Rychlejší myš

Sdílet

Web aplikace InteluVáclav Větvička Osobní počítače posledních let vykročily dvojí cestou. Pro fajnšmekry existují počítače, které představují absolutní špičku jak kvalitou, ryc...
Web aplikace Intelu
Václav Větvička
Osobní počítače posledních let vykročily dvojí cestou. Pro fajnšmekry existují
počítače, které představují absolutní špičku jak kvalitou, rychlostí a
množstvím aplikací, tak i cenou. Na druhé straně škály existují počítače, jež
za minimální cenu představují základní výbavu. Jejich funkce jsou úmyslně
omezeny na minimum a zůstávají na trhu pro ty, kteří buď nechtějí investovat
nějakou výraznější finanční částku, nebo se stále ještě počítačové techniky ve
skrytu duše obávají. Snahou výrobců a designerů je proto nabídnout co možná
nejjednodušší aplikace, které bez nějakých speciálních vymožeností umožní svým
majitelům dostat se na Internet, brouzdat po širokých dálavách Webu a ještě si
k tomu co možná nejjedodušeji odeslat elektronickou poštu.

Právě pro ty, kdo si opravdový počítač nekoupí, ani kdyby stál stejně jako
láhev mléka, a přitom jim přístup k Internetu chybí, nabízí Intel řešení. Jeho
nejnovější aplikace Dot Station je tak jednoduchá, že nemusíme udělat opravdu
nic jiného, nežli zastrčit kabel do zásuvky a můžeme se vrhnout do vln
surfování.

Tuto aplikaci v běžném obchodě nenajdeme, nenajdeme ji ani v obchodech on-line,
k získání je pouze od internetových providerů nebo jiných internetových firem,
toužících získat nového zákazníka, se kterým budou moci obchodovat on-line.
Mezi ně patří internetové banky, cestovní kanceláře nebo třeba obchodníci s
akciemi.
Dot Station není nic jiného nežli napojení k Internetu; přístroj nemá ani pevný
disk, ani CD nebo jiný drive, a nemůžeme do něj nacpat ani žádný dodatečný
software. Cena bude záležet na libovůli poskytovatele.

Surfujeme hlasem
Václav Větvička
Mezi firmy, snažící se nabídnou ovládání Internetu hlasovými povely, se v
poslední době přidala i firma BeVocal, která nabízí novou službu umožňující
spojit mobilní telefon s Internetem pomocí pouhého hlasu. Bez pracného mačkání
neohrabané klávesnice mobilu tak můžeme získat nejnovější informace o počasí,
silničních zácpách, stavu akcií na americké burze nebo třeba informace, jak se
dostat na místo určení. Každý z poskytovatelů těchto služeb používá poněkud
odlišnou technologii, ale ve všech případech se jedná o kombinaci programů
rozlišujících hlas, využívajících nahrané informace a technologie převádějící
textovou informaci na hlasovou. Díky těmto vymoženostem můžeme o informaci
nejen požádat, ale také ji uslyšíme, aniž bychom si museli brát lupu a pracně
lovit informaci z miniaturního displeje mobilu.

BeVocal sice není první firmou, která podobnou technologii nabízí, ale
konkurence sestávající z firem HeyAnita, Talk2 Technology a TellMe Networks, se
zatím nedostaly za stádium testování. BeVocal je první firmou, nabízející
kompletní službu (mimo silničních informací) po celém území Spojených států.
Jedná se o odvětví velice lukrativní, podle analytických předpokladů by měl do
pěti let trh s touto technologií dosáhnout závratných 11 miliard dolarů.
Podobné technologie v současné době v samotných Spojených státech vyvíjí
minimálně 30 různých firem.

Služba jako taková je překvapivě zdarma. Po vytočení čísla se dostaneme do
systému a můžeme si začít žádat o informace. Po vyslovení slova Počasí
dostaneme informaci o počasí v daném státě, s možností rozšíření o detailnější
informace v daném městě. Ve spolupráci s firmou America OnLine je možné získat
i detailní informace, jak se dostat z města do města nebo jak najít určitou
ulici. Služba je navíc tak dokonalá, že umožní nejen přeskočit ty části
informace, které známe, ale i uložit si celou informaci do paměti, takže když
se nám i přesto podaří zabloudit, místo vyvolávání celé informace znovu si
můžeme instrukce přehrát přímo z paměti telefonu.

Celý systém je příliš kvalitní na to, aby zůstal zdarma moc dlouho. BeVocal
zatím nemluví o možnosti vyžadování poplatků, nevylučuje však přidávání
krátkých reklamních informací. Pro začátek se zřejmě budou vyskytovat pouze
informace o tom, která firma určité informace poskytuje, v budoucnosti se
patrně vyskytne příležitost kupovat si možnost informace poskytovat, takže
třeba při informaci o počasí se dozvíme, že tyto údaje nám poskytuje firma
prodávající patentní kšandy mimořádné kvality.

Zájem zákazníků je zatím překvapivě mizivý, předpokládá se ovšem, že s rostoucí
kvalitou služeb a rostoucím množstvím providerů se podobné technologie stanou
samozřejmou součástí našich mobilních miláčků.

Reklama je všude
Václav Větvička
O tom, že v dnešním digitálním věku nemáme před reklamou úniku, se již popsalo
nesčíslných stránek. Jednou z dalších reklamních fint, jak získat požadovanou
informaci před uhýbavé oko zákazníka, je možnost dostat reklamní text přímo na
monitor počítače ve chvíli, kdy v bázni boží používáme nějaký software. První
vlaštovkou na tomto poněkud nevítaném poli je firma Qualcomm, která ohlásila
nabídku nové verze svého programu Eudora vhodného pro elektronickou poštu. Věc
má jen jediný háček program je takzvaně sponzorovaný, což v praxi znamená, že
shora se na stránce budou objevovat reklamní proužky. Mluvčí Qualcommu se
dušují, že reklamní text nebude v žádném případě výměně e-mailů překážet.

S podobnou věcí dnes přichází firma Corel, která se potácí ve finančních
potížích a doufá, že novou nabídkou svého balíku postaveného kolem textového
editoru WordPerfect naláká odpadlíky, jimž se nebude chtít sáhnout do kapsy pro
peníze na nákup předraženého balíku Word 2000. I nový WordPerfect Suite 8 OEM
je zdarma, zatím pouze v preinstalované verzi na vybraných počítačích. Corel se
tím snaží zabít hned dvě mouchy jednou ranou zbavit se zastaralého softwaru
(novější verze 9 je již v prodeji zhruba jeden rok) a ještě k tomu získat
peníze přímo z reklam. Partnerem je zde internetová forma Conducent, která pro
tento systém připravila patřičný software. Reklamní informace je zatím uložena
na dolní straně obrazovky, takže prozatím dochází "pouze" ke zmenšení plochy
monitoru, což zcela jistě ocení zvláště ti, kteří nedávno investovali do nákupu
většího monitoru a laskavostí firmy Corel se ocitají tam, kde byli před nákupem.

Corel tvrdí, že v žádném případě nepřistoupí na to, aby začalo být používání
jejich programů přerušováno stylem televizních reklam, takže se snad nedočkáme
známého "Přerušujeme psaní dopisu pro několik slov od našeho sponzora." Větším
problémem však může být otázka soukromí, neboť poté, co propukla aféra o snaze
firmy DoubleClick doručovat reklamu na míru podle tajně získaných údajů o
webovém zájmu zákazníků, si dovedu docela snadno představit, jak píšu dopis
třeba své bance ve snaze získat půjčku na dům, a na obrazovce začnou vyskakovat
reklamní proužky konkurenčních peněžních ústavů opřekot nabízejících
nejrůznější úvěry. Firma Conducent sice tvrdí, že k ničemu takovému v jejich
systému nemůže dojít, neboť jejich systém žádné informace o zákazníkovi
nesbírá, v poslední době však začínám být poněkud nedůvěřivý.

Microsoft dohání vlak webových služeb
Václav Větvička
Nová iniciativa Microsoftu je zaměřena dvěma směry: jednak na podporu nového
programovacího jazyka připomínajícího populární jazyk Java, a především směrem
k nové strategii vývoje softwaru a příslušných služeb prostřednictvím Internetu
(NGWS). Zatímco špičky Microsoftu prohlašují tuto strategii za nejpřevratnější
vývoj, který v Microsoftu nastal v posledních pěti letech, analytikové se
shodují v tom, že ostatní firmy na vývoji podobného principu pracují již řadu
let a že Microsoft tak vlastně již "pouze" dohání vlak, který mu začíná ujíždět.

Se snahou vyvinout technologii doručující služby přímo prostřednictvím
Internetu pracují jak renomované společnosti jako IBM, Oracle, Hewlett-Packard
nebo Sun Microsystems, tak i začínající firmy jako WebMethods či BowStreet.
Snad nejdále je Hewlett-Packard se svojí technologií e-speak.

Vize je celkem jednoduchá: software se přestane prodávat ve formě, jak to známe
dnes, a odpadne také pracné a zdlouhavé instalování jednotlivých programů.
Místo toho budou jednotlivé programy dostupné přímo z webových stránek
jednotlivých firem a na vlastním počítači bude jen nepatrná část nezbytných
souborů. Celá strategie je založena na webovém standardu pro výměnu dat XML.
První vlaštovky jsou vlastně přenosy dat na mobilní telefony, ať už to jsou
informace o počasí nebo stavu akcií na americké burze. Na stejném principu
pracuje i nabídka pronajímání některých programů pro firemní účetnictví, která
se v posledních měsících vynořila na Webu prostřednictvím specializovaných
providerů ASP.

Internet se tak vlastně stane něčím jako jsou dnešní Zlaté stránky, kdy většina
peněz nepůjde z kapes jednotlivců, ale firmy si budou platit navzájem. Místo
využívání specializovaných databází budeme vyhledávat přímo služby. Stavitel
nebude muset hledat pokrývače v telefonním seznamu, ale vyšle na Web informaci
o potřebě pokrývače na dvě střechy, a za několik okamžiků se bude probírat
nabídkou firem, které se zabývají pokrývačstvím. Stejně tak cestovní kanceláře
nebudou využívat jedinou databázi letenek, jež je dodnes zpochybňována pro
nadržování velkým společnostem, a po dotazu na nejlevnější letenku Praha Los
Angeles dostane zájemce rovnou odpovědi pouze od těch společností, které budou
vyhovovat zadaným kritériům.

NGSW se pro Microsoft může stát novým zlatým dolem, jakým se stal například
operační systém Windows. Vize je zde, patřičný finanční základ v obrovské
finanční solventnosti firmy je zde také, programátorů má firma jistě dost a
dost. Jestli se však vizi podaří zrealizovat tak, aby vše fungovalo k plné
spokojenosti zákazníků, a hlavně dříve, než se to podaří konkurenci, to je
otázka, která dnes zajímá opravdu každého.

Net2Phone
Václav Větvička
O využití Internetu k dálkovým telefonním hovorům se mluví již delší dobu. Tato
možnost skutečně existuje, ale vedle nutnosti nakoupit patřičný hardware a
software pro obě strany ještě nemůžeme opominout zatím nevalnou kvalitu
spojení, takže není divu, že k nějakému mimořádnému zájmu ze strany zákazníků
zatím nedošlo.

Firma Net2Phone, která je zatím známá spíše jako poskytovatel hlasem
aktivovaných služeb na netu, připravila novou verzi telefonních přístrojů.
Telefon je velice levný, odneseme si ho již za 55 dolarů. Doma stačí připojení
do portu USB, a za pomoci přiloženého firemního softwaru Net2Phone Client
můžeme telefonovat komukoliv po celých Spojených státech za jednotnou cenu
pouhého jednoho centu za minutu.

Čiperná firma hodlá v blízké budoucnosti nabídnout i Yap Jack, což bude
aplikace umožňující připojení jakéhokoliv stávajícího telefonu přímo k
Internetu, takže nebudeme PC vůbec potřebovat. Za tuto lahůdku zaplatíme o něco
více, ale i zde se 159 dolarů jeví být dobrou investicí, zvláště pro ty, kdo na
dálkových hovorech tráví dostatečně dlouhou dobu. Zde budou poplatky za minutu
hovoru o něco větší, ale i 2,9 centu za minutu by mohly velké telefonní firmy
strašit ve snu. Yap Jack je v podstatě 56Kb/s modem, který uživatele spojí
nejdříve s providerem a potom využije Internet k přenosu hovoru. Pokud si budou
telefonovat dva majitelé této aplikace, hovory budou zdarma.

A jestli ani tohle někomu nestačí, sluchátka Yap jsou za 45 dolarů k dispozici
již dnes. Po napojení na zvukovou kartu počítače můžeme telefonovat přes
Internet již nyní, opět za 1 cent za minutu. Cena mezinárodních hovorů začíná
na neuvěřitelných 4 centech za minutu.

Kvalita hovoru ještě stále není dokonalá, nicméně vylepšení proti předchozím
systémům je výrazné. Podle firemních údajů využívá jejich služby zhruba 200 000
zákazníků denně. Překvapivě se celé záležitosti chytila společnost AT&T, která
do firmy Net2Phone silně investovala a dnes vlastní 30 procent akcií.
Následovala firma Yahoo, která integrovala celý systém do jedné sekce serveru.
Pozadu nezůstala ani AOL, jež integrovala systém do svého nového browseru
Netscape 6.
Možnost levného telefonování, aniž bychom byli omezeni pouze na ty příjemce,
kteří mají podobný přístroj, je velice lákavá. Dostupná cena a přijatelná
kvalita hovoru jsou zatím zárukou, že o podobný systém bude zájem.

HP Pavillion
Václav Větvička
Po delší době přišla firma Hewlett-Packard s opravdu zbrusu novým počítačem.
Pavillion 1G připomíná od prvního pohledu vertikální věž, ve které se skrývá
nejnovější procesor 1GHz Pentium III, a dává najevo, že se jedná o počítač s
maximálním zaměřením na výkon. Jako všechny ostatní verze HP Pavillion, i tento
je možno koupit jak přímo na firemní webové stránce, tak i prostřednictvím
autorizovaných prodejců. Cena dosahující 3 400 dolarů rozhodně není nízká, do
ruky se nám ale dostane naprosto špičkový počítač, jaký dnes jen těžko najde na
trhu konkurenci. Jediným nedostatkem je minimální možnost konfigurace, která je
zmenšena na naprosté minimum. V praxi to znamená, že jediná možnost výběru je
velikost monitoru. Platí zde doslova, že to, co vidíte, je to, co dostanete.
Ani to moc nevadí, protože Pavillion 1G je opravdu supervýkonným počítačem.

Počítač je skryt ve výrazně větší krabici, neboť 1GHz procesor vyžaduje
intenzivnější chlazení. Výkonnost počítače se odráží i v poměrně
konzervativních dvou odstínech šedi mějme na mysli, že ostatní počítače této
řady se pyšní poněkud extravagantní purpurovou barvou. Větší velikost krabice
současně odstraňuje stížnosti majitelů předchozích modelů, u nichž miniaturní
krabice prakticky znemožňovala jakékoliv výměny paměťových čipů nebo
rozšiřujících karet.
Pod kapotou nalezneme snad vše nejlepší a nejvýkonnější, co dnes mohou výrobci
nabídnout. Je zde 128MB PC800 Rambus Direct RAM, 40GB pevný disk se 7 200
otáčkami za minutu, grafický čip nVidia a 3D Blaster Annihilator firmy Creative
Lab. Samozřejmostí je 8X DVD drive a dva výkonné reproduktory. Přiložená karta
10/100 umožní rychlý přístup k Internetu, speciální klávesnice obsahuje
programovatelná tlačítka pro bleskový přístup k Síti a elektronické poště. Mezi
softwarovým vybavením nalezneme Microsoft Works 2000, Money 2000, Encarta 2000
Encyclopedia, Quicken Basic 2000 a Easy CD Creator. Windows 2000 jsou
samozřejmostí, vzhledem k nepříjemné tradici firmy Microsoft však již tradiční
CD s operačním systémem nenajdeme, a pokud se nám při instalaci dalších
programů podaří operační systém nějak rozzlobit, přiložené Recovery CD nám asi
moc nepomůže, a nezbude než jít do nejbližšího obchodu a zaplatit za operační
systém podruhé.
V podrobných testech Pavillion 1G těsně porazil dosud nejrychlejší počítač Dell
Dimension XPS, takže pokud opravdu potřebujeme supervýkonný stroj, víme co si
koupit.

Nové typy přehrávačů
Václav Větvička
Přehrávačů souborů MP3 je na trhu již celá řada, žádný mimořádný ohlas
veřejnosti však nevzbudily a zůstávají spíše v kapsách nadšenců ochotných
zaplatit za nejnovější digitální hračku. Jejich parametry jsou většinou
identické, vedle miniaturní velikosti a vydařeného designu mají jeden základní
nedostatek flashové paměti o velikosti 32 nebo 64 MB jsou drahé a mají omezenou
kapacitu, takže se na ně nevejde o nic více písniček nežli na běžnou kazetu. A
jelikož si soubory MP3 můžeme přehrát na libovolný další formát, není mnoho
důvodů investovat několik set dolarů na koupi nového, byť stylisticky velice
podařeného přístroje.

V poslední době se však objevila řada přehrávačů zcela nového typu. Umožňují
totiž přehrávat soubory MP3 stažené přímo na CD nosič, takže se jich tam vejde
několik set. A to je již dostatečným důvodem pro to, abychom sáhli hlouběji do
kapsy. Samotné přehrávače jsou přitom výrazně levnější, nežli dosud běžné
přehrávače využívající paměťových karet. Jedním z těchto přístrojů je Genica,
schopný přehrávat jak klasické CD, tak i CD plné hudebních souborů MP3.
Přístroj neobsahuje žádnou flashovou paměť, písničky musí být nahrány ve
frekvenci 44,1 kHz o bitové rychlosti mezi 33 a 196 Kb/s. Jedná se o první
generaci přehráče, takže displej zvládne ukázat pouze pořadové číslo songu a
délku nahrávky, název a zpěváka by měl umět přístroj druhé generace, s kterým
by firma měla přijít na trh někdy počátkem příštího roku. Naštěstí alespoň
zvládne rychlé vybírání písniček, takže pokud máme zálusk na píseň s pořadovým
číslem 138, nemusíme 137x zmáčkout tlačítko NEXT. Tohle všechno získáme za 130
dolarů.

S podobným, pouze designově o něco povedenějším přístrojem v podstatě za
stejnou cenu přichází i firma Mambo. Její P300 MP3 Portable CD Player opět
zvládne jak klasická CD, tak i CD s MP3, a stejně tak jej nerozhází ani CD-RW.
Dvě baterie typu AA vydrží na 12 hodin přehrávání, váha 265 g i s bateriemi je
velice příznivá. Přístroj je odolný proti otřesům, příjemným doplňkem je i
infračervené bezdrátové dálkové ovládání. Velice podobný je i přehrávač MP3/CD
firmy Pine, který se liší jen nepřítomností dálkového ovládání.

Trochu odlišný je přehrávač nabízený firmou Computer Geeks. Jedná se o
stand-alone přehrávač, který vyžaduje zapojení do zásuvky a přídavné
reproduktory, můžeme však využít stávajícího stereosystému. Přístroj zvládne i
CD s 2 200 písničkami, není mi však jasné, jak bychom je dokázali na jedno CD
nacpat. Do paměti se vejde 63 písniček, takže si můžeme udělat vlastní seznam
nejoblíbenějších songů. Vedle klasických funkcí jako opakování nebo rychlé
vyhledávání je zde i možnost vybírání písniček podle prvních deseti vteřin.
Doplňkem je i poměrně komplikované dálkové ovládání, na kterém najdeme celkem
31 tlačítek. Cena je opět téměř identická, 129 dolarů.

Jak budou tyto přehrávače komerčně úspěšné, ukáže pouze čas. Větší rozšíření
předpokládám spíše u variace, která by měla nahradit klasický CD přehrávač do
auta. Dosavadní přístroje lze sice zapnout do zásuvky v autě, musíme si ale
stále vystačit se sluchátky. Kombinace autorádia a MP3 přehrávačem souborů na
CD vypadá velice lákavě a celá řada mých kamarádů se již nemůže dočkat. První
přehrávače se sice již měly v polovině roku dostat na trh, ale zatím k tomu
nedošlo.

Bezdrátová fotografie
Václav Větvička
Cílem celého principu je odstranění všech nepříjemných kroků mezi zmáčkutím
spouště digitální kamery a uložením výsledné fotografie na Internetu.
Průkopníkem tohoto nového odvětví je sám Philippe Kahn, který se již v
kalifornském Silikonovém údolí stal živou legendou. Nejdříve v osmdesátých
letech založil firmu Borland, proslulou zejména svým softwarem Paradox, později
úspěšně vybudoval firmu Starfish Software. Po jejím prodání Motorole se se
svojí novou firmou Light-Surf Technologies věnuje myšlence bezdrátové
fotografie. Myšlenka je jednoduchá umožnit digitální fotografování na
přístrojích s bezdrátovým napojením k Internetu, které by umožnilo bleskový
přenos i těch největších souborů s největší rozlišovací schopností rovnou na
webové stránky. Společnosti se podařilo vyvinout soubor integrovaných čipů
umožňujících zhotovení digitálních fotografií, součástí systému je také
odpovídající software a patřičná infrastruktura.

Pokud bude vše fungovat podle představ tvůrců, odpadne nutnost tahat s sebou na
dovolenou notebook nebo laptop se spoustou kablíků, a jednoduše budeme mačkat
spoušť a rovnou posílat zhotovené fotky přímo na webové stránky skrývající naše
fotografie. Této myšlenky se již chytily firmy Motorola a Kodak, takže se na
první přístroje, které budou novou technologii využívat, můžeme těšit docela
brzy. Zatímco Motorola využije nový systém pravděpodobně u některého z příštích
mobilních telefonů, Kodak jej upotřebí k rozšíření své on-line infrastruktury
Kodak PhotoNet.

Autor článku

Dlouholetý spolupracovník magazínu PCWorld a Computerworld.cz. Zajímají ho hlavně recenze různých programů, speciálně fotoeditory a vše kolem grafiky.