Strategie Rise of Nations rozhodně nebyla žádným "béčkem" a není proto divu, že se po slušném úspěchu autoři rozhodli vytvořit další gamesku. Nutno hned v úvodu podotknout, že se nejedná o žádné přímé pokračování, i když některé herní principy i pojítko v podobě části názvu zůstaly zachovány. Nový titul Rise of Nations vás zavede do úžasného světa Aio, ve kterém se střetává technika a vynálezy se starobylou magií. V režimu pro jednoho hráče na vás čekají celkem tři kampaně, v nichž se postupně chopíte vedení tří naprosto rozdílných národů.
Vinciové jsou vědci a technici. Jejich pojmenování je patrně inspirováno osobou Leonarda Da Vinci některé jejich stroje totiž připomínají nápady a vynálezy tohoto slavného myslitele. Mohou stavět zajímavé věci, jako je třeba teleskop nebo dalekonosné dělo, v jejich armádách pak působí různé mechanické jednotky včetně obrovského pavouka. Alinové naopak připomínají národy z arabských bájí a pověstí; žijí v nekonečné poušti a vládnou silnou magií. Jako hlavní surovinu využívají manu a jejich vojska jsou složena ze škorpiónů, ifrítů, skleněných draků a dalších bizarních stvoření. Třetí stranou jsou Cuotlové, kteří využívají různé božské dary, jako je například Hvězdný paprsek. Jejich nejsilnější zbraní je v podstatě neporazitelné Město odplaty. Jednotlivé národy se od sebe značně odlišují a díky jejich postupnému vedení si můžete užít tři různé styly hry. A nutno říci, že rozmanitost jednotek, budov a všelijakých specialit je opravdu úctyhodná.
Rise of Nations není úplně klasickou realtimovou strategií. Podobně jako její předchůdce Rise of Nations je zde oddělena globální strategie a jednotlivé mise. Na velké mapě světa rozhodujete, jaké území se pokusíte dobýt, samotný boj je pak zpracován jako samostatný scénář. Postup je díky tomu nelineární, což je zajímavější než klasická předem daná posloupnost misí. Kromě volby dalšího postupu slouží globální mapa i k dalším strategickým kejklím, jako je například stavění budov, které jsou důležité pro kumulování bohatství, výzkum i vojenskou expanzi. Podobně ale samozřejmě postupuje i nepřítel.
Kromě této globální strategie budete samozřejmě většinu času trávit v bojových misích, při dobývání zvoleného území. Začínáte obvykle s jedním městem a dolem, případně pouze s několika hrdiny a je na vás, abyste vhodně zvolenou strategií na určeném území expandovali a splnili dané úkoly. Těmi je obvykle klasické "vydrcení" soupeře, ale najdou se i jiná zadání, například ochrana karavany. Mise jsou spíše svižné a poměrně krátké, nejedná se o žádné obrovské a rozsáhlé boje. Což je asi dobře, protože bitevních map je ve hře poměrně hodně.
Jak už to ve strategiích bývá, budete se věnovat stavění, získávání surovin, vynalézání a bojování. Základem pro budovatelské eskapády je město, ve kterém lze stavět různě zaměřené čtvrti a budovy. Management surovin je zaměřen hlavně na těžbu Timonia, získávání peněz obchodováním, a také (v případě Cuotlů) shromažďování energie. Každý národ má specifické jednotky a různé objevy, které po objevení vašimi výzkumníky poskytují nepřeberné výhody a bonusy. A samozřejmě dojde i na střety vašich armád s nepřáteli. Zajímavým prvkem je tu faktor únavy, který je třeba brát v úvahu na nepřátelském území je záhodno zajistit zásobovací vozy, které únavu zcela eliminují. Na vlastním území se vojáci tolik ne-unaví, naopak se automaticky léčí.
Graficky není hra vůbec špatná, autoři použili spoustu efektů a odlesků či animovaných detailů; zamrzí ale značná jednotvárnost prostředí. Kromě hry pro jednoho hráče se lze pustit i do zápolení po lokální síti či internetu a nemusíme snad dodávat, že hra proti živému protějšku má zase úplně jiný rozměr než řezání počítačového protivníka.
Hodnocení: 8,3
Výrobce: Big Huge Games
Vydavatel: Microsoft
Distributor pro ČR: CD Projekt
Lokalizace: titulky
Cena: 999 Kč
Multiplayer: ano