Rozhovor

13. 3. 2011

Sdílet

Těsně před londýnským uvedením nových modelů Panasonicu jsme nad ranní kávou poseděli s Pavlem Mizerou, který na konci minulého roku vystřídal ve funkci Tomáše Holuba, kterému byl ...
Těsně před londýnským uvedením nových modelů Panasonicu jsme nad ranní kávou poseděli s Pavlem Mizerou, který na konci minulého roku vystřídal ve funkci Tomáše Holuba, kterému byl náš region malý a byl „vykopnut“ směrem vzhůru do evropského týmu této značky (Tomáši, blahopřejeme). S Tomášem jsme především na téma televizorů často diskutovali, ne vždy se shodnuli, zvláště ve vnímání fenoménu 3D a tak nás samozřejmě zajímal pohled „na věc“ člověka, jehož současnou náplní je postarat se o spokojenost českých a slovenských zákazníků a televizory Panasonic udržet mezi špičkou česko-slovenského trhu.


1) Na CESu jste představili Viera Tablet – jaká bude jeho pozice v nabídce Panasonicu? Půjde do budoucna o samostatnou produktovou řadu, nebo ho vidíte čistě jako doplňkový tablet k televizoru? Respektive jaký bude jeho další vývoj, protože v současnosti již totiž existují řešení, jak televizní vysílání přenést na iPad, a tak „specializované“ tablety mohou ze své zajímavosti rychle ztratit.
Viera Tablet byl představen na CESu jako novinka, která je stále ve vývojovém stadiu. V tuto chvíli není znám ani měsíc jeho uvedení na trh. Podle mých informací je zatím tablet určen výhradně pro americký trh. Hovořit o jeho budoucnosti, ať už ve vztahu k televizorům, nebo jako samostatného zařízení, je předčasné.
2) Vaším nosným produktem jsou plazmové televizory. Až relativně nedávno jste však do portfolia zařadili i LCD LED televizory. Jde o reakci na rostoucí prodeje plazmových obrazovek konkurence, které svými levnými modely získaly část segmentu do té doby ovládaného vaší značkou? Lze zařazení LCD LED do portfolia označit jako otevření cesty do segmentu „levných“ televizorů a jako úspěšný protitah vůči tradičním značkám, které na tuto technologii tradičně sázejí? A zůstanete tak u použití tradičních technologií, nebo se zaměříte i v této oblasti na vlastní vývoj, podobně jako je tomu u plazem?
Panasonic je tradičním výrobcem televizorů obou technologií – jak LCD, tak i plazem. LED televizory jsme do naší nabídky zařadili už více než před rokem. Výborně vybavená řada D má velmi elegantní design a kromě toho nabízí i rozsáhlou konektivitu včetně populární internetové služby Viera Cast. I v nové řadě televizorů pro rok 2011 nabídneme vyvážený mix LCD, LED a plazmových televizorů. Nejvíc jsme zapracovali na designu. Díky nejmodernějším technologiím, které jsme sami vyvinuli, televizory Panasonic při použití výrazně zeštíhlely. Je se na co těšit.
3) S plazmovými televizory souvisí i otázka spotřeby. Často se otevírá právě problematika vysoké spotřeby plazem. Jak se vám daří čelit této v řadě případů uměle vyvolané kauze a promítnulo se na to prodeji těchto zařízení?
Mýtus o vysoké spotřebě plazmových televizorů vychází z dnes již „historických“ údajů. Je pravda, že před 4–5 lety nebyla plazmová technologie v porovnání s LCD televizory zrovna úsporná. Vývoj však za tu dobu ušel velký kus cesty a již modelová řada 2010 je 4× úspornější než televizory z roku 2008. V současné době plazmové televizory spotřebují při každodenním šestihodinovém sledování pouze o 25 Kč měsíčně více než LCD či LED televizory. A tato zanedbatelná částka opravdu stojí za to, aby si divák vychutnal nesrovnatelně lepší obraz, který plazma nabízí. V modelové řadě 2011 jsme opět drasticky snížili spotřebu plazmových televizorů, takže je ve srovnatelné úhlopříčce stejná, či dokonce nižší než spotřeba LCD.
4) Plazmy v určitém stádiu vývoje rovněž čelily rychlejší degradaci panelu a tím zhoršení obrazu. Tento problém se nevyhnul ani Panasonicu. Jak pokračuje vývoj v této oblasti a co můžeme očekávat od nové generace panelů?
Životnost plazmového panelu je 100 000 hodin, což i při každodenním šestihodinovém sledování televize představuje životnost 30–40 let. O degradaci obrazu opravdu nemůže být řeč – divák vymění televizor za nový mnohem dříve kvůli designu či novým službám.
5) Na podzim jste dali uživatelům 3D planetu, tedy kompletní řešení v podobě 3D televizoru, přehrávače a kamery nebo fotoaparátu. Nicméně 3D obsah, zvláště v Česku, není zrovna dostupný. Jaký předpokládáte další vývoj a jaký podíl na vašich prodejích očekáváte od modelů nabízejících 3D funkcionalitu?
Předpokládáme, že 3D televizory budou tvořit 35–40% podíl ze všech prodaných televizorů, což je dáno tím, že všichni výrobci nyní rozšiřují svou nabídku televizorů s funkcí 3D. Podíl 3D TV na celkovém prodeji televizorů bude i nadále růst vzhledem k rostoucí poptávce po 3D filmech (prvních pět nejúspěšnějších filmů roku 2010 v Česku jsou 3D) a stále se zlepšující technologii zpracování 3D obrazu. Dalším příznivým faktorem je i adaptace zákazníků na novou technologii.
6) Důležitým prvkem vašich řešení je Viera Cast. Dočkáme se v tomto roce podstatnějšího zvýšení nabídky programů, nebo budou majitelé Panasonicu mít stále onu „zajímavou“ volbu, zda si pustit archiv TV Nova nebo Nova TV?
Na rozšiřování internetové služby Viera Cast neustále pracujeme a ke stávajícímu archivu TV Nova, serveru YouTube nebo například populárnímu bezplatnému telefonování Skype přibudou i v tomto roce další služby a funkce. Vzhledem k probíhajícím jednáním bohužel nemohu být konkrétní.