Hlavní navigace

Sacred

4. 6. 2004

Sdílet

Očekávané akční RPG Sacred z rozsáhlého fantasy světa nás nezklamalo a v jeho milé společnosti jsme strávili dokonce několik probdělých nocí. Vyberte si jednu ze šesti postav a pojďte společně s námi nahlédnout do zlem sužovaného království Ancaria.

Nadešel soudný den a děti usedavě plakaly, ženy omdlévaly a muži jen stěží skrývali dojetí. Nadešel soudný den a společnost Ascaron Entertainment vypustila na oběžnou dráhu dlouho očekávané RPG Sacred. Nadešel soudný den a utichli andělé – svět se změnil…



Svět se změnil – a rozhodně k lepšímu! Již dlouho fanoušci akčních RPG čekali na vydání dalšího přírůstku do svého oblíbeného žánru a Sacred se pro ně stal novou modlou, ke které vzhlíželi s nadějí v očích. Po nepovedeném Blade & Sword se sice objevily obavy, zda nové dítko Ascaronu skutečně dokáže splnit všechna nevyslovená přání a nezapadne do bahna průměrných titulů, autoři nás ale naštěstí nezklamali a vytvořili klenot, za který se rozhodně nemusejí stydět. Pár mušek se pochopitelně najde, avšak i tak si vás Sacred získá a na několik měsíců připoutá k vašim elektronickým mazlíčkům. Pořiďte si nočník, zásoby potravin i kapky do očí a vydejte se do říše fantazie.



Z pohádky do pohádky

Starý muž se s obtížemi posadil a chvíli čekal, než popadne dech. Děti hlasitě pokřikovaly a dožadovaly se dalšího příběhu. Vyndal tedy fajfku a roztřesenou rukou ji na třetí pokus zapálil. Nikdo z přítomných se ani neušklíbnul a všichni trpělivě čekali na starcovo vyprávění. S prvními obláčky hustého dýmu se k zapadajícímu slunci vznesla i slova prastaré legendy. Legendy o udatných dobrodruzích, kteří se vydali na těžkou pouť, aby zachránili Ancarii před zástupy temných pohůnků pekelného démona, vyvolaného mocným mágem Shaddarem. Setmělo se a poutníkovo vyprávění rušilo jen vzdálené vytí hladových vlků.

Na začátku hry vás čeká úžasné intro, po jehož zhlédnutí se po měsících odříkání konečně vrhnete do lákavého dobrodružství. Sacred obsahuje slibovaných šest postav, které se v mnoha ohledech liší, a nabízejí tak nejen různé začátky, ale rovněž odlišný vývoj, schopnosti, způsoby boje a další důležité prvky. Jakmile si tedy vyberete gladiátora, serafínku, lesní elfku, temného elfa, bojového mága nebo upírku, zbývá jen volba obtížnosti a hurá do žáru bitev. První kroky vyjukaných postav autoři doplnili podrobnými tipy, které lze samozřejmě vypnout. Intuitivní ovládání naštěstí brzy přejde do krve a po chvíli budete zápasit pouze s rychlým přepínáním mezi navolenými zbraněmi a faktem, že klávesy bohužel nelze předefinovat.

Jakmile se trochu rozkoukáte, vyrazí vám dech rozloha herního světa, kde máte hned od začátku přístup do většiny lokací. Bude tedy záležet pouze na vás, zda se budete držet tenké linie příběhu, nebo se vydáte na průzkum podle vlastních představ. V obou případech se rozhodně nebudete nudit a předlouhé putování si zpestříte více než dvěma stovkami vedlejších úkolů. Autoři se snažili o mírnou různorodost, ale v tak hojném počtu questů to jde velice těžko. Vaším denním chlebem tak bude ničení monster terorizujících nevinné obyvatele, jejich zachraňování (oněch vesničanů, ne příšer) a shánění ztraceného majetku. V případě akčního RPG to však vůbec nevadí – podstatné je, že získáte drahocenné zkušenostní body, měšec zlaťáků a dobrou pověst. Sacred se navíc chlubí snad tou nejlepší mapou a deníkem, co kdy byly v podobných hrách k vidění. Všechny úkoly, získané informace, schopnosti a další zajímavosti jsou podrobně popsány i zmapovány a rozhodně se nestane, že byste byli někdy nuceni tápat.



V žáru bitev

Ti, kteří ho v onen slavný den spatřili, nevěřili vlastním očím. Seděl uprostřed mýtiny a se skloněnou hlavou vítal vycházející slunce. Dokončil modlitbu, opřel se o starou hůl a pomalu vstal, aniž by pohlédl do zkřivených tváří hladových orků, kteří kolem něj mezitím uzavřeli kruh. Mírný větřík si pohrával s jeho černým pláštěm a opisoval stříbrem vyšité runy. Když opodál stojící troll hrdelním hlasem zavelel k útoku, mágova hůl se rozzářila a ranní chlad prořízla první pavoučí slova zaklínadel. Prostor se zahalil do bílé mlhy a milosrdná smrt odváděla páchnoucí bestie do věčných lovišť.

Království Ancarie se skládá z několika prostředí, jež na sebe volně navazují a tvoří kompletní svět, nad nímž zaplesá srdce každého fanouška fantasy. Počáteční lesy a louky vystřídají pouště a stepi a můžete se těšit i na mokřiny, sopečná údolí či oblasti pokryté věčným sněhem a ledem. Ke správnému RPG patří rovněž zatuchlé dungeony nebo tajemné pevnosti, a ani o ty zde nebude nouze. K rychlejšímu pohybu vám poslouží koně, na jejichž hřbetech se můžete vozit i bojovat. Čím lepší bude vaše schopnost jízdy, tím kvalitnější čtyřnohé společníky si budete moci pořídit. A to byste nevěřili, kolik takový řádně rozjetý válečný oř dokáže rozdupat nepřátel. Na svého zvířecího miláčka můžete i zapískat, a pokud jste ho nezapomněli někde hodně daleko, ve většině případů k vám přikluše. Občas sice budete svědky jakési teleportace na koňský hřbet nebo naopak, ale to na vaší tváři vyvolá leda pobavený úsměv. Horší bude, když postava v sedle nevykoná nějaký speciální útok. Naštěstí se to nestává až tak často.

Samostatnou kapitolou je zdejší vývoj postavy, který se od ostatních akčních RPG dosti liší. Při postupu po úrovních zvyšujete základní vlastnosti i schopnosti a v průběhu hry získáváte runy, s nimiž zlepšujete speciální útočné kombinace a kouzla. K jejich vykonávání nepotřebujete klasickou manu, ale čím jsou vaše schopnosti lepší, tím rychleji se ony specialitky obnovují. Ty se navíc u různých postav od základů liší. Zatímco upírka se trénuje v přeměně ze své rytířské podoby na krvežíznivou krásku, serafínka raději procvičuje nebeskou magii. Diferenciace se dále dotýká i rozsáhlé oblasti náhodně generovaných předmětů. Mnohé z nich jsou určeny pouze pro konkrétní postavy, což je vcelku logické – například široký barbarský pás na sebe jen těžko navlékne útlá lesní elfka a bojového mága ani nenapadne ohánět se pěstními klíny temného elfa. Tím autoři nenásilným způsobem ještě více prohloubili rozdíly mezi jednotlivými postavami, což ocení jak singleplayeroví, tak i multiplayeroví hráči.

A proti komu budete bojovat? Vývojáři z Ascaron Entertainment pro vaše bizarní choutky připravili vskutku úctyhodné množství nepřátel, obyčejnými gobliny počínaje a obrovskými draky konče. Jejich inteligence navíc rozhodně není k zahození, a tak vás budou udivovat přepadovými akcemi, náhlými úniky a přivoláváním posil. Když vás napadne tlupa cvičených válečníků, podpořených několika kouzelníky, budete muset využít všech svých pracně získaných schopností, abyste z potyčky vyvázli živí. Čas od času vám zachrání krk i spolubojovníci, kteří s vámi putují v rámci zadaného úkolu. Sami jim můžete zapůjčit lepší zbraně a štíty, ale na oplátku se o ně budete muset starat. Občas vás totiž pořádně naštvou, když se polomrtví rozhodnou zaútočit na opodál stojící početnou skupinu nepřátel.



Nekonečná říše fantazie

Stařec dokončil svůj příběh, oči mu žhnuly při vzpomínce na dávné časy a těžce oddychoval. Dýmka už dávno vyhasla a posluchači se začali trousit do vzdálených chatrčí. Jakmile osiřel, spočítal měďáky, kterými ho tentokrát obdarovali, a chystal se ke spánku. Nikdo ho nechtěl pod střechou, měl špatnou pověst a lidé se ho báli. Stočil se tedy do klubíčka a zaposlouchal se do praskání dohasínajícího ohně. Byla jasná, teplá noc a jeho fantazie se rozletěla do všech koutů Ancarie. O čem si věčný snílek nechá zdát dnes?
Stejně jako ve většině zmiňovaných oblastí exceluje toto nové akční RPG i po audiovizuální stránce. Nabízí tři stupně zoomování a až na pár drobností si na grafickou stránku hry nelze stěžovat. Skvěle animované postavy doprovázejí detailně zpracované stíny, malebné prostředí je za chladných nocí zahalováno do hustých chomáčů mlhy a přes den zas září rozpáleným sluncem. Občas zaprší či zasněží a stále je na co se koukat. Nuda zkrátka půjde stranou a práci grafiků a designérů budete obdivovat na každém kroku. Čím déle ve společnosti Sacred budete, tím více poroste vaše touha po životě v Ancarii, byť stojí na pokraji zkázy.

Jedinou závažnější chybou je tedy absence pořádného spádu, což je důsledek obrovské rozlohy zdejšího světa. Deset poctivých hodin čistého času zde rozhodně není žádná míra, a nové Sacred vás tak může zaměstnat na několik dlouhých měsíců. Důležité ovšem je, že se při tom budete výtečně bavit, a pokud patříte mezi fanoušky akčních RPG, je tato novinka v současné době tou nejlepší volbou. V její prospěch ostatně hovoří i velice lákavý kooperativní multiplayer až pro čtyři hráče i počeštění všech textů, takže s chutí do toho. Sacred je prostě povinností pro všechny fanoušky akčních RPG.





Výrobce: Ascaron Entertainment

Vydavatel: Ascaron Entertainment

Distributor pro ČR: Cenega Czech

Lokalizace: texty

Internet: http://www.sacred-game.de

Multiplayer: ano

Minimum: CPU 800 MHz, 256 MB RAM, HDD 1,6 GB, 3D karta 16 MB

Doporučujeme: CPU 1,4 GHz, 512 MB RAM, HDD 1,6 GB, 3D karta 64 MB

Verdikt: Vynikající akční RPG z fantasy prostředí, jež vážně postrádá jen potřebný spád. Co víc si přát? Snad jen dva roky prázdnin!



Hodnocení: 90 %

Autor článku