Pětiletý projekt za 27 milionů dolarů nazývaný, poněkud komicky, Roboat, má první loďku spustit do kanálů Amsterdamu již příští rok.
Zároveň se vědci pokouší o vytvoření dalších inovací souvisejících s vodní hladinou, např. dočasných mostů, sestavitelných a rozebratelných během několika hodin.
Na projektu Roboat se kromě MIT podílí Delftská technologická univerzita a Wageningenská univerzita a výzkumné centrum v Holandsku.
„Roboat nabízí obrovské možnosti,“ píše se v prohlášení Arjana van Timmerena, ředitele výzkumu z Amsterdamského institutu. „Prozkoumáme také využití v oblasti životního prostředí. Tak například bychom mohli posunout výzkum u podvodních robotů, kteří mají za úkol detekovat nemoci v raném stádiu nebo využít Roboaty k vyčištění kanálů od odpadu a najít tak efektivnější řešení toho, co dělat s 12 000 bicykly, které každoročně v kanálech skončí.“
Zatímco Roboat projekt se specializuje na lodě do kanálů a dalších podobných umělých staveb v městském prostředí, soukromé společnosti se samoříditelným lodím pro různá jiná využití věnují již roky.
Například společnost Sea Machines v Bostonu staví autonomní ovládací a navigační systémy pro komerční námořní průmysl. Také již buduje třetí verzi svojí vysoce odolné, samoříditelné lodi pro práci v pobřežních vodách i mimo ně.
Sea Machines V2 má dostatečnou stabilitu a odolnost pro průzkum oceánského dna nebo rozmíštění geograficky citlivých akustických pozičních systémů. Loď zvládne plout rychlostí 20 uzlů a táhnout až tři tuny nákladu.
S kabinou pro kapitána a kormidlem lze V2 ovládat manuálně jako klasickou loď i využít její samoříditelný systém.
Jiná společnost Saildrone z Kalifornie experimentuje s miniaturními plachetnicemi, které plují po zálivech a monitorují shluky ryb nebo záznamenávají důležitá ekologická data, píše se na webu The MIT Technology Review.
Rolls-Royce zase vidí budoucnost v samoříditelných obřích nákladních lodích, které by křižovaly oceány bez lidské posádky.
„Autonomní lodní přeprava je budoucností námořního průmyslu,“ myslí si Mikael Makinen, ředitel námořní divize Rolls-Royce. „Podobně revoluční jako smartphone, chytrá loď zcela změní prostředí lodního designu a provozu.“
Technologie nutné pro výrobu a provoz samoříditelných lodí, jako jsou senzory a GPS, již existují a nejsou pro průmysl ničím složitým k implementaci, tvrdí Rolls-Royce. Výzva spočívá ve schopnosti je účinně, spolehlivě a pokud možno levně zkombinovat.
Kupříkladu software, který plavidlům pomáhá rozhodnout se, jaké akce podniknout na základě dat ze senzorů a kamer se teprve zdokonaluje a podle firmy se také nejprve musí změnit regulace, které ještě nedosáhly úrovně toho, co je již technicky možné.
„K zajištění souhlasu regulačních orgánů, stejně jako podpory průmyslu i veřejnosti, vzdáleně řízené a samoříditelné lodě musí být alespoň tak bezpečné, jako jsou ty současné,“ tvrdí Rolls-Royce ve studii. „Mají potenciál snížit míru lidských chyb, ale zároveň přijít s novými riziky, kterým bude třeba věnovat pozornost.“