Hlavní navigace

Řidiči autonomních vozidel nezvládají včas reagovat na nebezpečí, pozornost klesá

8. 3. 2019

Sdílet

 Autor: © adimas - Fotolia.com
Autonomní vozidla se pomalu stávají běžným jevem, ovšem pořád ještě vyžadují pozornost řidiče kvůli rizikovým situacím, které řídící systém nedokáže včas detekovat.

Nový výzkum Riceovy a Texaské technické univerzity dokázal, že i řidiči autonomních vozidel často selhávají v rozpoznání nebezpečí a čím déle samořiditelný systém využívají, tím je jejich tendence k selhání vyšší.

Studie Driver Vigilance in Automated Vehicles: Effects of Demands on Hazard Detection Performance” (Ostražitost řidičů v autonomních vozidlech: Dopady nároků na efektivitu zjišťování nebezpečí) bude zveřejněna v následujícím vydání peer-reviewed magazínu Human Factors. Je dostupná v žurnálu Sage.

Pozornost rychle klesá, úspěšnost je mizivá

Výzkumníci otestovali chování šedesáti řidičů samořídících aut v simulátoru. Účastníkům bylo řečeno, že díky automatizaci řízení nemusí používat volant, brzdu ani plyn. Jejich úkolem bylo sledovat vozovku kvůli autům, která nebezpečně zastavují na křižovatkách nebo narušují jízdní pruh řidiče, což je riziko, se kterým si automatická auta zatím neumějí poradit. Zkoumaní řidiči museli také rozlišit mezi tím, jestli okolní vozidla zastavila bezpečně a podle pravidel silničního provozu, či jestli svým zastavením ohrozila provoz na křižovatce.

Schopnost účastníků správně reagovat poklesla během čtyřicetiminutové simulace o 7 až 21 %. Dokonce i prvních deset minut byla míra úspěšnosti přinejlepším 88 %. Toto číslo naznačuje, že všem řidičům uteklo alespoň několik nebezpečných situací.

Proč se tak stalo?

Pat DeLucia, profesor psychologie na Riceově univerzitě a spoluautor zmíněné studie, to vysvětluje určitou lhostejností získanou návykem na samořídící auto. Ve spojení s předchozí studií, naznačující neschopnost lidí vnímat správně nebezpečí, které nastane jen příležitostně, poukazuje nová studie na to, že „tento fenomén problematiky efektivního sledování rizik klesajícího s časem zasahuje i do řízení autonomních vozidel” tvrdí DeLucia.

“Podstatné je, že dokud nebudou automatické řídící systémy naprosto spolehlivé a nebudou schopny reagovat v každé situaci, řidiči musí zůstat bdělí a být připravení převzít kontrolu nad řízením,” vysvětluje Eric Greenlee, odborný asistent na katedře psychologie Texaské technické univerzity a hlavní autor studie. “A tento výzkum jasně ukazuje, že se tak neděje, dokonce se to s uplynulým časem ještě zhoršuje.”

ICTS24

Výzkumníci doufají, že studie přispěje k stále se rozšiřujícímu zkoumání bezpečnosti samořiditelných aut.

“Tato vozidla nám mají hodně co nabídnout, ale stále máme před sebou dlouhou cestu ke stavu, kdy budou schopna detekovat naprosto všechno, co se okolo děje” napsali vědci. “Dokud ten den nepřijde, doufáme, že tento výzkum zvýší povědomí o limitech autonomních vozů a jejich řidičů.“