Hlavní navigace

Rise of Nations - od luku po laser

20. 1. 2003

Sdílet

Začínají vás nudit klasické strategie? Potom byste měli vyzkoušet připravované dílko vývojářského týmu Big Huge Games, které kombinuje realtimovou i tahovou stránku tohoto oblíbeného žánru a bere si z každé to nejlepší. Podaří se autorům udělat díru do světa?

Příliš mnoho lidí zřejmě nebude znát jméno Briana Reynoldse, ale hru, kterou jeho tým kdysi vytvořil, si pamatuje snad každý hráč počítačových her. Jedná se o Civilization, jež patří mezi největší legendy tahových strategií. Dobrou zprávou je, že tento člověk ve své tvorbě nepřestává a v současné době spolu s Big Huge Games pod taktovkou Microsoftu pracují na hře zvané Rise of Nations. Nebude to však vysloveně tahová strategie, ale ani klasická RTS. Tvůrci si vybrali z obou typů her to nejlepší. Co to znamená, se dozvíte níže.


Rise of Nations nebude hra se zaměřením například na válku či politiku jako většina strategií. Zde budou hrát hlavní roli čtyři druhy specializací - civilní, obchodní, vojenská a vědecká. Ze začátku bude tou nejdůležitější civilní, která zahrnuje výstavbu měst, rozšiřování populace a zajišťování nejdůležitějších surovin a bohatství. Obchodní činností budete moci dosáhnout vyššího přísunu financí, protože těžba vzácných rud vám ve hře blahobyt určitě nezajistí. Proto bude zapotřebí rozvíjet města a vytvářet obchodní stezky. Vojenská vám může zajistit nová území s vhodnými podmínkami pro život vaší populace a vědecká vám ušetří mnoho práce (a zároveň i peněz) díky nejrůznějším vynálezům a technologiím.


Tyto možnosti budou mnohem více detailní než u dosud známých strategií, a proto bude možné vyvíjet národ určitým směrem. S klasickými pravidly by se však hra stala velmi náročná a zdlouhavá až nepřehledná, a tak ubude spousta jiných povinností. Populace bude mnohem inteligentnější, tudíž nebude třeba zadávat úkoly každému z dělníků zvlášť. Když některý z nich dokončí svůj úkol, nebude hloupě stát u kostry srnky, pařezů či zpustlé farmy, ale najde si jiné uplatnění. Vojáci nebudou potřebovat ke každé potyčce souhlas a ani nepůjdou bezhlavě do předem prohraného boje (pokud jim to však nepřikážete). Sami budou dobře vědět, kdy se dát na ústup a kdy mají zranění sami ustoupit do méně nebezpečných míst bojiště. Při napadení města se obyvatelstvo změní v domobranu a do boje poběží s tím, co jim padne do ruky - sekery, motyky atp. Aby to nebylo zas až tak moc jednoduché, bude zapotřebí mnohem více taktických dovedností. Nebude stačit přijít před brány města s padesáti vojáky. K vítězství bude třeba město obléhat a v pravý okamžik udělat ten správný tah. Válka však bude dosti finančně náročná. Jednotky nebudou nijak levnou záležitostí a s každým vytvořením další jednotky se tvorba (vycvičení) o něco málo prodraží a čas na cvičení prodlouží. Tím chtějí autoři zřejmě dosáhnout toho, aby válečné tažení tvořilo více druhů jednotek. Těch má být ve hře kolem 200. Válce však bude možné předejít různými peněžními dary. Vše bude záležet na politice sousedních států.


Pro národ nebude rozhodující ani tak množství surovin na jeho území (které bývá často rozhodujícím prvkem hry - viz WarCraft III). To by mělo být velmi rovnoměrné. Hlavním faktorem bude velikost území a jeho udržení. Systém hranic bude velmi blízce připomínat Civilization III. Každý z národů bude mít své osobité vlastnosti (někteří budou silnější, jiní odolnější a další budou mít lepší možnosti výzkumů) a všichni si projdou evolucí od luků přes kuše až po kulomety, od koní k obrněným vozům a tankům, od schovaných zvědů přes dalekohledy až po satelitní snímky nepřátelských pozic atd. Podle toho se taky bude vyvíjet potřeba surovin od kamení po železné rudy apod.


Rise of Nations poběží na vlastním enginu Gibbon. Ten nabídne 3D prostředí s 2D jednotkami. Hra bude umožňovat různé natáčení kamer a zoomování, které se při takové koncepci a rozlehlosti bude určitě hodit. Pro hráče, kteří mají v oblibě klávesové zkratky, mám potěšující zprávu, neboť budou dle autorů existovat na všechny možné akce. Multiplayer nabídne dvacítku map v různých velikostech pro maximálně 8 hráčů. Ve hře bude možno nastavit čas jedné hry nebo zajímavá pravidla, kdy k vítězství bude stačit třeba dobytí prvního města či zabití generála. Možnosti nastavení budou opravdu pestré. K tomu všemu by měl být přítomen i generátor náhodných map. Jsem velice zvědav, jak se tento mix Civilization a klasické RTS povede. Nicméně dočkat bychom se měli již v průběhu letošního března, a to v počeštěné podobě.

Autor článku