Hlavní navigace

Sacred - lákavé akční RPG

9. 8. 2003

Sdílet

Máte-li rádi akční RPG, již brzy se na vás usměje štěstí v podobě dobrodružství ve fantastickém království Ancaria. Šest různých postav, velké množství speciálních schopností, přes 200 questů a spousta dalších prvků se rozhodně nedá odmítnout.

Akčních RPG není nikdy dost. Důkazem není jen úspěch prvního a druhého dílu Diabla, ale především množství více či méně kvalitních klonů z různých herních prostředí, jež na motivy těchto dvou klenotů neustále vznikají. Úspěšnou sérií od Blizzardu se bezpochyby nechali inspirovat i němečtí vývojáři z Ascaron Entertainment při tvorbě svého nového RPG Sacred. Nutno však podotknout, že naštěstí nezůstali jen u pouhého kopírování.



Na počátku všeho stál Shaddar – v jazyce temných elfů ze Zhurag Nar toto jméno znamená Poutník v říši stínů. Mág tělem i duší, poslední z aristokratického rodu Oblividonů. Již od dětství ho přitahovala temnota, natahovala dlouhé černé prsty po dítěti předurčenému k velkým činům, na které budou obyvatelé Ancarie ještě dlouho se strachem vzpomínat. Zotročila ho a Shaddar využil veškerého majetku a vlivu k ovládnutí černé magie.



Magie, démoni a pekelný princ

Chorobná touha po získání moci nad životem a smrtí se však stala Shaddarovi osudnou. Poté, co se odmítl obětovat v plamenech – což mágové ze Sternentalu považovali za důstojné ukončení své nadpřirozené existence – byl vyhnán až na samotný konec světa.

Během následujících staletí se po mágovi slehla zem. Jen orkové, goblini a obři si při svitu táborových ohňů vyprávěli o podivném poutníkovi, křižujícím vyprahlé jižní pouště. Jakmile se mu však vrátila veškerá moc, vytvořil si s pomocí temných sil vlastní věž Shaddar-Nur a začal zotročovat skřety a jim podobnou havěť. Zprávy o magických kamenech stravujících duše lidí a o Knize temnoty psané krví nevinných se šířily jako blesk. Plány temného mága byly zřejmé: otevřít bránu do říše mrtvých a přivolat na svět mocného démona Sakkaru, potomka prince pekla Worganarse.

Na počátku věků znali bohové způsob, jak tyto ďábelské bytosti zahnat zpět do jejich pekelných lovišť. Ten však po prvním vítězství upadl v zapomnění. I sami stvořitelé nakonec odvrátili tváře od obyvatel Ancarie a nechali je napospas osudu. Kdo nyní vstoupí do boje proti temným silám? Najde se udatný hrdina, nebo pohádkovou zemi nakonec pohltí stíny?



Jeden za všechny, všichni za jednoho

Dobrovolníků se nabízí celkem šest. Nemusíme jistě zdůrazňovat, že jejich výběru se zhostíte vy a že osud Ancarie zůstane jen a jen ve vašich rukou. Jakmile si tedy určíte obtížnost hry odpovídající vašim schopnostem, je na řadě volba postavy. Akčně laděným hráčům autoři doporučují gladiátora či mága, takticky založení jedinci by naopak měli sáhnout po temném elfovi nebo lesní elfce. Pro hardcore hráče jsou připraveny dvě poslední hrdinky - andělská bytost a upírka.

Stejně jako ve zmiňovaném Diablu se i zde postavy v mnohém liší. Kromě samotných rozdílů v zaměření hrdinů budete využívat i odlišných speciálních schopností a kouzel. Jelikož jde o akční RPG, vylepšovat se budete zabíjením nepřátel a plněním hlavních či vedlejších úkolů. Od začátku až do konce hry vám v závislosti na zvolené postavě porostou základní vlastnosti, jako například zdraví či síla. Krom toho si budete moci zvolit maximálně osm dalších doplňujících atributů, mezi nimiž najdete třeba jízdu na koni.

K další diferenciaci postav slouží dlouhá řada schopností. Ty se pochopitelně liší – je nemyslitelné, aby například temný elf zabíjel nepřátele smrtícím kousnutím do krku, jak to má ve zvyku upírka. Hrdinové a hrdinky tedy využívají specializací a většina z nich mixuje klasický boj se zvláštními útočnými i obrannými pohyby a kouzly. Dejme tomu dokonalé ovládnutí temného elfa a jeho oblíbených čepelí ve tvaru luku dá pořádně zabrat a umění boje nadpřirozených bojovnic dobra i zla bude oříškem pro nejednoho fanouška RPG. Kouzla a speciální schopnosti se budete učit prostřednictvím starodávných knih a svitků, na které v průběhu hry narazíte. Pohyby bude možné jednoduše kombinovat, a vytvářet tak silná komba, což potěší hlavně akčněji zaměřené hráče.



Nekonečné dobrodružství

Na začátku hry se objevíte ve startovním městě, jehož okolí bude plnit funkci jakéhosi tutoriálu. Jakmile se seznámíte s ovládáním, můžete se vydat vstříc dlouhému dobrodružství. Pokud se budete držet příběhové linie a splníte více než 30 hlavních úkolů, měla by vám hra zabrat zhruba 30 až 40 hodin čistého času. Budete-li však chtít z Ancarie vytěžit maximum, můžete se vrhnou navíc na přibližně 200 vedlejších questů a prozkoumávání množství skrytých lokací. V tom případě vás Sacred pohltí na více než 100 hodin. To je již velmi slušná doba.

A abyste se nenudili, připravili pro vás autoři spoustu lákadel. Hlavním je především vývoj postavy, na lehkou váhu byste však neměli brát ani rozlohu a různorodost jednotlivých oblastí herního světa. Autoři kladou velký důraz na svobodu pohybu, a tak se do sedmdesáti procent z nich můžete dostat hned na začátku hry. Záleží jen na vás, kdy a kam se vydáte. Zbylé části se vám zpřístupní v průběhu hry po splnění určitých hlavních úkolů.

Ancarie je složena ze dvaceti různých oblastí (bez otravného nahrávání), jako jsou kupříkladu lesy, hory, ledové pláně, pouště, jeskyně atp. Zde narazíte na velké množství různých druhů nepřátel, kteří se od sebe odlišují schopnostmi a úrovněmi i v rámci jednotlivých typů – od zlodějů a banditů přes vlky, medvědy a jinou divou zvěř až po mumie, kostlivce, obry, démony a draky. Nebudou chybět ani počítačem řízené postavy, které s vámi budou komunikovat, obchodovat, zadávat vám úkoly a občas vám pomohou při některých obzvláště tuhých střetech.

Jakmile hru jednou dovedete do úspěšného konce, můžete s vycvičenou postavou pokračovat na vyšší obtížnost. Když k tomu ještě připočteme podporu multiplayeru přes LAN i přes systém ne nepodobný známému Battle.netu, máte se opravdu na co těšit.



Kouzlo třetího rozměru

Co se grafického zpracování týče, na postavu budete nahlížet z ptačí perspektivy a budete se pohybovat v kompletně 3D prostředí. Všechno, co si na sebe oblečete, se okamžitě projeví na vašem vzhledu. Zraněné postavy budou navíc krvácet a budou mít na pohled výrazně poničené brnění. Těšit se můžete i na vynikající efekty kouzel, kterých je ve hře habaděj. Zkrátka a dobře Sacred vypadá nadějně nejen co se hratelnosti a propracovanosti týče, ale též po stránce grafické, o čemž se můžete sami přesvědčit na okolních screenshotech.
Pokud vše dopadne dobře, německá verze hry by měla vyjít ve druhém čtvrtletí tohoto roku a anglická by ji měla následovat ještě letos v říjnu.

Autor článku