Pojem kapesní počítač již u dnešních smartphonů nepředstavuje pouhou nadsázku. Výkon mobilních telefonů se razantně zvyšuje a na scénu přichází množství benchmarků umožňujících důkladná srovnání. Prověřte také svůj Android.
1. díl - Úvod, Jak začít s měřením výkonu, Před spuštěním testů
2. díl - Linpack for Android, AnTuTu Benchmark, CF-Bench
Testujeme procesor, operační paměť, paměťovou kartu a celkový výkon
Linpack for Android (dostupný zdarma na Google Play)
Linpack for Android představuje rychlý benchmark se snadným ovládáním, který pro testování výkonu systém využívá početní příklady lineární algebry, jako je například řešení n soustav lineárních rovnic o n neznámých apod. Linpack je tedy primárně zaměřen na vytížení procesoru smartphonu a může běžet buď v režimu jednoho vlákna (určené pro jednojádrové procesory) nebo více vláken (vytíží všechna jádra procesoru). Pro otestování vašeho zařízení aplikace jednoduše stáhněte, nainstalujte a po spuštění vyberte jednovláknový či vícevláknový test a zvolte patřičné tlačítko (Run Single Thread nebo Run Multi-Thread).
Výsledek testu je udáván v jednotce MFLOPS (mega FLOPS), jež udává, kolik milionů početních operací v plovoucí řádové čárce je procesor schopen provést za jednu sekundu. Pro srovnání, dnešní mobilní zařízení dosahují hodnot řádově v desítkách MFLOPS. Pro zajímavost, současný nejvýkonnější počítač IBM Sequoia dosahuje se svými 1 572 864 jádry výkonu 16,32 PFLOPS (tedy o devět řádů vyšší výkon).
Po dokončení testu, jenž zabere několik málo sekund, můžete svůj výsledek uložit na web a porovnat jej s ostatními zařízeními. Pouze stiskněte tlačítko Save a v následujícím okně volitelně doplňte údaje, jako je název telefonu nebo verze ROM. Pakliže stisknete tlačítko Top devices, otevře se webový prohlížeč s tabulkou mobilních zařízení, jež dosáhla v testu nejvyšších výsledků.
AnTuTu System Benchmark (dostupný zdarma na Google Play)
AnTuTu System Benchmark je benchmarky typu „vše v jednom“, tedy otestujete s ním své CPU, GPU, operační paměť a paměť určenou pro data. Test centrální výpočetní jednotky uvažuje jak operace s celými čísly, tak s čísly v plovoucí řádové čárce, přičemž benchmarky podporuje i nejnovější čtyřjádrové procesory. GPU benchmarky testuje výkon při zobrazení 2D i 3D grafiky, operační paměť je prověřována z hlediska latence a datové propustnosti a paměťová karta je klasicky zatěžována sériemi vstupně výstupních operací.
Po dokončení instalace aplikaci spusťte a přepněte na kartu Test. Zde vyberte typy testů, které chcete provést (ve výchozím nastavení jsou povoleny všechny) a stiskněte tlačítko Start. Po dokončení testu se vám zobrazí tabulka s výsledky, jež můžete stejně jako v případě benchmarky Linpack zveřejnit na webu a porovnat s ostatními uživateli.
Po dokončení testu můžete přepnout na kartu s grafy (tlačítko s ikonou sloupcového grafu ve spodním panelu), kde si můžete prohlédnout typická skóre jednotlivých mobilních zařízení včetně zařazení toho vašeho.
CF-Bench (dostupný zdarma na Google Play)
CF-Bench představuje další „all-in-one“ benchmarky vytvořený respektovaným vývojářem vystupujícím pod pseudonymem Chainfire. Chainfire původně benchmarky navrhl pro vlastní potřeby, avšak později jej zveřejnil také pro ostatní uživatele zařízení s OS Android. CF-benchmark si bere na paškál CPU, operační paměť a paměťové úložiště. Dle slov vývojáře by měl benchmark produkovat stabilní a opakovatelné výsledky, přičemž pro testování využívá jak nativní kód, tak Javu.
Po spuštění aplikace stiskněte pro zahájení testu tlačítko Full Benchmark. Výsledky se následně zobrazí ve spodní části obrazovky společně s porovnáním s ostatními populárními zařízeními.
Jak uvádí sám vývojář, přestože považuje výsledky za poměrně přesné, měli byste brát skóre (každého) benchmarky s rezervou, neboť testy neodpovídají skutečnému využití. Zaměřujíc se na vytížení jednotlivých komponent v teoretickém prostředí (kdy na pozadí neprobíhá síťový provoz a neběží množství běžně spuštěných služeb). Jedná se tedy spíše opravdu o nástroje relevantní pro porovnání výkonu s ostatními zařízeními.
V příštím díle se podíváme na měření výkonu GPU, komunikace přes síť a webových prohlížečů.