Na celosvětové globální konferenci Dreamforce představil americký dodavatel cloudových podnikových systémů Salesforce řadu produktových novinek. První zastávka následné tour, kde firma představovala novinky i lokálně, byla Praha.
Využíváte už ve firmě autonomní agenty postavené na bázi umělé inteligence?
Saleforce letos ukázal tři hlavní novinky a sice Slack Workspace, Genie a podporu udržitelného podnikání.
„Vytvořili jsme ve Slacku nové místo pro každý tým, kde se mohou všichni virtuálně potkat a spolupracovat na potřebných projektech nebo dokumentech,“ vysvětlovala Computerworldu v Praze Nadine Wolanke, generální ředitelka Salesforce pro střední a východní Evropu. Ve Slacku si nově mohou týmy ukládat veškerá pracovní data, se kterými pracují, na jednom místě, takže o ně už nikdy nepřijdou, a hlavně je nebudou muset složitě dohledávat v jiných úložištích
„Tím usnadňujeme spolupráci týmů na dlouhé vzdálenosti. Práce hybridních týmů, které jsou z části v kanceláři z části na různých místech planety, se už nikdy nezbavíme, a je to pro nás všechny nová realita, se kterou se musíme naučit žít,“ dodala Wolanke.
Další představenou novinkou je platforma Genie, která má usnadňovat digitální interakci se zákazníky. Umělá inteligence, automatizace a postupující digitalizace se stávají běžnou součástí fungování podniků. Až 70 % interakcí se zákazníky se nyní odehrává digitálně. Navzdory vyspělým technologickým řešením dostupným na trhu, bojuje většina firem se zásadním problémem, kterým jsou datová sila. Ta jsou v současné době hlavní překážkou, jež brání podnikům naplnit potenciál, který jim technologie přinášejí.
„Společnosti používají k provozu svého podnikání v průměru neuvěřitelných 976 samostatných aplikací. To potenciálně také znamená 976 verzí jednoho jediného zákazníka. Zatímco jedna aplikace se věnuje obchodu, jiná marketingu a další servisní historii, vždy vzniká pouze fragmentární zákaznický profil. Dílčí aplikace tak vytvářejí datová sila, jež si můžeme představit jako ostrovy plné informací, které však nespojuje žádný most. Tato úlomkovitá data mají za následek podobně zlomkovitou, neúplnou a nesouvislou zákaznickou zkušenost, což může pro firmy znamenat velké ztráty,“ popsala Wolanke.
To potom nekoresponduje s přáním více než 70 procent zákazníků, kteří očekávají, že s nimi budou dodavatelé komunikovat zásadně personalizovaně. Selhat v nabídce přizpůsobené zákazníkovi – například nabízet nerelevantní produkty, neustále klienta žádat o stejné informace nebo přinášet neuspokojivý zákaznický servis – je v roce 2022 zkrátka problém.
Zároveň však markantně roste množství dat, která by měly podniky zpracovat. Studie ukazují, že jejich objem se do roku 2026 více než zdvojnásobí. Úkolem organizací je proto překonat datová sila (tj. vybudovat mezi datovými ostrovy patřičné mosty), propojit digitální i reálné interakce se zákazníky a vytvořit tak jednotnou, propojenou a personalizovanou zákaznickou zkušenost, vše navíc v reálném čase.
A právě tento datový rozpor by měla platforma Genie vyřešit. Ta dokáže přijímat a ukládat datové toky a kombinovat je s transakčními daty Salesforce, vše v obrovském měřítku a reálném čase. Genie navíc obsahuje vestavěné konektory, které spojují data ze všech kanálů (mobilních, webových a API), včetně starších dat prostřednictvím platformy MuleSoft a historických dat z firemních datových bank.
Pište pro Computerworld
Máte dobré nápady, máte co říct? Chcete se podělit o své znalosti se čtenáři Computerworldu?
Je tu ideální příležitost. V redakci neustále hledáme externí autory, kteří rozšíří náš záběr. Nabízíme možnost publikací zajímavých článků nejen na webu, ale také v našem tištěném magazínu.
Pokud máte zájem, ozvěte se šéfredaktorovi na e-mail: radan.dolejs@iinfo.cz
Genie tato data harmonizuje a v reálném čase z nich vytváří zákaznický graf, v podstatě jednotnou „kartu zákazníka“. Vše, co tento zákaznický profil obsahuje, je viditelné a využitelné napříč celým systémem Salesforce, každým oborovým řešením, službou AppExchange a zákaznickými aplikacemi.
Třetí novinkou, kterou Salesforce představil je tržiště jakýchsi CO2 povolenek a obecně tržiště v Salasforce Sustainability Cloudu.
Nadine Wolanke a Michal Mravináč, Salesforce
„Mimo jiné tam firmám umožníme snadno si spočítat svou uhlíkovou stopu, což je dnes třeba pro firmy na burze existenční podmínka. O tuto funkci je velký zájem nejen ve Spojených státech, ale i v Evropě potažmo ve střední a východní Evropě, protože pro nadnárodní firmy je už prakticky povinnost měřit dopad svého podnikání na planetu,“ vysvětlila Wolanke.
Jak dále v rozhovoru pro Computerworld doplnil regionální ředitel Salesforce pro střední a východní Evropu Michal Mravináč, dodavateli cloudových podnikových systémů se v Česku potažmo ve střední a východní Evropě velmi daří.
„Zatímco Salesforce globálně roste o 28 až 30 procent ročně, ve střední Evropě rosteme ještě mnohem rychleji. To ale také znamená, že musíme nabírat daleko více lidí, kteří takto rychle rostoucí trh pomohou spravovat,“ řekl Mravináč. Firma tak každoročně rozšiřuje síť partnerů, kteří se Salesforce spolupracují. Aktuálně už je na seznamu skoro třicet firem, na které se v Česku mohou zákazníci obrátit, aby jim pomohli implementovat produkty Salesforce.
„Zájem o Salesforce dobře ilustruje fakt, že zhruba polovina všech evropských certifikovaných inženýrů pro práci se Salesforce pochází ze zemí východní Evropy. Navíc máme ohromný vliv na lokální ekonomiku a vytváříme spoustu sekundárních pracovních míst. Podle IDC vznikne jen v Česku 14 tisíc nových pracovních míst v Česku, která vygenerují více než 3,2 miliardy obratu,“ popsal Mravináč.
Jak ale dodala Nadine Wolanke zároveň se tím bohužel rozevírají digitální nůžky mezi lidmi, kteří jsou schopni pracovat v digitální ekonomizace a kteří ne.
„Snažíme se proto na tom pracovat, vzdělávat lidi v nových technologiích a certifikovat je pro práci se Salesforce. Nepotřebujete totiž být vzděláním informatik, abyste mohl se s našimi systémy pracovat. Když získáte pro Salesforce certifikaci, budete vysoce kompetitivní na trhu práce,“ nabízí možnou kariéru Wolanke. I proto firma spustila i v Česku nový program Bring women back to work pro ženy na mateřské dovolené, kdy jim nabízí speciální kurzy, aby se mohly po mateřské vrátit vybavené certifikací do patřičně ohodnocené práce.
„Tyto aktivity také pomohou rozšířit digitální vzdělanost mezi jiná města než jen Prahu a Brno. Jsou zdarma, jediná podmínka je, že žena musí být minimálně rok doma. Je to roční on-line kurz, a všechny jeho úspěšné absolventky dostanou zcela určitě dobře ohodnocenou práci,“ slíbila Nadine Wolanke.
Chcete dostávat do mailu týdenní přehled článků z Computerworldu? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.