Sedm nejvíce obtěžujících věcí při používání softwaru

21. 12. 2007

Sdílet

Redakce serveru ComputerWorld.com zveřejnila výsledky ankety mající za cíl zjistit, co uživatelům nejvíce vadí na softwaru, který používají.

Redakce serveru ComputerWorld.com zveřejnila výsledky ankety mající za cíl zjistit, co uživatelům nejvíce vadí na softwaru, který používají.

1. Protipirátská opatření
Jako nejvíce nepříjemné považují uživatelé klíče k aktivování produktů. Pokud je třeba vyměnit počítač a program nainstalovat na jiný, často se stává, že klíč nezbytný k aktivaci není při ruce. Ideálním řešením v případě, že producent trvá na používání licenčních klíčů, je možnost obdržet aktivační kód e-mailem na základě osobních údajů a hesla. Tuto možnost nabízí registrovaným například společnost Adobe. Jako obzvláště obtěžující byl vyhodnocen program Microsoftu „Windows Genuine Advantage“.

2. DRM
Uživatelům vadí multimédia chráněná technologiemi DRM proti kopírování. Považují za špatné, že musí kupovat jednu skladbu nebo film v několika formátech, pokud je chtějí přehrávat na různých přehrávačích (iPod, DVD, PC, atd.)

3. Opakované obtěžování dialogy
Velké množství softwaru nabídne uživateli po instalaci možnost online registrace, popřípadě kontroly, zda je dostupná novější verze ke stažení. Většina takovýchto dialogů sice umožňuje zaškrtnout volbu „Remind me later“, už ne však alternativu, aby se software uživatele nikdy více neptal. Uživatel, který o registraci nebo o aktualizace produktu nemá zájem, je tedy v pravidelných časových intervalech vyzýván k potvrzení vyskakujícího okna.

4. Registrace spamu
Uživatelům chybí při registračním procesu i během používání produktu jasná informace o tom, jak jsou využívány kontaktní údaje, a možnost kdykoli změnit nastavení o zasílaných informacích. Dle zákazníků by mělo být implicitní nastavení vždy takové, že společnost nebude zasílat žádné e-maily, ani neposkytne kontaktní údaje třetím osobám.

5. Chybějící žádost o provedení akce
Stejně nepříjemné je pro uživatele, pokud se softwarový produkt bez dotazu připojuje k serveru, například z důvodu kontroly aktualizací, nebo spouští pomocné programy (Acrobat Reader, QuickTime, atd.), které poté zůstanou v paměti až do vypnutí počítače. Často chybí možnost odstranit program ze seznamu aplikací spouštěných po startu bez nutnosti kompletního odinstalování celého produktu.

6. Ukončení podpory starých produktů
Řada zákazníků je plně spokojena se starým produktem, proto se jim nezamlouvá nutnost kupovat novou verzi, jakmile výrobce přestane poskytovat aktualizace. Producenti argumentují tím, že nemají kapacity na udržování starých verzí. Je skutečně tak těžké exportovat například signatury virů pro předchozí verze antivirových programů, nebo jde výrobcům jen o zvýšení zisku?

7. Odlišné chování různých aplikací
Matoucí pro uživatele je jiné chování různých programů na stejnou akci uživatele. Jako příklad lze uvést Adobe InCopy, ve kterém, na rozdíl od většiny jiných aplikací, bliká kurzor i v případě, že uživatel přepnul do jiného procesu. Blikající kurzor si většina uživatelů vyloží tak, že může pokračovat v psaní textu. Jsou tedy překvapeni, když po stisku klávesy zareaguje například multimediální přehrávač přeskočením na další skladbu.
Nenechte si ujít:
Pozor – Microsoft zintenzivňuje kontroly počítačů s nelegálními Windows!

Vista má stále stejného rivala – Windows XP

Service Pack 3 pro Windows XP překvapil, tvrdí testeři

Service Pack 1 pro Office 2007 je již na dohled!