Šedý import - co je nám do toho?

1. 6. 1998

Sdílet

Tak jako třeba Microsoft v softwaru, či Intel v hardwaru, bojují i výrobci a distributoři počítačových komponent ...


Tak jako třeba Microsoft v softwaru, či Intel v hardwaru, bojují i
výrobci a distributoři počítačových komponent s tlakem levných
počítačových součástí, či přímo nelegálních kopií značkových
produktů na našem trhu. Pravidelní čtenáři PC WORLDu vědí, že se
tématikou legality a kvality v IT již dlouho zabýváme, a tak
jsme se zkontaktovali se dvěma distributory značkových
komponentů. Zeptali jsme se jich, jaké jsou výhody legálně
dovezeného zboží, a jaká jsou nebezpečí šedých importů, tj.
dovoz značkových částí počítačů přes neautorizované kanály.

Šedý export se dá definovat jako dovoz produktů do země přes
neautorizované kanály a nekvalitní, nebo dokonce nepravdivé,
zastupování zájmů výrobce či nekvalitní nebo nepravdivá
propagace detailů produktu i jeho výběru. Jak dealeři tak
uživatelé by se měli zajímat, jestli kupují autorizované nebo
tyto "šedé" produkty. Dealeři sice mohou vydělat na jedné-dvou
transakcích několik procent, ale dlouhodobě prodělají tím, že
nemají plnou podporu výrobce a autorizovaného distributora.
Dealeři i jejich zákazníci tak nedostanou přesné a pravdivé
informace o produktech a výběru zboží, a dumping je vždy hrozbou
- starší verze produktů, programů či driverů pak mohou vést
k problémům s kompatibilitou.

Je ale velice zajímavé, že "šedé" produkty nejsou o mnoho
levnější, na většině komponentů dovozce ušetří maximálně 5 %
(kromě oblasti sítí, kde rozdíly jsou větší).

Výhody autorizovaného dovozu jsou hlavně důležité pro produkt a
pro firmu. Pokračujme z výhodami u produktů: záruky a reklamace,
které dealera nic nestojí; distributor stabilně lokalizuje
produkty, manuály i reklamní tiskoviny, které obdrží pouze
autorizovaní prodejci; nemůže se stát, že dostanete renovované,
nekvalitní, přeznačkované nebo falešně označené produkty či
dokonce kradené zboží; protože velké množství zboží přichází
od asijských výrobců, autorizovaní distributoři neustále hlídají
kvalitu i pravé zdroje tohoto i svého zboží; lepší finanční
zázemí i podpora výrobce vede také k včasnému uvádění novinek na
trh.

Firmy si pak mohou být jisté, že obchodují se solidními
partnery; stabilní a důvěryhodní dodavatelé zaručí lepší
finanční i produktové zázemí pro každého dealera, než firmy
s malým kapitálem či pochybnými praktikami; hlavní ovšem je, že
tato politika autorizovaných distributorů se dlouhodobá, a
dodavatel nezmizí po pár letech, a tím přeruší podporu a celé
zázemí dealerům i uživatelům. Nezanedbatelné je také neustálé
rozšiřování nabídky, a s přibývající dobrou spoluprací zlepšování
dodavatelských podmínek. Solidní dodavatel také nabízí
technickou podporu i servis, a má větší zásoby jak nabízeného
zboží, tak náhradních dílů.

Významní výrobci si své distributory hledají a pečlivě vybírají,
a musí jim důvěřovat. Navíc tito výrobci jsou většinou stabilní,
čímž opět nabízejí dlouhodobou spolupráci a snižují riziko
obchodování. Toto platí hlavně v oblasti síťování, která není
jednoduchá, a tak solidní výrobce a distributor také pomáhá
dealerům v komplexních řešeních a při výskytu problémů. V České
republice je pomoc výrobce významná také v podpoře marketingové,
ať už to jsou české brožury či katalogy, které se neustále
zlepšují. To nelze říci při šedých dovozech.

V OEM je tedy důležité, v sítích nevyhnutelné, obchodovat
autorizovanými kanály.

V podstatě jde z obou stran o jedno, to hlavní - mít dobré vztahy
a spolehlivé vztahy v dobrých i špatných časech.

Nejlépe se výhody autorizovaných dodavatelů poznají v časech
špatných. Uživatel si může situaci přiblížit příkladem koupě
spotřební elektrotechniky v pouličním stánku - můžete mít štěstí,
ušetříte stovku a rádio či žehlička vám bude věrně sloužit léta,
ale klidně se také stane, že přestane fungovat v několika týdnech
- a stánkař zmizel. To se obvykle u velkých výrobců a jejich
autorizovaných dodavatelů nestává.

V České republice se situace všeobecně lepší zvlášť v IT, a
zákazníci se přestávají zaměřovat pouze na cenu, a zajímají se
víc o kvalitu a servis. Tím se také přibližují standardům EU,
které zdůrazňují legalizaci importu a kanálů distribuce. Tento
tlak je již silný ze strany USA, a vše je znakem globalizace
naší ekonomie. Což je nakonec přesně to, co většina rozumných
prodejců i zákazníků potřebuje i chce.


Autor článku