Jak se počítačový trh pomalu vyrovnává a Intel mění svou obchodní strategii, tak přichází i do méně běžných odvětví. Jedním z nich je trh samoříditelných aut, ve kterých gigant vidí velkou budoucnost, podobně, jako před pár lety u chytrých mobilů.
Autonomní vozy jsou dokonce pro firmu tak důležité, že v úterním prohlášení oznámila založení Automated Driving Group, skupiny zaměřené na vývoj hardwaru a softwaru pro tyto vozy.
Nejde však o první krok společnosti do tohoto odvětví, několik podniků souvisejících s vývojem samoříditelných vozů již odkoupila a také uzavřela dohodu s IBM a Mobileye, se kterými hodlá vyrobit autonomní auto již v roce 2021. Dříve v tomto roce také Intel oznámil investice do samoříditelných technologií ve výši 250 milionů během dvou let.
Divizi povede Doug Davis, momentálně senior viceprezident a generální manažer skupiny internetu věcí Intelu. Davis měl koncem roku 2016 odejít do důchodu, to se však pozdrželo. Nový titul Davise zůstane podobný – senior viceprezident a generální manažer Automated Driving Group.
Skupinu internetu věcí od nynějška povede bývalý vyšší manažer ARM Tom Lantzsch.
V Automated Driving Group bude kromě Intelu také Delphi a Mobileye, prohlásila mluvčí nové skupiny. Všechny vozy budou využívat čipy Intelu; Delphi a Mobileye momentálně pracují s Core i7, brzy ovšem přejdou na nové.
Kromě čipů se Intel ve vozech soustředí také na senzory, konektivitu, zabezpečení a technologie strojového učení.
Intel věří, že trh autonomních vozidel pomůže jeho hlavnímu byznysu, serverům. Generální ředitel Brian Krzanich odhadl, že auta vygenerují 4 TB dat každý den skrze obraz z kamer a dat ze senzorů typu radar a lidar. Cloudové servery pomohou s rozpoznáváním obrazu, navigací a dalšími běžnými činnostmi.
V tomto odvětví však Intel čeká nebývalá konkurence. Rozjela se tu i Nvidia, která poskytuje čipy k infotainmentu a navigačním systémům vozů a které využívají zajetí výrobci jako Volvo nebo Audi. NXP, odkoupené Qualcommem, zase poskytuje součástky řídicím systémům. Qualcomm byl dosud v ICT střídavě přímým i nepřímým konkurentem Intelu – soustředí se primárně na modemy, mobilní procesory a telematiku. To se nyní možná změní.
Nejde o první zásah Intelu do automobilového průmyslu; v polovině osmdesátých let dodala firma čipy pro kontrolní systémy tehdejších velkých firem typu Ford, ale od tohoto trhu se s rychlým vývojem PC odtrhla.
Podle Jima McGregora, hlavního analytika v Tirias Research, sice Intel má hromadu modemů a čipů, ale za konkurencí v oblasti samoříditelných aut přesto notně zaostává.
Trh autonomních vozů půjde vyčíslit na miliardy dolarů a poroste rychle, takže mnoho společností vydělá, myslí si McGregor. Momentálně jsou však přesné příležitosti těžko odhadnutelné.
Poroste také trh s autonomními loděmi a vedlejší, doprovodné trhy, které učiní provoz chytrých aut na silnicích snazším, pokračuje.
„Pokud máme chytré auto, potřebujeme chytrou infrastrukturu,“ uzavírá McGregor.