Podle nedávné zprávy společnosti IDC dosáhly celosvětové výdaje podniků na software pro spolupráci – včetně videokonferenčních aplikací, týmových chatů, e-mailů a dalších – v loňském roce 33,9 miliardy dolarů. Jednalo se o sedmý po sobě jdoucí rok dvouciferného růstu, který se oproti roku 2021 zvýšil o 14,6 %.
Využíváte už ve firmě autonomní agenty postavené na bázi umělé inteligence?
Ve srovnání s údaji z předchozích dvou let však toto číslo znamená pomalejší meziroční růst (28,4% meziroční růst v roce 2021 a 32,9% v roce 2020 na vrcholu pandemie covid-19 a rychlého přechodu na hybridní a vzdálenou práci). Největší podíl na trhu aplikací pro spolupráci měl loni podle IDC Microsoft (29,7 %), následovaný společnostmi Google (13,5 %), Zoom (11,2 %), Salesforce (7,6 %) a Cisco (3,2 %).
Růst výdajů v roce 2022 byl částečně způsoben tím, že firmy zaváděly aplikace pro spolupráci pro širší skupinu pracovníků.
„(Podniky) stále připojují více svých zaměstnanců, ať už jde o pracovníky v první linii nebo ty smluvní, čímž se zvyšuje počet uživatelů,“ uvedl Wayne Kurtzman, viceprezident výzkumu IDC pro spolupráci a komunity. „Zvyšují se také investice do aplikací, jako jsou platformy podnikových komunit a platformy pro vizuální spolupráci.“
Chcete dostávat do mailu týdenní přehled článků z Computerworldu? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.
Co podle něj v posledních měsících brzdí tempo růstu výdajů, je tlak na snižování průměrného příjmu na uživatele, protože dodavatelé nabízejí integrované a balíčkové možnosti spolupráce, které poskytují přístup k řadě funkcí za nižší cenu ve srovnání s aplikacemi zakoupenými samostatně. To ovlivnilo zejména videokonferenční aplikace, protože jejich přijetí „dozrává“.
Do budoucna IDC očekává, že se podnikové výdaje na aplikace pro spolupráci v příštích pěti letech více než zdvojnásobí a do roku 2027 dosáhnou celkové výše 71,6 miliardy dolarů. Růst bude pravděpodobně podpořen začleněním generativních funkcí umělé inteligence. Google, Microsoft, Slack a Zoom jsou jen někteří z dodavatelů, kteří je v současnosti vyvíjejí. Takové nástroje zahrnují automatické shrnutí schůzek nebo generování návrhů e-mailových zpráv, od kterých si dodavatelé slibují, že pracovníkům ušetří čas při plnění některých úkolů.
Microsoft i Google uvedli, že jejich funkce generativní AI budou pro velké firemní zákazníky stát 30 dolarů za uživatele měsíčně, i když je pravděpodobné, že ti, kteří mají nižší cenové plány, nebudou platit tolik.
Computerworld si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným měsíčníkem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.
Obsah Computerworldu je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.