Recenze: Xara Photo & Graphic Designer 7 je menším bratrem Designer Pro

30. 3. 2012

Autor: © chispas - Fotolia.com
Britská společnost Xara, která dnes kope v dresu německé firmy Magix, aktuálně nabízí sedmou verzi svého programu Photo & Graphic Designer. Jak obstál v našem testu?

Název nepříjemně připomíná sesterský software Web Designer, takže řada potenciálních zákazníků může být zmatena a na první pohled není zcela jasné, jestli se jedná o pouhou menší součást většího balíku nebo o samostatný program.

Pravdou je, že oba programy jsou podobné a navíc vedené stejnou myšlenkou – nabídnout ucelenou sbírku nástrojů pro tvorbu libovolných dokumentů tak, abychom nepotřebovali otevřít žádný jiný program. Xara Photo & Graphic Designer 7 je určen každému, kdo potřebuje výkonný fotoeditor a grafický design, Designer Pro k tomu dodává nástroje pro design webových stránek. Do ruky tak dostaneme jak fotoeditor, tak nastroj pro webovou grafiku, flashovou animaci (byť značně jednoduchý) a aplikace pro desktopový publishing.

Xara Photo & Graphic Designer 7

Jelikož programy Xary mají v srdci vektorovou grafiku, nepřekvapí její existence v tomto programu. Navíc, jak je u této firmy chvalným zvykem, funguje výtečně. Tvorba webových aplikací je založena na šablonách, které si můžeme patřičně upravit. Vedle robustních funkcí najdeme i drobné aplikace, které překvapí a potěší – třeba Bitmap Tracer solidně konvertuje bitmapy do editovatelné vektorové grafiky.

Zajímavá je i příprava desktopových publikací, kde konečně můžeme ukotvit objekty jedním kliknutím. Navíc budou vedle stabilního místa i „odpuzovat“ text, takže si budeme moci vyhrát s nejrůznějším otáčením zvoleného objektu.

Ne vše je ale dokonalé – programy firmy Xara nikdy nebyly zrovna pověstné intuitivním používáním a Photo & Graphic není výjimkou. Malé, těžko rozlišitelné ikonky a v některých případech doslova záhadné ovládání kazí radost z jinak velice výkonných a hlavně velmi rychlých funkcí, aplikací a utilit. Za všechny možno jmenovat funkci Magic Photo Erase, která je první skutečně jednoduchou a fungující aplikací na vymazání nehodících se předmětů.

Xara Photo & Graphic Designer 7

I v návodu je popis jednoduchý – ve volném režimu obtáhneme nevhodný předmět či postavu a potom již jen klikneme na Magic Erase a program si automaticky doplní pozadí za vymazaným objektem podle pozadí okolního. Funguje to skutečně krásně, až na malý problém – tlačítko Magic Erase neexistuje a než jsme přišli na trik, jak program donutit k poslušnosti, tak jsme prokleli jak samotný software, tak jeho výrobce.

Co říci závěrem? Program je to nepochybně vyzrálý, a pokud máme s programy Xary zkušenosti, tak nám nebude vadit ani poněkud neintuitivní zacházení. Pro hovoří i solidní cena. Na druhé straně ale platí, že i když se tento program tváří být samostatným softwarem, není ničím lepším (ale ani horším) nežli menším bratříčkem mnohem dražší alternativy Designer Pro.

Hodnocení: 80 %
Pro:
Cena, rychlost