GPS přístroje se stávají stále častější autovýbavou
Minule jsme přinesli první část velkého testu satelitních navigací do auta, v němž změřila své síly hned šestice zajímavých zařízení. Dnes pokračujeme dalšími pěti modely.
Satelitní navigace zažívá v posledních měsících obrovský rozmach a podle mnoha odborníků se v krátké době stane stejně běžnou potřebou široké veřejnosti, jakou jsou dnes třeba mobilní telefony. Pravda, něco podobného se před časem tvrdilo třeba i o PDA a výsledky nebyly příliš valné, jenže kapesní počítač skutečně potřebuje k životu jen málokdo a jeho nejpraktičtější funkce dávno převzaly mobilní telefony. S navigací je to jiné snad každý alespoň jednou bloudil v neznámém městě a zoufale se vyptával na cestu. Pokud se to přihodí v cizí zemi, jejímž jazykem se člověk nedomluví, může být podobná situace skutečně hodně nepříjemná. Satelitní navigace tyto problémy řeší, proto se o ni veřejnost zajímá stále více a výrobcům tento zájem rozhodně není lhostejný. Navigace se tak stává oblíbenou výhrou v nejrůznějších spotřebitelských soutěžích, lze ji získat jako odměnu za novinové předplatné nebo nákup kola, ceny jednotlivých zařízení poměrně strmě klesají a podle všeho nic nestojí v cestě tomu, aby se stala součástí běžného vybavení domácnosti. O to důležitější je vybrat si správný model.
Varianty pro každého
V minulém testu jsme se zaměřili hlavně na jednoúčelové navigace od velkých výrobců (Garmin, TomTom, Acer, Fujitsu Siemens), tentokrát představujeme většinou méně známé značky a dvojici chytrých telefonů, u nichž je satelitní navigace jen jednou z mnoha součástí rozsáhlé funkční výbavy. Víceúčelová zařízení jako smartphony nebo PDA se ostatně používají pro navigační účely stále častěji. Je to logické přístroje typu "vše v jednom" lákají uživatele řadou výhod: od kompaktního provedení přes nižší cenu až po snadnější zvládnutí potřebných operací (majitel nemusí dlouhé hodiny studovat několik manuálů různých zařízení, stačí, když se naučí pracovat s jediným přístrojem). Víceúčelová zařízení mají ale i řadu nevýhod, zejména složitější ovládání. Jejich ovládací prvky totiž neslouží jen pro navigaci, ale i mnoha jiným funkcím. Výsledkem je nevyhnutelně větší či menší kompromis. Jednoúčelové navigace mívají na druhou stranu zpravidla velmi jednoduché uživatelské rozhraní.
PDA a telefony s navigací mají ovšem jednu velkou přednost obvykle umožňují využití různého mapového a navigačního softwaru, na rozdíl od jednoúčelových zařízení, která bývají svázána s jedinou aplikací. Na navigačních programech a mapách často záleží mnohem více než na samotném hardwaru. Jak ostatně dokládá dnešní test, existují jednoduché přístroje, jejichž technické specifikace rozhodně nevypadají nijak velkolepě, ale se správným programovým vybavením odvádějí výbornou práci. Na druhou stranu lze narazit i na vynikající modely nabité funkcemi a skvělými parametry, u nichž bohužel přišly mapy zkrátka a svůj základní účel, tedy dovést majitele co nejpřesněji a nejrychleji k cíli, plní poněkud problematičtěji.
Jak jsme testovali
Při samotném testování jsme se snažili tento účel maximálně upřednostnit. Proto pro nás technické parametry jednotlivých navigací tentokrát nehrály takovou roli jako chování v praxi šlo o to, jak snadno lze zadat cíl cesty (ulici ve městě, případně i s číslem domu, nebo zeměpisné souřadnice), jak si navigace poradí při složitějších úkolech (cesta přes místo ležící mimo nejkratší či nejrychlejší trasu), jak spolehlivá je hlasová instruktáž během cesty, jak si navigace poradí v situaci, kdy sjedeme z plánované trasy, a jak lze s přístrojem pracovat v situacích, kdy je potřeba sledovat provoz na silnici a nikoli displej navigace. Velký důraz jsme kladli na kvalitu map Česka, většina uživatelů přece jen častěji cestuje v tuzemsku než v cizině. Vybrali jsme cíle v několika větších i menších městech (Praha, Brno, Plzeň, Liberec, Kladno, Děčín, Tábor, Beroun, Pardubice, Přelouč, Úvaly atd.). S výjimkou případů, o nichž se píše v jednotlivých testech, obstály všechny modely až překvapivě dobře, asi největší a nečekané rozdíly přineslo porovnání mapové výbavy.6 0502/zaj o
NavigačníPaměťPodporaAktualizaceDisplejZadáníDopravníUdávanáCena
systémMapy v základupřístrojekaretmap(úhlopříčka/rozlišení)LokalizacesouřadnicHandsfree infoDalší funkcevýdrž bateriíRozměryHmotnostvčetně DPHPoskytl
E-Ten G500+Destinator 6Evropa101 MBminiSDano7,3 cm/320 x 240 bodůanoneano anoPDA, TMC-RDS, GSM modul cca 4 h119 x 62 x 23 mm191 g19 498 KčE-Ten Czech Republic, www.e-ten.cz
Garmin Nüvi 660GarmiEvropa, topografická mapa ČR2 GBSDano10,9 cm/480 x 272 bodůanoanoanoanoTMC-RDS, MP3, prohlížeč fotografií4-7 h124 x 74 x 23 mm190 g17 990 KčPicodas Praha, www.garmin.cz
i-Tec Airis IBe-on-roadČR, SR, A, HU, PL -SDne (jen SD) 8,9 cm/320 x 240 bodůanoanonenene4 h112 x 78 x 24 mm190 g8 990 KčComDis, www.comdis.cz
MyGuide SilverGuide 5000 NAVMyGuide ČR, západní Evropa, Chorvatsko1 GBSDano8,9 cm/320 x 240 bodůanoanoneanoTMC-RDS, MP3, prohlížeč fotografií4 h108 x 70 x 20 mm190 g12 990 KčMyGuide, www.myguide.cz
Nokia N70 + GPS modul Nokia LD-3W + NavicoreNavicorestřední a východní Evropa30 MBRS-MMCne (jen karta) 5,4 cm/176 x 208 bodůanoneanoanosmartphone6 h109 x 53 x 24 mm126 g15 280 KčNokia, shop.nokia.cz
E-Ten G500
Kdyby se udělovaly ceny za nejuniverzálnější zařízení, určitě by se E-Ten G500 (stejně jako podobně zaměřený přístroj Mio Digiwalker A701, který jsme bohužel neměli k dispozici) umístil na některém z předních míst. Jde o chytrý telefon či spíše o plnohodnotné PDA s operačním systémem Windows Mobile 5 a telefonními funkcemi, který je kromě nezbytných doplňků (fotoaparát, MP3 přehrávač) vybaven i integrovaným GPS modulem. V kombinaci se zajímavým navigačním softwarem Destinator 6 se tak jedná o zajímavou alternativu k jednoúčelovým satelitním navigacím. Svými rozměry a hmotností E-Ten trochu připomíná některá jiné PDA s telefonem, například předchozí generaci MDA nebo Palm Treo. Na první pohled se od nich ale liší svítícím modrým lemem okolo displeje, který vypadá sice efektně, nicméně ve tmě v autě poněkud oslňuje a nelze ho nijak zhasnout. Navigační program není špatný, v porovnání se současnou špičkou má ale přece jen jisté rezervy. Ty se projevují poněkud nepřehlednými mapami zejména v trojrozměrné podobě (srovnání s aplikací iGo, která se rovněž používá v PDA, nevyznívá pro Destinator zrovna lichotivě) i zdánlivými maličkostmi, jež ale mohou časem uživatele hodně iritovat (nejlepším příkladem je kostrbatá čeština v hlasových instruktážích, ignorující pravidla skloňování). Naopak potěší vestavěný modul TMC-RDS pro příjem rádiového dopravního zpravodajství nebo systém upozornění na příliš rychlou jízdu. Jen je škoda, že výrobce nenapadlo propojit navigační systém s dalšími funkcemi PDA. Na rozdíl od některých jiných modelů E-Ten nedokáže navigovat na adresu z telefonního seznamu nebo třeba ukládat souřadnice vyfotografovaných míst jako oblíbené položky.
Vlastnosti:HHHHH
Poměr cena/výkon:HHHHH
Celkem:HHHHH
Cena vč. DPH: 19 498 Kč včetně software
Garmin Nüvi 660
Garmin tvrdě soupeří s TomTomem o královskou korunu v oblasti jednoúčelových satelitních navigací a model Nüvi 660 patří k nejlepším výsledkům jejich souboje. Na první pohled na něm zaujme především opravdu velkoryse pojatý displej s úhlopříčkou 10,9 cm překonává o celých 7 mm svého největšího rivala, špičkový model TomTom GO 910, přitom nabízí stejné rozlišení 480 x 272 bodů. Jenže na rozdíl od bachratého TomTomu je Garmin tenký, podobně jako starší verze řady Nüvi, a vcelku pohodlně ho tak lze nosit ve větší kapse. Tím přednosti Nüvi 660 nekončí. Stejně jako zmíněný TomTom je doslova nabit funkcemi, nechybí převod názvů ulic do mluvené podoby, přístroj lze bez problémů využívat jako handsfree v kombinaci s většinou telefonů vybavených Bluetooth. Další funkce přímo nesouvisí s navigací, nicméně potěší sem patří třeba prohlížeč fotografií nebo obligátní MP3 přehrávač (pravda, vestavěný reproduktor žádnou hi-fi kvalitu neposkytuje, ale někdy se to může hodit). Největší výhodou oproti GO 910 je ale integrovaný TMC-RDS modul pro příjem dopravních informací v základní výbavě. Přístroj je vybaven mapami západní Evropy a topografickou mapou Česka. Grafika je tradičně poněkud jednodušší, nicméně příjemně přehledná a navigaci toho až na výjimky nelze příliš vytknout. Jenže při plánování trasy nadšení z parametrů a funkcí přístroje rychle bledne tváří v tvář jediné, zato ale poměrně vážné chybě: málo podrobné mapové databázi. Už na úrovni okresních měst má Nüvi 660 problémy s rozeznáváním ulic, namátkou jsme zkoušeli třeba Děčín nebo Tábor, a tam pouliční databáze prostě v základní mapové výbavě neexistují, o menších městech typu Úvaly či Přelouč ani nemluvě. V tomto ohledu nad Garminem vítězí třeba i levný iTec Airis, což je u jinak skvělého zařízení opravdu velká škoda.
Vlastnosti:HHHHH
Poměr cena/výkon:HHHHH
Celkem:HHHHH
Cena vč. DPH: 17 990 Kč
i-Tec Airis I
i-Tec Airis I je z testovaných zařízení nejlevnější a vzhled tomu odpovídá bachratý plastový přístroj s velkými viklavými tlačítky nepůsobí luxusním dojmem. Odpovídá tomu i obsah základního balení, v němž chybí i natolik běžná pomůcka jako síťová nabíječka na 220 V. Navigaci tak lze dobíjet pouze v autě nebo přes USB, což může třeba při pěších nebo cyklistických výletech znamenat zásadní problém. Na druhou stranu v základní sadě potěší externí anténa. Podobně jako Acer d155, který jsme testovali v minulém čísle, je přístroj vybaven operačním systémem Windows CE.NET. Ten sice nenabízí podporu PDA funkcí jako Windows Mobile, ale umožňuje alespoň měnit navigační software. V základní verzi se i-Tec prodává s českým systémem Be-on-road, jehož grafická podoba nepatří k nejvyvedenějším a jen podtrhuje celkový laciný dojem. Systém trpí několika bizarními nedostatky než se například dostaneme k samotné navigaci, musíme celou aplikaci konfigurovat, při konfiguraci však přístroj nekomunikuje česky a základním jazykem překvapivě není angličtina, nýbrž španělština. Samotné mapy už naštěstí češtinu podporují, totéž platí pro hlasovou instruktáž. Nepotěšilo nás, že je při zadávání trasy nutné každou položku (stát, město, ulice) po zvolení potvrdit stiskem tlačítka OK každý úkon, který při jízdě snižuje koncentraci řidiče, je u navigace na škodu. Naopak nás potěšila kvalita map ani v menších českých městech nemá i-Tec s orientací na pouliční úrovni problém. Přístroj také sympaticky drží signál i v úzkých ulicích mezi vysokými budovami, dokonce i bez externí antény. Pokud při cestování nehodláte opouštět středoevropský region a nevadí vám laciný design a grafika, nabízí i-Tec slušný poměr ceny a výkonu.
Vlastnosti:HHHHH
Poměr cena/výkon:HHHHH
Celkem:HHHHH
Cena vč. DPH: 8 990 Kč
MyGuide SilverGuide 5000 NAV
Na první pohled je novinka z dílny MyGuide k nerozeznání podobná modelu i-Tec Airis, v tomto případě ale zdání klame a nepříliš povedený design ukrývá navigaci s velmi slušnou funkční výbavou, za kterou by se nemusely stydět ani podstatně dražší modely. Vedle málem už obligátního MP3 přehrávače a prohlížeče fotografií zde nechybí ani podstatně praktičtější prvek, totiž integrovaný modul TMS-RDS pro příjem aktuálních dopravních informací. V základním balení potěší nejen povinná kolébka do auta, ale také držák na řidítka kola nebo motorky. Navigační software MyGuide může leckomu přijít právem povědomý jedná se o klon maďarského systému iGo, který slaví úspěch například ve zmíněném Aceru d155 nebo ve skvělém PDA Fujitsu Siemens Loox 560. iGo patří k nejlepším navigačním aplikacím na současném trhu, vyznačuje se spolehlivostí, rychlostí a hlavně příjemným uživatelským prostředím s povedenými mapami a nejrůznějšími bonusy typu virtuálních průletů zadanou trasou. Snad jen samotné zadávání cíle by mohlo být o něco jednodušší, zato možnost volit libovolný úhel 3D pohledu je jednoznačně skvělá. Zajímavý je i výběr map v základní verzi nalezneme země západní Evropy a Česko, ale také Slovinsko, Chorvatsko či Bosnu a Hercegovinu. Pro prázdninové cesty je to ideální, uvážíme-li, že právě Chorvatsko patří společně s Itálií k nejčastějším cílům našich turistů a v málokterém zařízení najdeme mapy obou těchto zemí současně. Mapy jsou navíc skvělé a velmi podrobné, není problém nalézt zastrčenou uličku v malém městě prakticky v kterékoli zobrazené zemi. SilverGuide 5000 je tedy velmi příjemným překvapením a kdo překousne zmíněný laciný design, může si užívat zařízení, jehož výkon mnohonásobně převyšuje relativně rozumnou cenu.
Vlastnosti:HHHHH
Poměr cena/výkon:HHHHH
Celkem:HHHHH
Cena vč. DPH: 12 990 Kč
Nokia N70 + GPS mod. LD-3W + sw Navicore
Poslední z testovaných modelů je v lecčems výjimečný. Jedná se o jeden z nejlepších chytrých telefonů na trhu, vybavený operačním systémem Symbian, relativně dobrým fotoaparátem s rozlišením 2 MPix, přehrávačem MP3 a řadou dalších funkcí, ale nikoli integrovanou jednotkou GPS. Aby telefon sloužil jako satelitní navigace, je potřeba dokoupit bezdrátový GPS receiver společně s navigační aplikací a mapami. Sada obsahující modul s programem Navicore a mapami střední a východní Evropy stojí 5 690 Kč včetně DPH, za takto sestavenou navigaci tedy zaplatíme zhruba stejnou cenu jako za E-Ten nebo Garmin Nüvi 660. Samostatný telefon a GPS receiver má své výhody, malé rozměry a hmotnost obou zařízení. Nevýhody přece jen převažují pokud telefon používáme delší dobu v autě, musíme nabíjet obě zařízení současně, což znamená investici do rozdvojky do cigaretového zapalovače. Při chůzi zase nezbývá než držet oba přístroje v ruce, v kapse receiver rychle ztrácí signál. Pochvalu zaslouží povedená mapová grafika a rychlé a přesné počítání zadané trasy, stejně jako spolehlivá hlasová instruktáž a především podrobné mapy Česka (ani pro Nokii nejsou problémem ulice v malých městech, v jiných zemích je pokrytí horší). Musíme ale počítat s omezeními vyplývajícími z technických specifikací Nokie tím nejvýraznějším je malý displej, který není dotykový a ovládání navigačního programu za jízdy je tak vyloučené. Možnost využívat N70 jako navigaci ocení především stávající majitelé tohoto jinak výborného telefonu, ostatním lze doporučit spíše řešení ve formě samostatného zařízení nebo PDA s dotykovým displejem.
Vlastnosti:HHHHH
Poměr cena/výkon:HHHHH
Celkem:HHHHH
Cena kompletu vč. DPH: 15 280 Kč