Google a Ford na technologickém veletrhu CES plánují oznámit vznik společné firmy vyrábějící autonomní vozidla. Na svých stránkách to oznámil portál Yahoo! Autos. Google ani Ford zprávu nepotvrdily ani nevyvrátily.
„Spolupracujeme a budeme spolupracovat s mnoha společnostmi,“ uvedlo tiskové oddělení Fordu pro Computerworld. „Ze zřetelných konkurenčních důvodů se snažíme naše dialogy udržet v soukromí. Proto tyto spekulace odmítáme komentovat.“
Podle Jeremyho Carlsona, analytika IHS Automotive, však Google své partnerství s Fordem myslí vážně. Automobily obou firem prý však nebudou vyráběné pro konečné zákazníky, nýbrž budou sloužit jako taxi nebo donášková služba.
Od minulého týdne již kolují zprávy, že Google plánuje oddělit svou divizi autonomních vozidel do vlastní společnosti pod záštitou korporace Alphabet. Ta vznikla z Googlu v říjnu letošního roku za účelem vyčlenění samotného jména „Google“ pouze pro internetové účely jako vyhledávání, YouTube nebo Android.
Google testuje autonomní vozidla na silnicích Kalifornie a Texasu. Pro společnost by však podle mnohých analytiků bylo velice nákladné zakládat svou vlastní výrobní linku. Místo toho dává pro americký technologický gigant větší smysl spřáhnout se s jednou z velikých automobilek.
Současné prototypy automobilů Googlu nejsou již vůbec vybavené volantem pro řidiče. Problém by tak pro ně mohla představovat nová vyhláška vydaná tento měsíc Kalifornským ministerstvem pro motorová vozidla. Ta totiž vyžaduje, aby všechna autonomní vozidla disponovala klasickým a funkčním volantem.
Na vývoji samořídicích aut pracuje i samotný Ford. Ten letos otevřel výzkumné středisko v Palo Alto v Kalifornii hned vedle centrály Tesly. Zde společnost testuje své plně autonomní vozidlo Fusion Hybrid, viz fotografie, kde šéf Fordu Mark Fields stojí před tímto vozem. Kromě Fordu však otevřel na západním pobřeží výzkumné centrum také koncern GM.
Autonomní vozidla ke svému plnému fungování potřebují nezbytné senzory, kamery a plnohodnotný software. Ten bude využívat vyspělé umělé inteligence, která bude schopná učit se za běhu.
Autonomní auta budou umět nejen komunikovat s ostatními vozidly na silnicích, ale také s veřejnou dopravní infrastrukturou okolo nich. „Pouze software to dokáže svázat všechno dohromady. Proto se do něj investuje tolik peněz a vidíme tolik fúzí velkých společností,“ dodal Carlson.