Možná to ještě není zcela zřejmé, rok 2021 se však zapíše jako rok, kdy Apple skutečně vstoupil do firemního segmentu. Dopady, momentálně zastíněné pandemií, doceníme teprve v příštích letech.
Když pandemie udeřila, ty, kteří mohli pracovat z domu, poslala domů. Byli jsme tak svědky mohutné migrace na mobilní zařízení a zrychlené adopce Maců napříč firmami coby často první zaměstnanecké volby. Dle některých průzkumů na jaře 2020 až 70 % zaměstnanců pracovalo z domova, přičemž 63 % zaměstnanců k práci používalo právě Mac. Apple tak zaznamenal výrazně vyšší nárůst oblíbenosti než jiní výrobci. V letošním roce už tato migrace byla trendem a přinejmenším v amerických firmách byl každý druhý firemní telefon iPhone a z iPadů se na pracovišti staly nejpoužívanější tablety.
To vedlo přirozeně i k tomu, že se ve firmách začaly prosazovat i softwarové nástroje kompatibilní s macOS, respektive iOS a iPadOS, zároveň se začaly objevovat firmy, které nabízejí využití Maců v cloudu. Stejně tak se začal rozvíjet ekosystém výrobců nabízejících integrace, zabezpečení a MDM služby kompatibilní s platformami Applu, od zavedených hráčů až po nová jména. A například přední MDM partner Applu, společnost Jamf, potvrdila, že firmám pomohla už s konfigurací jednoho milionu Maců poháněných vlastními Apple čipy řady M.
Apple také představil Business Essentials, organizační službu primárně cílící na menší podniky do 500 zaměstnanců/zařízení.
Využíváte už některé z inovativních metod šifrování?
„Business Essentials mezi firmami renomé Applu ještě zvýší, protože jeho slabou stránkou dosud byly hlavně menší, teprve se rozjíždějící, podniky,“ hodnotí CEO Jamfu Dean Hager. Apple se stal zároveň ve vztahu k firmám asertivnější a v aktuálním průzkumu uvádí, že v tříletém životním cyklu jeden Mac firmě ušetří 843 dolarů ve srovnání s PC.
„Ještě deset let zpátky vládl Microsoft s Windows. Když se ale dnes podíváte na situaci na americkém trhu, podíl Windows se pohybuje kolem 32 %, kdežto iOS a macOS mají v součtu víc než 40 %,“ uvádí konkrétní čísla Hager. Generální manažer Cisca pak přidává poměrně jednoznačný komentář: „Podle mě dnes nemůžete být důvěryhodným dodavatelem podnikového softwaru, jestliže nejste součástí applovského ekosystému.“
Jestli má v podnikovém segmentu Apple momentálně nějaké mínus, pak je to jeho důraz na to, že práce začíná v práci, nikoliv doma. A zůstává tak nezodpovězenou otázkou, zda příští velkou novinkou v oblasti podnikových technologií nebudou řešení postavená na konceptu asynchronní kolaborace a práci z domova.