Reklama podpoří rozvoj rozšířené reality

6. 10. 2012

Sdílet

 Autor: © boy2006 - Fotolia.com
Podle společnosti Qualcomm se stále více výrobců zaměřuje na rozšířenou realitu ve stávajících i budoucích typech zařízení. Hlavním hnacím motorem je snaha o co nejcílenější reklamy.

O budoucích trendech v rozšířené realitě může něco napovědět například to, že Motorola Mobility, kterou vlastní Google, zakoupila tento týden společnost Viewdle a Nokia nedávno spustila prohlížeč City Lens. Rozšířenou realitou se začaly podniky vážněji zabývat zhruba před dvěma lety. Zájem široké veřejnosti o tento obor ale vyvolal až projekt Glass společnosti Google. Martin Herdina, generální ředitel společnosti Wikitude zaměřující se na rozšířenou realitu, soudí, že právě koncept Google posunul koncept do využitelné roviny, navíc dosažitelné v poměrně krátkém období.

VirtuSphereRozšířená realita umožňuje do obrazu reálného světa v bezprostředním okolí uživatele přidávat obsah vytvářený počítačem. „Letos jsme zaznamenali, že to této oblasti začalo investovat mnoho velkých firem. Díky tomu se rozšířená realita přesouvá z fáze zajímavé hračky do fáze masového rozšíření mezi nejširší veřejnost,“ myslí si Herdina. Technické řešení takové kombinace je podle Herdiny čím dál stabilnější a přirozenější.

Motorola zatím nevysvětluje své plány s technologií počítačového vidění Viewdle, kterou lze použít k rozeznávání tváří, předmětů a gest. Podle Daniela Geldera, viceprezidenta pro marketing společnosti Metaio, se ale jedná o jasný důkaz toho, že rozšířená realita se dostává na pořad dne. Podle Geldera bude do dvou let softwarem pro rozšířenou realitu vybavena naprostá většina smartphonů.

Společnost Metaio pořádala tento týden v Mnichově konferenci insideAR, které se zúčastnilo zhruba 500 lidí. Na konferenci vystoupili i zástupci společností Lego a Ikea, které vidí v rozšířené realitě další možnosti získání nových zákazníků.

Úspěch rozšířené reality nyní bude záviset především na výrobcích hardwaru. Speciální počítače na tělo by měly být schopné poskytnout co nejvíce funkcí na hardwarové úrovni, protože zpracování pomocí aplikací znamená vyšší zátěž hardwaru a tím i jeho vyšší spotřebu. To si alespoň myslí Martin Garner, analytik z agentury CCS Insight.

Za rozvojem hardwaru stojí především společnost Qualcomm, která investuje do společností jako Viewdle a do rozvoje vlastního vývojového prostředí Vuforia. Podle Qalcommu opravdu zájem o rozšířenou realitu rychle roste. „Mnoho aplikací pro smartphony využívajících Vuforii bylo staženo i více než milionkrát, což začíná být opravdu významný počet,“ prohlásil Jay Wright, který se v Qualcommu zaměřuje na rozvoj a podporu rozšířené reality a její možné komerční využití.

Pomocí Vuforie bylo vytvořeno více než 1800 komerčních aplikací. Většina z nich podle Wrighta slouží velkým společnostem ke kombinaci počítačových obrazů jejich výrobků s okolním prostředím zákazníka. Prozatím si musí zákazníci stahovat různé jednorázově zaměřené aplikaci. Pokud by ale byla podporována přímo na úrovni operačního systému, mělo by být podle Wrighta její využívání jednodušší a pohodlnější.

O zájmu velkých firem svědčí i snaha Nokie o zahrnutí aplikace CityLens do telefonů se systémem Windows Phone 8. V současnosti je k dispozici jako samostatná aplikace v telefonech Lumia 820 a Lumia 920 se systémem Windows Phone 7.

Herdina ovšem doporučuje zachovat rozvahu. „Motorola je v této oblasti teprve na začátku. Nemyslím si, že by letos mohlo dojít k dalším podobně významným akvizicím. Velké společnostit totiž stále ještě vyčkávají a zatím situaci sledují,“ myslí si.

Nicméně je možno očekávat, že se rozšířená realita nakonec opravdu rozšíří. Potom může život zejména ve větších městech v jistém směru vyvolávat vzpomínky na starý Carpenterův horor Jsou mezi námi, ve kterém hlavní hrdina používá speciální brýle naopak k odstraňování pozměněné reality.