejte TomTom GO 730 v autě přes noc, pokud je venku chladno. Baterie se v takovém případě rychle vybíjí a její znovunabití z cigaretového zapalovače může trvat delší dobu. Raději přístroj vezměte s sebou domů a připojte jej k USB portu na vašem počítači.
Vlastnosti
Přijímač signálu GPS, rozměry: 118x24x83mm, hmotnost: 220g, v základu mapy téměř celé Evropy, software: TomTom HOME, Bluetooth, přenosové služby: TMC (Traffic Message Channel), hlasové navigační funkce, rozpoznávání hlasových příkazů (personalizace navigace), 4,3palcový širokoúhlý barevný LCD displej (480 x 272 pixelů), vestavěná paměť: 2GB; slot na paměťové karty SD
Verdikt
TomTom GO 730 není jen „pouhou“ navigací, ale i skvělým doplňkem vašeho auta.
- - Pavel Kreuziger, Tim Greene