S Office už neušetříte, Microsoft fakticky zdražuje

14. 11. 2018

Sdílet

 Autor: Fotolia © Hanker
Office 365 už je nedílnou součástí strategie Microsoftu; jako vždy se však americká společnost pokouší ze svých zákazníků vymáčknou co největší finanční obnos – jako ostatně každá rozumná firma.

Microsoft nalezl způsob, jak znemožnit společnostem ušetřit na licencích balíčku kancelářských aplikací Office. Ty si dosud mohly Office pořídit „starým“ dobrým způsobem, tedy koupí jednotlivých verzí balíčku a nikoli Office 365, založených na měsíčním předplatném.

To ale končí. Končí podpora u Office 2016 a s tím i jejich možnost připojení se ke cloudovým službám. Vyšly Office 2019, firma zároveň potvrdila úmysl pokračovat v modelu obnovitelných licencí a zároveň zkrácení doby oficiální podpory jednotlivých verzí balíčku. Tím Microsoft dle analytiků Gartneru, Stephena Kleynhanse a Michaela Silvera znemožnil organizacím na populárním balíčku aplikací ušetřit.

„Firmy, které chtějí používat tradiční varianty Office společně s Office 365, budou muset všechny nové verze balíčku licencovat bez výjimky,“ vysvětlují Kleynhans a Silver. „To bude pro Microsoft znamenat neustávající příval zisků.“

V září Microsoft změnil datum konce podpory Office 2016 na říjen 2020; Office 2019 budou moci přistupovat ke cloudu rovněž jen 4 roky, podpora skončí v roce 2023.

Nejde o neočekávaný krok: americká firma své plány naznačila už v dubnu 2017, tehdy se však týkala jen tradičních Office. To je ten balíček, za který zákazník (dosud) platil pouze jednou – Office 365 oproti tomu běží na měsíčních poplatcích.

Microsoft tím mimo jiné dokazuje, že hodlá i nadále jít cestou pravidelných měsíčních poplatků. Ve spojení s Windows 10 jde o potenciálně lukrativní záležitost.

Je nutné se na věc dívat z pohledu komplexního ekosystému, který si firma buduje. Microsoft už dlouho mluví o sjednocení všech služeb firmy do jednoho „hyperbalíčku“: vzájemně jednoduše a prakticky komunikujících sad aplikací, které budou zahrnovat služby nejen společnosti samotné, ale také jejích partnerů.

Smysl je jednoduchý: uživatel bude fakticky „uvězněn“ v ekosystému, z nějž není úniku. Přejít na jinou službu bude nemyslitelné, neboť zkrátka nebude dobře fungovat synchronizace a komunikace mezi aplikacemi, které má zákazník od Microsoftu – a to budou všechny.

Prvním krokem k tomuto jsou právě v podnikovém prostředí těžké nahraditelné Office 365, z nichž si Microsoft udělal – s prominutím – dojnou krávu. Windows 10 a jejich pravidelné aktualizace jsou dalším logickým krokem, služby jako Skype budou součástí buď přímo Windows 10 nebo souvisejících balíčků.

Jediný výraznější zádrhel má Microsoft v mobilních systémech – Windows Phone či Windows Mobile (nomenklatura zde byla vždy zmatečná) jsou mrtvé a zřejmě už definitivně. Naopak součástí celkové strategie jednoznačně budou oblíbené a nákladné Surface 2v1.

ICTS24

Microsoft se zřejmě inspiroval u Applu, jehož uzavřený ekosystém je jakýmsi pomyslným vzorem, který však bezpochyby jde překonat, dokonalý totiž není.

Firmy už na balíčku Office neušetří, Microsoft se však pravděpodobně nemusí většího odchodu podnikových zákazníků bát. Balíček je na to až příliš rozšířený.