Shadowrun

1. 12. 2008

Sdílet

Populární stolní RPG motivem pro počítačovou střílečku Shadowrun poměrně známé stolní RPG od společnosti F...


Populární stolní RPG motivem pro počítačovou střílečku

Shadowrun poměrně známé stolní RPG od společnosti FASA Corporation v sobě spojuje futuristické vymoženosti, tělní implantáty, kyberprostor a magii, která byla po dlouhých tisíciletích povolána na svět Velkým medvědím tancem indiánských kmenů, utlačovaných bezohlednými korporacemi. A přesně tenhle svět bude základem pro připravovanou akční týmovou hru, která bude jedním z titulů fungujících jen na PC s Windows Vista (chystá se i verze pro Xbox 360). Střílečka Shadowrun, která byla představena na veletrhu E3, by se měla objevit během příštího roku.

Dawn of War: Dark Crusade

Další krvavá strategie z temného světa Warhammer 40.000

Realtimová strategie Dawn of War, inspirovaná deskovými hrami Warhammer 40.000, slavila mezi hráči velké úspěchy, stejně jako povedený datadisk Winter Assault. Nyní vývojáři z Relic Entertainment připravují další přídavek s podtitulem Dark Crusade. Kromě jiných vylepšení se setkáme hlavně se dvěma novými rasami. Nemrtví kybernetičtí válečníci Necros vynikají opravdu velkou výdrží a zabít je není lehké. Zamrzí to o to více, že jejich cíl je jediný po šedesát milionů let trvající hibernaci se chtějí nasytit dušemi živých bytostí. Druhou novou stranou je rasa Tau, jejíž válečníci nespoléhají ani tak na hrubou sílu, jako spíše na hi-tech střelné zbraně. Kromě nových účastníků konfliktu (teď už jich Dawn of War má úctyhodných sedm) se ovšem můžeme těšit i na další novinky, jako je například možnost ovlivňování vývoje hrdinů nebo zbrusu nová dynamická singleplayerová kampaň s několika různými konci. Podle představitelů vývojářského studia se zkrátka má jednat o "největší přídavek, který byl kdy vytvořen". No, uvidíme. Sami se o pravdě tohoto odvážného tvrzení budeme moci přesvědčit již na podzim.

Jade Empire

Skvělé RPG bude převedeno i na PC

Společnost BioWare je synonymem pro kvalitní RPG a mnozí pécéčkáři litovali, že jeden z jejích novějších počinů čínskými legendami inspirovaný titul Jade Empire byl původně vyroben jen pro Xbox. Firma BioWare ovšem nedávno oznámila, že úspěšnou hru předělá i pro osobní počítače, přičemž se počítá s vylepšením grafiky, přepracováním ovládání pro použití myši a dalšími změnami.

Loot!

Pirátská karetní hra nejen na prázdniny

Pokud se již konečně chystáte dát na pár měsíců sbohem škole nebo alespoň na pár dní šéfovi a zaměstnání, pak by se vám na cesty mohla hodit nějaká společenská hra. Samozřejmě, že velké kousky v obrovských krabicích představujících zábavu na celé odpoledne nejsou vždy tím nejvhodnějším, ale jsou i jiné produkty rychlovky, které se naučíte hrát za pár minut a za dalších pár minut již můžete drtit soupeře. Anebo oni vás. Třeba novinka Loot!, strategická karetní hra. Balení je téměř kapesní a obsahuje vlastně jen 78 karet a brožurku s pravidly. K dispozici je český i anglický manuál zároveň. Cílem hry je získat co nejvíce bodů zlaťáků v okmažiku, kdy je vyčerpán karetní balíček a alespoň jeden z hráčů dohraje všechny své karty. Hráči postupně ve svých tazích vykládají karty obchodních lodí, pirátských lodí či pirátských kapitánů. Podle relativně jednoduchých pravidel se bojuje o obchodní lodě, přičemž je důležitá síla pirátských plavidel, případně se do boje mohou zapojit extra silné karty kapitáni či admirál. Na konci hry, tedy je-li dobrán balíček a jeden z hráčů se zbaví všech karet, se počítá výsledek. Počet bodů se odvozuje od bohatství zajatých obchodních lodí, od něhož je ovšem nutné odečíst bohatství obchodních lodí, které hráči zůstaly v ruce. Hráč s nejvyšším výsledkem pochopitelně vyhrává.
Loot! je hra skvělá hlavně pro svojí jednoduchost, skloubenou s nutností uvažovat a plánovat dopředu. Jistě, je tu jistý prvek náhody, jako u drtivé většiny karetních her, ale zkušený hráč může zabodovat i s horšími kartami. Pojetí hry je značně odlehčené a nevážné, čemuž odpovídá i styl kreseb na jednotlivých kartách. Hra je určena pro dva až osm hráčů, doporučený věk je 10 let a více. Hru v ČR distribuuje společnost Blackfire, doporučená cena je 299 Kč. A my si myslíme, že za ně rozhodně stojí. Více informací zesvěta počítačových her naleznete na www.gamestar.cz

Frontlines: Fuel of War

Futuristická válka v podání THQ

Vydavatelská společnost THQ oznámila, že její interní vývojářský tým Kaos Studios připravuje zbrusu novou válečnou akci Frontlines: Fuel of War. Podle autorů by se mělo jednat o first-person shooter v otevřeném světě, kde si hráči dosyta užijí jak pěšího boje, tak ovládání bitevních strojů. Těch by mělo být ve hře více než šedesát. Hra bude zasazena do blízké budoucnosti, takže příznivci hi-tech výzbroje si určitě vychutnají spoustu futuristických kousků, včetně experimentálních dálkově řízených dronů. Zápletka se točí kolem globálního konfliktu, jehož hlavním důvodem je jak jinak boj o drahocenné a hlavně docházející zdroje, které v tomto případě představuje ropa. Bitva se rozhoří mezi dvěma hlavními stranami. Poměrně neoriginálně se jedná o Západní koalici, představovanou společenstvím USA a Evropské unie, a Alianci rudé hvězdy, tvořenou Ruskem a Čínou. Čili v podstatě variace na téma Západ proti Východu v moderním kabátku. Hra by měla mimo jiné nabízet singleplayerovou kampaň, ve které se hráč v rámci nelineárního děje zúčastní mnoha útočných misí, spočívajících vesměs v zabírání nepřátelského území. Samozřejmostí bude možnost masivního válčení více hráčů. Připravovaný titul v podstatě v principu lecčím připomíná Battlefield 2142 (psali jsme o něm v minulém čísle), který chystá společnost Electronic Arts. Uvidíme, kdo vyjde z tohoto futuristického boje nakonec vítězně. Vydání Frontlines: Fuel of War se plánuje až na podzim příštího roku, těšit se mohou majitelé PC i fandové next-gen konzolí Xbox 360 a PlayStation 3.

UT 2007

Série Unreal Tournament pokračuje

Multiplayerová střílečka, která je úspěšná nejen pro klasické hraní, ale i v progamingu, se dočká dalšího pokračování. Titul bude stále zasazen do sci-fi prostředí s futuristickými zbraněmi, vozidly i vznášedly, hráči si budou moci vybrat z různých multiplayerových režimů. Nebudou chybět klasické módy Deathmatch či Capture the Flag, nebo netradiční, ale v minulém díle velmi oblíbený Convoy Assault. Autoři navíc připravují nelineární kampaň, kde bude na výsledku bitvy záviset další výběr map a zbraní. Titul by měl vyjít během příštího roku.

Heroes of Might and Magic V

Jedna z nejoblíbenějších strategických sérií se vrací. Nové kampaně, kompletní přechod do trojrozměrné grafiky a spousta dalších novinek to je vizitka pátého dílu slavných "Heroesů".
Pěkný úvodní filmeček nás vtáhne do děje a naznačí, že jde opravdu o klasickou fantasy záležitost. Příběh je poměrně neoriginální a točí se kolem invaze démonů do lidské říše. Celý válečný konflikt až do konečného rozuzlení je rozdělen do šesti kampaní, ve kterých si postupně vyzkoušíte všechny strany konfliktu. Od počátků organizovaného odporu proti pekelným nájezdníkům, který vede královna Isabel, přes rabování pokojného království v kůži démonů až po konečné vítězství mágů, jimž zpočátku nikdo příliš nevěří.
Jednotlivá tažení na sebe logicky navazují a pokud nedokončíte předchozí kampaň, nemůžete si je spustit. S každou rasou musíte projít několika misemi, přičemž hlavní postavy hrdinové příběhu postupují dál a dál z bitvy do bitvy. Na konci každé kampaně tak máte vytrénovaného superhrdinu, jelikož i zkušenosti a naučené dovednosti vašim rekům při postupu na novou mapu zůstávají; ovšem ne tak artefakty, které musíte v každé misi hledat znovu a znovu. Kromě příběhových kampaní jsou samozřejmě k dispozici i samostatné mapy, ať už pro hru jednoho hráče proti počítačovým protivníkům nebo pro strategické zápolení v multiplayerových režimech, které zahrnují hru po lokální síti či internetu. Také zde najdeme mód Hot seat, kdy se více hráčů střídá po tazích na jednom počítači.
Ať už zvolíte jakýkoliv režim, při prvním spuštění strategického scénáře vás jistě okamžitě zaujme zbrusu nové zpracování. Ano, ani slavní Heroes se nevyhnuli všeobecnému trendu přechodu ke 3D zpracování. I když se mnozí zapřisáhlí fanoušci báli, jak tahle změna do-padne, nyní už se nemusíme strachovat je to prostě paráda. Chvíli si jistě budete zvykat na volnou kameru, se kterou můžete nad bojištěm poletovat, otáčet i zoomovat. Autoři naštěstí poskytli hráčům možnost oddálit kameru dostatečně nad krajinu a nastavit si tak pohled vhodný pro strategické rozhodování. Až si zvyknete na volnost kamery a pořádně se rozhlédnete kolem, zjistíte velmi důležitou věc: autorům se i po přechodu do tří rozměrů podařilo skvěle zachovat pohádkovou atmosféru, krásně prokreslené prostředí a krajinu plnou drobných detailů. Všude jsou lesíky, mosty, říčky, kopce, domečky, věže, mlýny, doly, oltáře... prostě vše, co činí tuhle sérii tak oblíbenou, zůstává na první pohled zachováno. A časem zjistíte, že předchozím dílům je velice podobný i herní princip.
Se svými hrdiny a jejich armádami se pohybujete po více či méně rozlehlých mapách, zabíráte důležité doly, pily a jiné zdroje surovin, hledáte poklady a cenné magické artefakty, objevujete různá kouzelná místa a navštěvujete učitele, kteří jsou schopni zlepšit vaše dovednosti. Snad 99 % budov a speciálních míst v krajině se již v sérii HOMAM někdy objevilo, ale nelze říci, že by to bylo na škodu. Je ale pravda, že autoři přece jen mohli vymyslet více inovací. Hratelnost je ale dobrá a díky tomu, že vojska musí být vždy přiřazena hrdinům a nemohou se pohybovat samostatně, si budete chvílemi připadat spíše jako v RPG jde totiž opravdu hlavně o vedení svých reků. Samozřejmě, že armády, které jim stojí za zády, se jim budou zhusta hodit; leckterý artefakt či průchod k dolu je totiž strážen nestvůrami. Někdy se sice obrátí na útěk, pokud máte velkou přesilu, některé neutrální jednotky vám dokonce nabídnou své služby, ale často dojde k boji.
Bitvy jsou zpracovány v samostatném taktickém režimu, kdy nejprve na kraji hracího pole zformujete své vojáky a poté se pustíte do protivníka. Vaše a soupeřovy jednotky se střídají podle své iniciativy, přičemž v každém svém tahu se mohou pohnout, zaútočit zblízka na soupeře (je-li v dosahu), vystřelit, použít speciální schopnost nebo se stáhnout do obranného postoje. Do boje může zasáhnout i hrdina, i když nefunguje jako klasická jednotka, může zaútočit nebo seslat kouzlo, které zná. V magické knize se navíc kromě klasických zaklínadel (léčení, fireball, zrychlení, vyvolání pomocníka a podobně) zobrazují i speciální dovednosti, které hrdina ovládá, může například dočasně zlepšit vlastnosti svých svěřenců. Boje jsou zábavné jako dříve, pokud by vám ale připadali stále stejné, můžete využít volby auto combat. S vybojovanými bitvami získávají hrdinové zkušenosti a zlepšují své dovednosti. Zde se objevuje několik inovací, například speciální schopnosti použitelné přímo v bitvě.
Nedílnou součástí této fantasy strategie je i zvelebování obsazených měst. Každý ze šesti národů má pochopitelně naprosto odlišné stavby. Některé jsou přínosem pro ekonomiku, jiné slouží k verbování vojenských jednotek. Nechybí ani magická univerzita, sloužící pro studium kouzel čtyř různých čarodějných škol, hospoda pro najímání hrdinů či opevnění pro posílení obranyschopnosti města.
Heroes of Might and Magic V jsou skutečně povedeným titulem. Kráčí ve stopách svých předchůdců, a to je vlastně jedině dobře. Nedostatek novinek a inovací bohatě nahrazuje vysokou hratelností a krásnou grafikou. Pro všechny fanoušky fantasy žánrů naprostá nutnost.

Šest stran konfliktu

Mágové Akademie

Mágové a čarodějové Akademie sází samozřejmě hlavně na své nadpřirozené schopnosti. Neobejdou se ale ani bez klasických válečníků, mezi které patří různé magicky přivolané či vytvořené bytosti, jako jsou například golemové.

Temní elfové

Odpadlíci Sylvanského lesního národa uctívají Malassu, dračici temnoty, a vyznávají okultismus a chaos. Temní elfové žijí v podzemních městech a jejich společnost je matriarchální všechny důležité vladařské funkce zastávají ženy.

Lidé

Království fungující na středověkých principech je vedeno rytíři a mnichy, kterým jejich víra dovoluje povolat do boje s temnotou i andělské bojovníky. Hlavní silou jsou obrněné jednotky a střelci, ale v případě nouze jsou do vojska povoláni i vesničané. Lidské armády jsou navíc doplněny ochočenými gryfy.

Nekromanti

Frakce čarodějů, která se rozhodla zkoumat magii smrti. V boji s nepřáteli využívají hlavně oživené mrtvoly a zkrocené duše zemřelých, tedy kostlivce, zombie a duchy. V jejich armádách se ale objevují i mocní nemrtví, jako například upíři.

Peklo

Démoni a pekelná stvoření uctívající Urgashe, draka Chaosu, žijí jen pro boj a zkázu. Dávají přednost krveprolití a brutalitě, ale některé pekelné bytosti jsou nadány i uměním magie samozřejmě se specializují hlavně na ničivá kouzla.

Sylvan

Lesní elfové existují v harmonii s přírodou a své příbytky si staví hlavně v lesích. Jsou zběhlí v magii a léčitelství a žijí (a je-li potřeba, i bojují) bok po boku s legendárními bytostmi, jako jsou jednorožci, trentové či víly.
Hodnocení

9.0
Výrobce: Nival Interactive
Vydavatel: Ubisoft
Distributor v ČR: CD Projekt
Lokalizace: kompletní
Cena: 999 Kč (sběratelská edice 1 999 Kč)
Multiplayer: ano

Tom Clancy‘s Ghost Recon: Advanced Warfighter

Jelikož se děj odehrává v blízké budoucnosti, budete vybaveni nejmodernějšími zbraněmi a opravdu špičkovou technikou.
Pokud je v nějaké zemi bordel, je nejlepší:
a)vyslat armádu a obhajovat to údajnými chemickými zbraněmi v arzenálu nepřítele,
b)vyrušit Jamese Bonda z dovolené a dát mu 24 hodin na vyřešení problému,
c)povolat do akce elitní jednotku Ghosts.
Se sérií Ghost Recon je to jako na houpačce. První díl se stal hitem a v podstatě naznačil novou cestu na poli taktických akcí, druhý díl byl na konzolových platformách takovým propadákem, že vydavatelský dům Ubisoft nakonec plánovanou PC verzi zavrhl. A nyní přichází další pokračování, pro konzolisty třetí, pro pécéčkáře vlastně "teprve" druhý díl. A naštěstí se jeho kvalita opět mohutně vychýlila směrem vzhůru. Titul Tom Clancy‘s Ghost Recon: Advanced Warfighter nás zavede do roku 2013, kdy je elitní jednotka US Army pověřena úkolem pomoci při obnově pořádku v nepokoji zmítaném Mexico City.
Hráč se chopí role velitele speciálního komanda "Duchů" (Ghosts) a plní náročné mise v nepřátelském prostředí. Jelikož se děj odehrává v blízké budoucnosti, budete vybaveni nejmodernějšími zbraněmi a opravdu špičkovou technikou. Nejdůležitější vychytávkou je průhledový displej v přilbě, který vám zobrazuje přímo před očima waypointy nebo třeba záběr z kamery, kopírující pohled očí vašeho spolubojovníka. Samozřejmostí jsou také granáty, vybavení pro noční mise a podobné hračky. Na rozdíl od mnoha jiných podobných her je těžiště akce přeneseno do městského prostředí, trochu jako ve filmu i hře Black Hawk Down. To samozřejmě vyžaduje úplně jiné postupy než při simulaci zákopové války či klasických přestřelek v přírodě. Městské prostředí nabízí mnoho úkrytů, které je potřeba využívat, ale jež se zároveň mohou stát skrýší pro nepřátele. Než přeběhnete třeba ulici, nezaškodí se pořádně rozhlédnout a zhodnotit situaci. Jelikož máte na povel tři spolubojovníky, lze poměrně dobře zajistit vzájemné krytí.
Nový Ghost Recon je opravdu hodně o taktice. Velitele týmu ovládáte přímo jako v klasické first-person střílečce a své kolegy můžete vést jednak přímo v reálném čase pomocí jednoduchého menu (jdi, následuj mne, drž pozici a podobně), nebo přehledněji ve speciálním taktickém módu, kdy na mapě můžete přímo zadávat waypointy a poté kdykoliv všechny příkazy aktivovat jednou klávesou. Tak lze docílit třeba synchronizovaného útoku na nepřátelskou pozici. Inteligence vašich kolegů je na velmi dobré úrovni, ovšem ani AI nepřítele nezaostává. Protivníci často zalehnou, využívají úkryty a nenechají vás vydechnout. Autoři samozřejmě mysleli i na příznivce multiplayeru. Režim pro více hráčů nabízí několik módů, včetně možnosti hrát klasické kampaňové mise kooperativně.
Město, v němž se děj odehrává, je navrženo a vymodelováno velmi uvěřitelným způsobem, je ovšem škoda, že je naprosto mrtvé a opuštěné. Samozřejmě to zjednodušuje situaci, na jakýkoliv pohyb můžete reagovat palbou a nemusíte se bát, že vaši dávku koupí nevinný civilista. Na druhou stranu se tolik nevžijete do atmosféry. Jistě bylo možné zvolit nějaký kompromis. Technické zpracování je velmi dobré i v případě vašich spolubojovníků a nepřátel; na vojácích je dobře vidět každá součást vybavení a ani animace nejsou špatné, ať už při opatrném pohybu, sprintu, plížení či pádu na zem po zásahu. Špičková grafika si však vybírá opravdu krutou daň v podobě krvavých hardwarových nároků pokud nevlastníte nabušený počítač s moderní grafickou kartou, moc krásy si neužijete.

Hodnocení 8.5
Výrobce: Ubisoft
Vydavatel: Ubisoft
Distributor v ČR: Playman
Lokalizace: kompletní
Cena: 999 Kč
Multiplayer: ano

Guild Wars: Factions

Smíchání fantasy prostředí s asijskou mytologií snad ještě nikdy nevypadalo tak dobře jako v novém on-linovém RPG, zasazeném do světa rozvráceného vleklou válkou dvou naprosto odlišných národů.
S označením MMORPG, tedy Massive Multiplayer On-line Role-Playing Game, má většina hráčů spojeného strašáka v podobě pravidelných měsíčních poplatků. Jsou ovšem i tituly, které z našich peněženek mrzký peníz neodčerpávají a nemusí se nutně jednat o projekty nadšenců či hry postarší, které by za peníze již nikdo nehrál. Naopak, mohou mezi nimi být i skutečné perly. Jako třeba Guild Wars, jedna z nejoblíbenějších on-linovek vůbec.
I přes absenci poplatků se autoři o servery i fantastický herní svět starají s rodičovskou láskou a nyní všem virtuálním hrdinům přinášejí zcela nový díl tohoto epického dobrodružství. Datadisk má název Factions a jedná se o samostatně spustitelnou hru. Původní Guild Wars tedy nemusíte vlastnit, i když se v takovém případě ochuzujete o možnost nahlédnout do první části světa a příběhové kampaně Prophecies. Aktuální přídavek nabízí zcela nový děj na kontinentu Cantha. Příběh můžete začít prožívat pěkně od začátku, nebo můžete na nový světadíl dopravit lodí z města Lions Arch některou ze svých postav, vytrénovaných v původní hře.
Příběh začíná v klášteře, ve kterém mladí hrdinové trénují umění boje i magie, pokračuje putováním po světě, jenž je notně poničen mocnou starověkou kletbou. Lesy se tehdy změnily v kámen a moře v nefritovou pustinu. Celý herní svět je zpracován v asijském stylu, což vzhledem ke krásné grafice potěší dvojnásob; jedná se o příjemnou změnu oproti klasickým fantasy hrám středověkého ražení.
A kolem tohoto boje mezi dvěma říšemi se točí i celá hra. V pozdějších fázích si totiž budete muset vybrat, ke komu se přidáte. Kurzickové jsou nábožensky zaměřeným národem, zatímco Luxoni dávají přednost svobodě, volnosti a kočovnému způsobu života. Tato volba se netýká jen jednotlivců, ale celých guild. Ovlivní nejen stranu, na které budete bojovat v kompetitivních lokacích, ale i odlišná místa, na něž se v rámci různých questů podíváte.
Nové pojetí samozřejmě není ve hře jedinou novinkou. Hráči se těšili i na dvě nová povolání a právem. Assasin je typický zabiják, vyzbrojený a vybavený ve stylu tajemných ninjů. Tomu konec konců odpovídají i jeho schopnosti, které se soustředí na smrtící útoky střídáním různých manévrů se zbraní v pravé a levé ruce, a také na různé posilování postavy v boji. Dalším přírůstkem je ritualista, který inklinuje více k magii než k boji tváří v tvář. Je mistrem ve vyvolávání různých duchů, kteří mohou pomoci partě hrdinů nebo naopak pořádně uškodit nepřátelům. Kromě toho ovládá i různá zaklínadla, jimiž může vlastnosti spolubojovníků dočasně vylepšit.
Inovací se dočkali ale i staří hrdinové; i pro ně je v novém světě při
praveno mnoho nových dovedností, ale také předmětů. Hrdinové začínající svůj virtuální život na kontinentu Cantha navíc vypadají jinak než jejich ekvivalenty v kampani Prophecies. Autoři přidali i celé nové sady brnění a spoustu dalších novinek třeba odměňování některých questů poukázkami, za které si pak odměnu můžete vybrat sami podle svého uvážení. Samozřejmě nechybí ani inovovaný bestiář, částečně vycházející z asijské mytologie.
Grafika je opět úžasná, stejně jako v původní hře. Malebná krajina s asijskou architekturou se mísí s městskými slumy, kamennými lesy a podzemními labyrinty. Postavy jsou mírně, ale opravdu jen velmi mírně říznuté manga stylem a skvěle dotvářejí dobrodružnou atmosféru hry. Pokud máte slušné intenetové připojení, neváhejte. Za tisícovku si užijete dny, týdny a měsíce zábavy.
Hodnocení 8.9
Výrobce: NC Soft
Vydavatel: NC Soft
Distributor v ČR: CD Projekt
Lokalizace: žádná
Cena: 999 Kč
Multiplayer: ano (pouze multiplayer)

Dělá se vám nevolno při sledování české fotbalové ligy a mistrovství světa v Německu jste shlédli jen v televizi? Tak si vyzkoušejte na vlastní kůži, jaký fotbal je. A bez rizika zranění.

2006 FIFA World Cup Germany

V každém kvalitnějším družstvu je několik hvězd, které vynikají svými schopnostmi nad ostatní hráče; v případě českého nároďáku září hlavně Rosický, Nedvěd a Baroš.
Společnost Electronic Arts vydává sportovní tituly s větší pravidelností než J. K. Rowlingová nové díly Harryho Pottera, a i když aktuální fotbalový kousek nezapadá úplně přesně do série FIFA přinášející nový díl vždy na podzim, příliš se od svých bratříčků neliší. To je samozřejmě na první pohled nevýhoda a mnohé hráče vede k celkem oprávněnému názoru, že sportovní série EA jsou jen stroj na peníze, bez zásadnějších změn, na straně druhé však musíme říci, že všechny tituly mají nadstandardní kvalitu a vždy přinesou alespoň pár novinek.
Aktuální 2006 FIFA World Cup Germany se samozřejmě soustředí na světový šampionát v Německu. Tomu odpovídá i nabídka týmů, rozdělených do šesti skupin (Evropa, Jižní Amerika, Severní Amerika, Asie, Afrika a Oceánie) hrát můžete za jedno ze dvaatřiceti mužstev, které se probojovaly do samotného turnaje, ale i za některý z méně šťastných mančaftů, které se pouze zúčastnily kvalifikace; těch je 95. Díky kompletní licenci se setkáme se všemi skutečnými hráči, kteří jsou navíc jak vzhledově, tak svými dovednostmi podobní svým reálným vzorům. Poměrně dobře co se věrnosti týče dopadl i český tým, i když je pravda, že není atributy hráčů třetím nejkvalitnějším mužstvem světa, i když před šampionátem tuto příčku v žebříčku FIFA držel.
V každém kvalitnějším družstvu je několik opravdových hvězd, které vynikají svými schopnostmi nad ostatní hráče; v případě českého nároďáku září hlavně Rosický, Nedvěd a Baroš. Pokud chcete být při hře úspěšní, je samozřejmě dobré využívat správných hráčů ke správným činnostem; rohový kop určitě kopne lépe Poborský než Koller, nicméně dlouhán ze Smetanovy Lhoty zas bude určitě excelovat při hlavičkových soubojích.
Fandové virtuálního fotbalu určitě potvrdí, že série FIFA je obecně pojatá poměrně akčně, také titul 2006 FIFA World Cup Germany je rychlejší a arkádovější než třeba díly z konkurenční série Pro Evolution Soccer. Nicméně určitě to není na úkor zábavy, spíše naopak. Je sice pravda, že se nejedná o dokonalou simulaci, ale pro hráče je možná zábavnější rychlý styl, kdy akce střídá akci, než nenápaditá hra v poli a obtížný postup metr po metru k soupeřově bráně. Ovládání pokračuje v podobném duchu jako minulý díl série FIFA 06 a nabízí klasické akce, jako je nahrávka po zemi či vzduchem, střela, sprint či obranný skluz, i vychytanější kousky, jako je třeba vyslání spoluhráče do prostoru, nahrávka do běhu nebo klamání soupeře.
Ve hře nejde jen o výhry v zápasech a potažmo úspěšné absolvování celého seriálu mačů od kvalifikace až po finále v Německu, ale hráči jsou motivování i odemykáním různých bonusů. Za úspěchy v zápasech i plnění speciálních úkolů totiž získávají speciální skóre, které pak lze utratit za různé vychytávky. Vcelku běžným bonusem jsou nové dresy, kopačky či míče, zajímavěji působí možnost odemknout některého legendárního fotbalistu, který již ukončil aktivní kariéru. A koho by nelákalo zařadit do příslušného národního týmu třeba Erica Cantonu, Jean-Pierra Papina či Ronalda Koemana. Pokud nasbíráte bodů opravdu hodně, budete moci odemknout i speciální režimy hry, jako je třeba super rychlý turbo mód nebo nastavení nejdrsnější obtížnosti s označením "Perfect". V té hraje soupeř opravdu perfektně a i ostřílení virtuální fotbalisté budou mít co dělat. Kromě tohoto stupně je ve hře možné nastavit jednu ze čtyř normálních obtížností, přičemž hra je dobře vybalancována, takže si na své přijdou jak začátečníci, tak zkušenější hráči. A pokud někoho omrzí hraní proti umělé inteligenci, může samozřejmě vyzvat na souboj kamaráda; multiplayerový mód je zpracován velmi dobře.
Technicky je hra zpracována na velmi dobré úrovni, jak už je u sportovních her od EA zvykem. Chybky tu ale jsou, třeba nepřehledné menu a dlouhý výpočet výsledků ostatních mužstev při hraní šampionátu. Celkově ale můžeme s klidným svědomím říci, že 2006 FIFA World Cup Germany je kvalitní a akčněji pojatý fotbal, který pobaví. Na druhou stranu nepřináší nic vyloženě nového a ani není věrnou simulací nejoblíbenějšího sportu na světě.
Hodnocení 7.9
Výrobce: EA Sports
Vydavatel: Electronic Arts
Distributor v ČR: EA Czech
Lokalizace: manuál
Cena: 1 119 Kč
Multiplayer: ano

SpellForce 2: Shadow Wars

Hrdinové se pochopitelně časem vylepšují a navíc mohou obohatit svůj inventář o zajímavé artefakty.
Titul SpellForce je označován za první skutečnou RPS, tedy role-playing strategy. Jistě, už předtím tady bylo mnoho mixů realtimových strategií s prvky RPG, ale až SpellForce oba žánry dobře vyvážil a skutečně dal hráčům pocit, že jsou součástí velkých bojů a zároveň coby jedineční dobrodruzi prožívají skvělé dobrodružství na vlastní kůži. I když od vydání prvního dílu SpellForce uplynuly téměř dva roky, nenašel se žádný jiný kousek, který by podstatu hybridního žánru RPS vystihl lépe. Nyní přichází plnohodnotné pokračování s podtitulem Shadow Wars a my jsme samozřejmě byli zvědavi, co všechno autoři vylepšili.
Ve hře si svými životy žijí čtyři odlišné rasy. V singleplayerovém tažení se hráč chopí vedení Shaikanů, humanoidních tvorů, v jejichž žilách koluje i dračí krev. S pomocí obyvatel lidské Říše pak povede tuhé boje zejména proti Paktu temných elfů a dalších zlých stvoření, a Klanu, který sdružuje orky, trolly, barbary a podobné divoké válečníky. V samostatných bitvách nebo při zápolení více hráčů si ovšem lze zvolit jakoukoliv z těchto stran. Když už mluvíme o multiplayeru, vyzdvihněme i fakt, že kromě klasických bojů se lze s kamarády pustit i do kooperativní kampaně.
Hlavní princip zůstal v podstatě nezměněn. Opět si užijete budování, správy surovin, rekrutování armád (i když trochu jinak než v předchozím díle) a válčení. A zároveň nebudete ochuzeni ani o piplačku svých hrdinů, které budete moci obohacovat o kouzla a magické předměty. Budovatelská část hry byla oproti prvnímu dílu trochu zjednodušena. Vývojový strom je přímočařejší a počet spravovaných surovin se snížil ze sedmi na tři. Tyto kroky jsou ovšem spíše pozitivní, jelikož umožňují soustředit se na globální strategii a odpadá nutnost piplat se s mikromanagementem. Ani tak ale rozhodně nemůžeme říci, že by autoři RTS prvky nějak zanedbali. Naopak, přidali několik funkcí a ikon pro rychlé strategické akce, jako třeba možnost uložit dělníkům úkoly již při jejich výcviku. Boje jako takové bohužel neposkytují příliš mnoho taktických možností; rozhodně se nejedná o vojevůdcovské hody, jaké nabídly třeba bitvy série Total War. Své jednotky například vůbec nemůžete řadit do nějakých formací. Na druhou stranu hrdinové disponují mnoha speciálními schopnostmi, které je možné v bitevní vřavě využít; i když se pak bohužel jedná více o akční klikačku než o strategii, při níž byste si potrápili mozek.
SpellForce 2 klade oproti svému předchůdci o něco větší důraz na RPG část hry. Hlavní hrdinové jsou jádrem celého vašeho snažení, kromě jejich zapojení do velkých bojů je pochopitelně čekají i klasické questy, hodné ostřílených dobrodruhů. A nejde zdaleka jen o zadání typu zabij/najdi/přines, ale vaše reky čekají i hádanky či úkoly, v nichž je potřeba rozhodnout se mezi několika možnými způsoby dalšího postupu. Hrdinové se pochopitelně postupem času vylepšují a navíc mohou obohatit svůj inventář o zajímavé artefakty.
Vývojáři si na grafickém zpracování skutečně dali záležet, skvěle podtrhuje i tak strhující fantasy atmo
sféru. A nejde jen o celkový dojem, ale i o detaily. Trochu slabší (i když nikoliv podprůměrné) je zvukové zpracování a zvláště namluvené dialogy, ovšem oproti prvnímu dílu, který byl v tomto ohledu skutečně slabý, jde o posun vpřed.
SpellForce 2: Shadow Wars sice celkově nedosahuje kvalit svého předchůdce tak už to zkrátka u pokračování bývá ale přesto patří mezi kvalitní "hybridní" hry, kombinující strategii a RPG prvky. Fanouškům fantasy žánru má rozhodně co nabídnout: od hrdinských skutků jednotlivců až po budování městečka a velké bitvy s nestvůrami. Určitě se jedná o nadprůměrný kousek.
Hodnocení 7.5
Výrobce: The Phenomic Zone
Vydavatel: JoWood
Distributor v ČR: SeVeN M
Lokalizace: manuál
Cena: neni známo
Multiplayer: ano

Mathematics Mystery

Název této hry možná až nepříjemně připomíná chvíle strávené ve školních lavicích, kdy jste se studeným potem na čele a šklebící se přísnou učitelkou u katedry skřípali zuby, zatínali chodidla v pěst a snažili se přijít na kloub záhadným příkladům, ve kterých jede z místa A vlak a z místa B autobus. V Mathematics Mystery sice budete také počítat, nicméně nejde o žádnou stresovou záležitost, ale o příjemnou logickou hru, založenou na kombinačních schopnostech a troše početních znalostí.
Základní princip je vcelku jednoduchý. V dolní části displeje vám hra zadá příklad, který je v podstatě rovnicí o jedné neznámé. Vy se musíte dobrat k výsledku a poté cílové číslo sestavit pomocí různě očíslovaných balónků, které máte na obrazovce k dispozici. Čeká vás tak vlastně dvojí počítání s jedním příkladem, ale to už je holt život. Příklady jsou různě obtížné (na začátku hry si můžete vybrat ze tří stupňů náročnosti), od triviálního zadá-ní typu "4 + X = 7" až po složitější kousky, jako třeba "(7 X) x 5 = -30". Bojovat přitom nebudete jen se záludnostmi matematiky, ale hlavně s časem; při hře vám totiž nelítostně ubíhá časový limit a pokud ho vyčerpáte, končíte. Pokud ale budete příklady řešit dostatečně rychle, bude se vám časová rezerva stále doplňovat. Kromě počítání můžete i zariskovat a použít některý z balónků s otazníkem ten vám totiž může čas přidat, ale také ubrat. Je to loterie.
Grafické zpracování je přesně takové, jaké očekáváme od logické hry úsporné a přehledné. Úvodní či instruktážní obrazovky jsou zpestřeny obrázkem mladého kouzelníka, nápadně podobného slavnému Harry Potterovi (což má být asi hráč), nebo naopak moudrého kmeta, který s úsměvem zadává ty nejdrsnější úlohy. Skvělé je, že možností zadání je v podstatě nekonečné množství, přičemž obtížnost se samozřejmě liší podle zvolené úrovně. K dispozici jsou tři stupně a zatímco s nejlehčím si může poradit i malé dítě, s obtížnějšími si neporadil ani čtyřčlenný tým složený z redaktorů PC WORLDu. Mathematics Mystery určitě potěší každého, kdo si občas rád procvičí mozkové závity.
Hodnocení 7.5
Čeština: ne
K recenzi poskytla firma: Expansion Group, a. s.
(www.mobilhry.cz)

Legend of 3 Empires

Pokud patříte mezi pamětníky dřevních dob počítačové zábavy, snad vám něco říká jméno Warlords. Šlo o skvělou tahovou strategii z fantasy prostředí, ve které nechyběly ani RPG prvky. A podobný koncept se už několikrát objevil i na mobilních telefonech. Aktuálním kouskem čerpajícím z odkazu "starých dobrých" tahovek je gameska Legend of 3 Empires.
Tentokrát nejde o klasické fantasy, ale o titul zasazený do slavného období čínské historie do doby války tří království. V roli hrdiny Liu Beie a jeho věrných si vyzkoušíte řadu bitev, v nichž má sice oponent obvykle značnou převahu, ale na vaší straně je samozřejmě právo a hlavně hráčův chytrý mozek. V jednotlivých bojových scénářích máte kontrolu nad svými hrdiny a vojáky, v kolovém režimu se střídáte se soupeřem ve snaze rozsekat protivníkovu armádu na kusy. Samozřejmě, že jde hlavně o přesouvání vlastních svěřenců a útoky na soupeře, nicméně musíte mít na zřeteli celou spoustu faktorů. Například obklíčená jednotka se mnohem hůře brání soupeřovým útokům, než když je v situaci jeden na jednoho. Navíc nemusíte útočit jen zblízka takříkajíc "na férovku", některé oddíly jsou schopné i střelby z větší vzdálenosti. Vaši hlavní hrdinové si také postupem času osvojí mnoho speciálních schopností třeba různé útoky, kterými jsou schopni zranit více jednotek naráz. Při plánování také můžete využít toho, že ve městech a vesnicích se vaši vojáci postupem času ze svých zranění zregenerují a je tedy jasné, že osady se stávají důležitými strategickými body, o něž se vedou nejtužší boje.
Každá jednotka má několik důležitých hodnot, které si můžete kdykoliv prohlédnout. Jde o počet hitpointů, trickpointy pro používání speciálních schopností a samozřejmě útočné a obranné číslo. Jednotky se od sebe také liší rychlostí a repertoárem speciálních schopností. Lepší identifikaci s hrdiny umožňuje RPG vývoj postav získáváním zkušeností se vaši svěřenci postupně propracovávají na vyšší úrovně a vylepšují své statistiky, tedy i šanci na úspěch v bitvě.
Graficky se nejedná o titul převratný, ale zpracování je funkční a přehledné a opravdu připomíná již zmíněné stařičké Warlords. Jednotlivé hrdiny od sebe na první pohled rozeznáte, i krajina je poměrně pestrá bojovat budete v klasické zelené krajince, ale také třeba v tvrzi nebo na otevřeném moři. Legend of 3 Empires je na poměry her pro mobilní telefony opravdu komplexní záležitostí, která vám díky délce scénářů i slušné umělé inteligenci určitě na nějakou dobu vydrží.
Hodnocení 8.0
Čeština: ne
K recenzi poskytla firma: Expansion Group, a. s.
(www.mobilhry.cz)

Ice Age 2: Arctic Slide

"Jó, to víte, doba ledová je doba ledová!" To říkal už pan Huml, původním povoláním pračlověk a po rekvalifikaci školník, ve slav-ném animovaném seriálu Mach a Šebestová. A doba ledová se vyskytuje i v dalších kreslených snímcích, třeba v celovečerních filmech Ice Age a Ice Age 2. A právě na motivy druhého dílu této série vznikla mobilní hra s titulem Ice Age 2: Arctic Slide.
Pokud jste filmovou Dobu ledovou alespoň jedním okem někdy zahlédli, pak se s námi snad shodnete na tom, že jednou z nejpopulárnějších (ač vůbec ne hlavních) postaviček je hladový veverčák Scrat, který tráví veškerý čas honbou za neposedným ořechem (myšleno ze plodem stromu, nikoliv psem bez rodokmenu).
Ohledně hlavní postavy hry tedy máme jasno. Co se herní náplně týče, asi už také tušíte. Jasně, půjde hlavně o ořechy. Autoři z firmy Glu Mobile vytvořili vlastně vcelku klasickou skákačku, jakých známe mraky nejen z mobilů, ale i z jiných platforem, ale okořenili jí v každém z patnácti levelů úkolem posbírat určitý počet ořechů. Což samozřejmě není tak jednoduché, jak to může na první pohled vypadat; ořechy jsou na těžko přístupných místech, na která se Scrat může dostat jen odvážnými skoky nebo rozběhem před ledovou klouzačkou se "skokánkem" (no jistě, máme přece dobu ledovou, takže led je skoro všude) a následným letem do oblak. Problém je v tom, že ve hře je mnoho překážek (valící se sněhové koule, gejzíry, laviny), jejichž pozici si leckdy musíte nejprve zapamatovat, jelikož reagovat se na ně při rychlosti hry v podstatě nedá. A to může být zvlášť v pozdějších levelech, které jsou složitější, občas docela frustrující.
Nedá se ale rozhodně říci, že hra by byla špatná. Je poměrně roztomile zpracovaná a nechybí jí humorný nádech, už díky oblíbenému hlavnímu hrdinovi. Jinak jde o vcelku obyčejnou skákačku, která na chvíli pobaví, ale nijak zvlášť neoslní.
Hodnocení 6.0
Čeština: ne
K recenzi poskytla firma:
T-Mobile (www.tmobile.cz)
Čeština: ne
K recenzi poskytla firma: Expansion Group, a. s.
(www.mobilhry.cz)

Wacky Races

Pamatujete si ještě několik let starou závodní hru Wacky Races? Takovou tu ujetost s podivnými automobily a ještě podivnějšími jezdci? Tak právě tento titul se aktuálně dostává na mobilní telefony. A svojí úchylnou atmosféru si zachovává i v JAVA podobě.
Na začátku hry si stačí zvolit mód šampionát nebo samostatný závod a pak vybrat automobil a jezdce. K vidění jsou opravdu podivné kousky, i když zpočátku budete mít přístup jen ke třem základním variantám. Nicméně při postupu hrou a po absolvování šampionátu můžete odemknout až osm dalších vozidel. Závodit budete ani ne tak se soupeři (i když ti vám jízdu otráví docela dost), ale hlavně s časem. Každá trať má totiž časový limit, a pokud do jeho vypršení neprojedete cílovou páskou, máte smůlu a končíte. Kolem silnic se povalují různé překážky, a pokud se do nich trefíte, ošklivě vás zabrzdí. Někde jsou to telegrafní sloupy, jinde stromy, kaktusy nebo pařezy. Autoři na vás ale připravili i rafinovanější nástrahy, třeba kameny, které se koulí přes cestu. V rámci šampionátu si zajezdíte v různých prostředích, třeba v poušti nebo na zasněžené pláni.
Při jízdě můžete sbírat různé bonusy a upgrady, které vám jízdu usnadní. Jedná se třeba o turbo nebo o štít, pomocí nějž můžete skrz soupeře a překážky projíždět bez obav z toho, že vás kolize zpomalí. Navíc můžete protivníkům znepříjemňovat život třeba vylitím oleje na vozovku nebo zákeřným bleskem, který soupeře pěkně přibrzdí. Každé vozidlo má navíc nějakou speciální schopnost, třeba skok nebo létání.
Wacky Races jsou opravdu zábavnou hrou, grafické zpracování je celkem příjemné a potěší i lehce úchylná, k atmosféře hry přesně padnoucí hudba. Pokud si chcete zajezdit s neandrtálcem v primitivním vozítku nebo třeba s upraveným letadlem, na nic nečekejte a Wacky Races si vyzkoušejte. Jedná se přesně o takový titul, který vás kdykoliv třeba při cestě vlakem nebo během čekání u doktora dokáže na pár (desítek) minut skvěle zabavit.
Hodnocení 7.0
Čeština: ne
K recenzi poskytla firma: Expansion Group, a. s.
(www.mobilhry.cz)

Company of Heroes

Autoři se ze všech sil snažili vystříhat uniformity, což mimo jiné znamená, že vojáci mají unikátní obličeje a výzbroj, takže si nebudete připadat jako ve Válce klonů, ale prožijete si skutečnou, až nepříjemně osobní válku.
Tihle hoši totiž nejsou žádná ořezávátka. Mají za sebou skvělý vesmírný HomeWorld, podivné Impossible Creatures a hlavně veleúspěšný Warhammer 40.000: Dawn of War. Ve všech těchto titulech použili poměrně neotřelé vývojářské postupy a to samé slibují i ve svém novém válečném titulu.
Je ale pravda, že ještě dříve, než budete mít šanci přesvědčit se o pravdivosti velkohubých slibů týkajících se herního systému, vás omráčí neuvěřitelné technické zpracování. V první chvíli se spíše zdá, že se jedná o špičkovou střílečku vytvořenou pro hi-endové počítače se skvělými texturami, rozmanitými efekty a detailně prokreslenou krajinou i mnoha objekty. Samostatnou kapitolu tvoří zničitelné prostředí. Nejen, že téměř vše půjde příslušně silnou zbraní či strojem zničit, ale podobné či stejné objekty se neboří vždy stejně, ale berou v potaz směr a sílu zásahu, jakož i další faktory, o jejichž správné fungování by se měl postarat fyzikální engine Havok 3.0. Autoři se navíc ze všech sil snažili vystříhat uniformity, což mimo jiné znamená, že vojáci mají unikátní obličeje a výzbroj, takže si nebudete připadat jako ve Válce klonů, ale prožijete si skutečnou, až nepříjemně osobní válku. Velmi dobře vypadají také stíny a světelné efekty vůbec; grafický engine Essence (in-house produkt vývojářů) prý dokáže vytvořit na každém objektu lokální osvětlení, což by se mělo projevit třeba ve chvíli, kdy bude skupinka vojáků procházet pod stromy a skrz jejichž koruny bude na četu dopadat roztříštěné světlo slunečních paprsků. Vypadá to celé zatím vážně hodně dobře, až se trochu bojíme, na jakém železe tohle všechno bude plynule běhat.
V realisticky pojatých válečných hrách je autentická výzbroj a vybavení vůbec samozřejmostí. V Company of Heroes by samozřejmě mělo svoji sílu ukázat nepřeberné množství obrněných i jiných strojů, k dispozici budou i různě vybavené pěší jednotky. Postupem času se propracujete k silnějším a modernějším jednotkám, které si budete pořizovat za takzvané velitelské body. Systém vylepšování armády tedy bude obdobu podobného "nakupování" třeba za body prestiže, použité už v legendárním titulu Panzer General. Každý stroj či voják bude mít unikátní statistiky, jež by měly odpovídat skutečnosti uvidíme, zda tomu tak nakonec opravdu bude nebo zda se autoři přikloní k arkádovému modelu ve stylu Codename Panzers, kde stroje vydrží i několik zásahů protitankovým kanónem a pěšáci ustojí tolik kulek, jako čeští politici skandálů. Příjemná je skutečnost, že vojáci budou moci sbírat zbraně padlých kamarádů či nepřátel; takže pokud vám soupeř sejme jediného kulometčíka, není ještě nic ztraceno, jelikož vaši srdnatí chlapci mohou nástroj zkázy sebrat a pomstít smrt spolubojovníka i s úroky.
Singleplayerová kampaň, která začíná dnem D, tedy vyloděním spojeneckých vojsk, vás provede evropskými bojišti a nabídne nejedno strategické rozhodnutí. Ve hře totiž nepůjde jen o samotné taktické boje, ale i o dlouhodobé plánování a přemýšlení nad mapou rozdělenou na sektory. Podle autorů by měla hra simulovat skutečnou válku mimo jiné tím, že důsledek leckterého rozhodnutí se může projevit až v pozdějších fázích. To je jistě lákavé, na druhou stranu to může vést k jisté frustraci méně zkušených hráčů a nucenému načítání několik hodin staré uložené pozice.
Stejně rozporuplným momentem by mohlo být autonomní chování vašich svěřenců. Nemáte nad nimi zcela stoprocentní kontrolu; to opět nahrává realističnosti, ale pokud se autorům nepodaří zpracovat umělou inteligenci na dostatečně vysoké úrovni, může to zážitek ze hry notně poškodit. Jestli ale autorům jejich záměr vyjde, bude velká radost velet inteligentním jedincům, kteří třeba při nečekaném napadení nepřítelem sami zalehnou a pokusí se odplazit do úkrytu, ať už za nedalekou zídku či silný strom.
Kromě hlavní kampaně pro jednoho hráče se dočkají i příznivci strategického zápolení s kamarády. Pomocí lokální sítě či internetu si to bude moci na různých mapách rozdat až osm hráčů, přičemž samozřejmě (narozdíl od singleplayerové kampaně) bude možné hrát i za německá vojska. Ať už dáváte přednost režimu pro jednoho či více hráčů, vypadá to, že se máte na co těšit. Hra by měla vyjít během letošního roku.

Index očekávání 8.5
Žánr: válečná strategie

Glory of the Roman Empire

Římané jsou v téhle hře poměrně líná stvoření, takže počítejte s tím, že práci si jsou schopni najít jen do určité vzdálenosti od svého obydlí.
Asi každý by si rád vyzkoušel, jaké to je, být neomezeným vládcem města či provincie ve starověkém Římě. Herní vývojáři tyto naše choutky dobře znají, a proto nám již od počátků herní zábavy pravidelně servírují budovatelské strategie, zaměřené právě na toto období. Starší si určitě vzpomenou na skvělou sérii Caesar, mladší se zas mohou těšit na chystaný kousek Glory of the Roman Empire, který pod svými křídly produkuje společnost CDV.
My jsme díky českému distributorovi Cenega Czech měli možnost vyzkoušet preview této hry a můžeme prohlásit, že vypadá opravdu dobře. Začínáte samozřejmě jako guvernér nevýznamné provincie, ale s postupnými úspěchy dostanete na starost i důležitější území. Přitom nepůjde pořád jen o zvelebování města, budete se muset vypořádat se specifickými úkoly; tu budete postaveni před vzpouru otroků (kteří ve hře fungují jako pracovní síla pro transport zboží a stavění nových budov), jinde zase dostanete do rukou město zmítající se v krizi po hladomoru... V každé misi máte obvykle několik specifických úkolů a zajímavé je, že se leckdy vrátíte do města, ve kterém jste již předtím působili. To znamená, že je nutno hrát opatrně; pokud třeba splníte cíl pro ukončení scénáře, ale totálně při tom vyčerpáte zdroje, může se vám to později šeredně vymstít.
V podstatě nejdůležitějším úkolem pro rozkvět provincie je udržet rovnováhu mezi všemi budovami a obyvateli. Je sice hezké, když postavíte spoustu krásných domů, ale pokud nebudete mít zároveň dost farem, pekáren a dalších budov produkujících jídlo, budou se vám po ulicích potulovat nezaměstnaní a hladoví občané. Ti mají samozřejmě různé potřeby začíná to pochopitelně jídlem, ale pokračuje ošacením nebo třeba kulturou. Musíte mít neustále na paměti potřeby občanů a s rozvahou budovat potřebné stavby. Navíc Římané jsou v téhle hře poměrně líná stvoření, takže počítejte s tím, že práci si jsou schopni najít jen do určité vzdálenosti od svého obydlí; zrovna tak je územně omezeno i využití některých staveb na obytné domy a jejich nájemníky. Samozřejmě nesmíte zapomínat ani na bezpečnost svých měst; kasárna a vojáky rozhodně nebudete mít jen kvůli slavnostním přehlídkám.
Vaše rozhodování se bude také hodně odvíjet od zásob surovin. Peníze ve hře vůbec nejsou, jde jen o jednotlivé komodity takže pro další rozvoj města je samozřejmě nezbytné zajistit produkci dřeva, kamene či cihel, které pak otroci použijí při stavění... trochu to připomíná komoditní řetězec ze slavných Settlers, stejně jako třeba postup farma pekárna hospoda. Skvělé je, že celé město působí hodně živě. Všechny lidičky ve městě máte skutečně možnost pozorovat, jak chodí za svými denními úkoly, a večer si třeba zaskočí do krčmy. Každý z nich je navíc individualitou má své jméno a když na něj kliknete, dozvíte se mimo jiné to, kde bydlí, jak pracuje a co ho nejvíce trápí.
Graficky hra není úplně špičková, nicméně zpracování je hodně pestré. Objektů jsou ve hře mraky a spousta věcí se hýbe, což ještě více prohlubuje atmosféru živého města, kterou jsme naznačili výše. Vše je vyvedeno ve 3D a s kamerou si užijete poměrně dost volnosti při rotaci i zoomování, takže si vždy najdete pozici, která vám bude vyhovovat. Ovládání je opravdu intuitivní a pohodlné, není si ani potřeba pamatovat žádné klávesové zkratky nebo se dlouze přehrabovat v různých ekonomických statistikách a grafech. Pokud chcete, můžete zrychlit běh času. Hra je prostě maximálně přátelská a docela pohodově odpočinková. Možná až do té míry, že pro hardcore hráče nebude představovat takovou výzvu jako některé obtížnější, stresem nabité strategie. I tak se ale zdá se máme na co těšit. Hra by měla být dokončena již letos v létě.
Index očekávání 7.0
Žánr: budovatelská strategie