Recenze: Xara Web Designer 7

17. 5. 2011

Britská společnost Xara, kterou před pár lety pohltil německý Magix, nabízí sedmou verzi svého programu Web Designer. K dispozici máme hned dvě verze, normální a Premium.

Připravit moderní profesionálně vypadající webovou stránku není pro amatéra nijak lehké a bez znalostí HTML, designu, optimalizace grafiky a dalších náležitostí se prostě neobejde. Trh s podobnými programy má dvě základní části – na špičce jsou díla velkých firem jako je Microsoft či Adobe. Ty umí opravdu hodně, ale k jejich používání potřebujeme alespoň základní znalosti práce s kódováním. To se samozřejmě každému nezamlouvá, a právě pro tyto uživatele existuje druhý segment trhu – programy zjednodušené až k neuvěření, se kterými nemusíme umět téměř nic, a výroba webových stránek se stává natolik zautomatizovanou, že stačí vybírat grafiku a vkládat text. Výsledek je ovšem závislý na tom, do kterého segmentu jsme sáhli a rozdíl je skutečně vidět.

Sem tam se ovšem objeví program, který se snaží spojit obě části trhu v jeden ucelený produkt, který splňuje obě kritéria – umí hodně, ale neklade přílišnou náročnost. Jedním z nich je právě Web Designer, který je něco jako blízký příbuzný známého programu Xtreme pro vektorovou grafiku, ale s výrazným zaměřením na web. Díky tomu dostaneme do ruky vysoce kvalitní grafický nástroj, který s potěšením zvládne práci s textem i obrazem (doplnit můžeme prakticky cokoliv - vrstvy, transparenci). A jelikož je práce postavena na šablonách, nesmíme zapomenout na galerii s 54 MB šablon a všemožných grafických „udělátek“, která pro přípravu webových stránek můžeme potřebovat.

Xara Web Designer 7 Premium

Web Designer je webový WYSIWYG editor, který sází na kombinaci robustnosti a jednoduchého ovládání. Když k tomu přidáme schopnost vkládat obsah přímo do webových stránek pomocí "drag-and-drop", dynamické stránky, v jejichž případě můžeme hýbat s obrázkem a text se bude automaticky přesouvat, nebo jednoduchou přípravu flashových animací, je jasné, že máme v rukou program, který se určitě bude hodit. Pracovat můžeme dvěma způsoby: buď si navolíme šablony a pouze nahradíme cvičný text vlastním, nebo v případě záchvatu tvůrčí horečky můžeme začít s prázdnou stránkou, kam si napřesouváme nabízené grafické prvky. Nabízí se také možnost vytvoření zcela vlastní grafiky, přičemž se nám původ softwaru coby programu pro vektorovou grafiku bude zatraceně hodit.

Program toho zvládne opravdu hodně, včetně vkládání widgetů. Tento úkon nám potrvá tak dvě minuty a ještě k tomu dostaneme bohatou nabídku možností detailní konfigurace. Zase tak úplně všechno ale program nezvládne – není například umožněno ručně doladit HTML tagy nebo editovat CSS. Software nelze doporučit ani v případě, kdy potřebujeme připravit „webovku“ se stovkou stran. Jako u většiny programů založených na šablonách zde neexistuje podpora formulářů. Příprava „drop-down menu“ nám pak připadala složitější, nežli by bylo bezpodmínečně nutné.

Xara Web Designer 7 Premium

Dražší verze obsahuje možnost vyrábět webové prezentace připomínající PowerPoint, podporuje HTML5 videa, generaci faviconů, animované přechody a více widgetů.

Verdikt: