Recenze: Xara Designer Pro X365

18. 8. 2016

Autor: Xara
Německá softwarová Xara opravdu chrlí nové verze, tentokrát přichází s další verzí svého programu Designer. Jedná se o verzi Designer Pro X365. Číslovka znamená, že po celý rok bude firma uvolňovat nejrůznější updaty zdarma.

Není ale jasné, jak to po těch 365 dnech dopadne, tedy jestli nám program zůstane bez dalších updatů nebo jestli nám zmizí stejně, jako je tomu s programy Adobe. Xara s rozhodnutím zatím váhá.

Xara

Hned od počátku je nutné konstatovat, že ve chválihodné snaze propojit komplexní program s pokud možno maximálně jednoduchým ovládáním se ani v nové verzi nic nestalo. Jako vždy, základem programu je vektorová grafika, ke které je přidána solidní fotoeditace, možnost designovat webové stránky a v podstatě jakékoliv tištěné stránky. Výtečné propojení jednotlivých složek, které ostatně u programu, který se dočkal již nejméně třinácti verzí, nijak nepřekvapí,nabízí kvalitní WYSISWYG pracovní plochu. Odpadá nějaké spouštění vedlejších aplikací, počítač se nenamáhá a software maká jako švýcarské hodinky.

Fotoeditace se dočkala řady novinek – připomenout je nutné hlavně 30 nových filtrů, možnost některé efekty přímo „namalovat“ na fotografii a ještě je potom dále upravovat, dvě nové linky Static a Smart nabídnou odlišné způsoby, jak si můžeme pohrát s umístěním snímků. Práce s textem byla sílou programu již dřív, dnes dostaneme nejen další symboly a fonty včetně 600 od Googlu, ale i firemní sbírku Font Awesome, takže si můžeme pohrát s více než 1 600 symboly. Animace, která se automaticky spouští ve chvíli, kdy se objekt posune na obrazovku, sice není žádnou novinkou, ale máme v ruce postatně větší nabídku. Minulá verze měla asi 40 animací, dnes jsme dostaly dalších 30. Objevily se i nové scrolling animace. Scrolling se dočkal parallaxových efektů, což je v podstatě pozadí, které se pohybuje pomaleji, když se blíží začátku stránky. Další novinky zahrnují jednoduchý pohyb, rotaci či změny rozměrů fotografií, nový efekt Cross Process (efekt odpovídající hraní s červeným, zeleným a modrým kanálem) a magnetické laso.

A aby nebyly všechny novinky jen pro fotoeditaci, příjemným a podle všeho uživatelý vyžádaným efektem je možnost toho, že nám vybraná fotografie nebo jiný objekt zůstane „viset“ na horní části monitoru i ve chvíli, kdy se stránkou posouváme níž a níž. Objevila se i možnost exportu a stahování bitmapů a souborů v PDF. Nabídka obchodních templátů narostla na 166, za to jsme si dříve museli připlatit.

Jediným problémem zůstává fakt, že stránka se stále ukládá ve firemním formátu, takže s jiným programem budeme mít u případné editace smůlu. Stejně tak neuděláme díru do světa ani ve chvíli, kdy si budeme chtít upravit webovku zhotovenou jiným programem.

Designer Pro X365 zůstává plnohodnotným a komplexním programem pro vektorovou grafiku a designování webových stránek. Novinky jsou zajímavé, ale majitele předchozí verze asi neoslní. Pro někoho může být rok doplňků zdarma dostatečným lákadlem. Pokud ale předchozí verzi nemáme, neuděláme s tímto softwarem rozhodně chybu.

Pro: Komplexní a rychlý program, nízká cena

Proti: Vlastní formát

Celkem: 85 procent