S GPRS do světa her a do nového tisíciletí

1. 3. 2001

Sdílet

Superrychlé mobily pro sítě vybavené technologií GPRS budou umět dosud nevídanévěci: mobilní přístup na plnohodnotný Internet, videokonference, televizní obraz do kapsy a podobně. Spo...
Superrychlé mobily pro sítě vybavené technologií GPRS budou umět dosud nevídané
věci: mobilní přístup na plnohodnotný Internet, videokonference, televizní
obraz do kapsy a podobně. Společnosti, které do sítí nové generace investují
miliardy dolarů, však mají strach, že zájem zákazníků nedosáhne jejich
očekávání. Snaží se proto vymyslet aplikace, které by zaujaly opravdu
"masového" spotřebitele.

Už jednou se mobilní operátoři trochu spálili: využívání technologie WAP
(přístup z mobilu na Internet) neexpanduje tak rychle, jak očekávali (např. v
porovnání se SMS). Společnosti, které jsou na nástupu nové generace mobilů
založených na GPRS zainteresované, proto horečně hledají nové způsoby užití
rychlých mobilů, jež by přitáhly co nejširší okruh zákazníků. Jedním z nich
jsou mobilní hry.


Hry nové generace

Společnost Motorola se nedávno obrátila na firmu MathEngine podnikající v
oblasti vytváření počítačových fyzikálních simulací fungujících v reálném čase,
které jsou určeny pro programátory zábavu, vzdělání, konstruktéry a
elektronický obchod. Společně pak ohlásily uzavření předběžné dohody o vývoji
her nové generace, určených pro rychlé mobilní sítě.

"Společnosti MathEngine a Motorola si vytyčily cíl dosáhnout významného pokroku
v oblasti mobilních telefonů a nabídnout uživatelům přístup k novému
sofistikovanému obsahu her. Nejenom že díky nám mohou lidé hrát i na cestách,
ale snažíme se také o to, aby hra byla co nejkvalitnější a na co nejmodernější
technické úrovni," řekl Doug Goodwin, ředitel divize osobní komunikace
společnosti Motorola pro Velkou Británii.

Phil Rogers, vrchní výkonný ředitel společnosti MathEngine, věří, že jde o
začátek nové fáze vývoje mobilních her. "Jsem si jist, že tato spolupráce
povede k zásadním změnám v tom, jak spotřebitelé používají mobilní telefony pro
surfování na Internetu a hraní her. Naše technologie znamená, že do obrazovky
začleňujeme předměty s přirozeným chováním, čímž se převratným způsobem mění
kvalita her v novém digitálním prostředí."

Konkrétně se dohoda mezi Motorolou a společností MathEngine týká vytvoření
mobilních her nové generace, které nejen fungují v reálném čase, ale jsou
založeny na technologii přirozeného chování. Nenavazuje ani tak na klasické
počítačové hry, kde hraje člověk především proti stroji, jako spíš na hry
internetové (multiplayer), při nichž protihráči komunikují prostřednictvím
sítě. Pro některé uživatele mají tyto aplikace kouzlo spočívající v tom, že
bojují s někým, koho nikdy neviděli a kdo žije třeba na jiném kontinentu.
Těchto her se může účastnit mnoho hráčů, vytvářet různé aliance atd.


Čas pro překvapení

Výsledkem spolupráce obou firem je společně vyvinutá řada her označovaných jako
"turbo-powered", což má naznačovat rychlost a sílu těchto aplikací na sítích
GPRS. Mají uživatelům nabídnout bohatší zážitek ze hry a umožní interakci s
prostředím a postavami na obrazovce, které budou reagovat mimikou a napodobovat
tak skutečný svět. Hry jsou přitom přizpůsobeny prostředí a specifickým
možnostem mobilních zařízení, zejména malému displeji.

V této souvislosti také bylo nutné vyřešit konstrukci nástroje pro hraní těchto
her. Motorola si uvědomila omezené rozměry klasických displejů mobilních
telefonů a na přehlídce ECTS předvedla svůj prototyp přístroje Accompli 009 s
technologií GPRS, který podporuje interaktivní hry hrané na plnobarevné
obrazovce. Podle Douga Goodwina je to teprve počátek a náznak budoucího vývoje
ještě pokročilejších zařízení.

Projekt vypadá zajímavě jak z hlediska hráčů, tak především z pohledu
podnikatelů v oblasti mobilních komunikací. Přesto nad ním visí zatím řada
otazníků. Zejména není jisté, jestli si budou zákazníci opravdu ochotni
pořizovat kvůli GPRS hrám vedle již pořízeného mobilu ještě další speciální
zařízení. Patrně by však museli, protože první mobily GPRS se od předchozí
generace mobilních telefonů příliš neliší a jejich displej není zatím
dostatečně velký. Objevují se ale stále nové prototypy mobilních zařízení
neobvyklé konstrukce, přičemž zainteresované společnosti se horečně snaží
udržet si iniciativu. Rozhodně lze v této fázi čekat mnohá překvapení, odbočky
do slepých uliček a i nečekaná vítězství (jako tomu je například v sítích GSM s
posíláním textových zpráv SMS), ale i prohry. Ve hře je totiž opravdu hodně.