Skype již dávno není pouze nástrojem k zajištění základní komunikace. Jeho pravidelnými uživateli jsounapříklad britská královská rodina, Oprah Winfrey nebo třeba Santa Claus. Skypování je dnes běžným výrazem a vyjadřuje, jak moc se stal Skype samozřejmou součástí života téměř 300 milionů lidí na celém světě.
Cesta tohoto komunikačního programu současnosti však započala poměrně nenápadně právě před deseti lety na severu Evropy. A momentálně jsou to právě také čeští odborníci v Praze, kteří na toto dědictví navazují a posouvají Skype k novým výzvám.
Skype založili v roce 2003 skandinávští technici - Nilas Zennstrom ze Švédska a Janus Friis z Dánska. Ti se nechali inspirovat již existujícím programem Kazaa z pera mladých estonských specialistů Ahti Heinii, Priita Kasesalu a Jaana Tallina. Kazaa byl založen na principu sdílení souborů mezi jednotlivými uživateli tak, že čím více jich bylo připojeno, tím větší rychlostí mohli soubory sdílet, aniž by potřebovali centrální server, který by připojení spravoval. Toho Zennstrom s Friisem využili, a místo datového souboru se pokusili přenést po internetu lidský hlas. Vyšlo to - první Skype hovor byl proveden v dubnu 2003 a již v srpnu byl program představen veřejnosti. Zaznamenal okamžitý úspěch – nejen, že bylo možno volat přímo z počítače, ale hlavně byl na rozdíl od klasických telefonních společností hovor zcela zdarma! Skype podporovaly všechny dostupné platformy, a tak mohli lidé na celém světěvolat, kam chtěli a jak dlouho chtěli, a nezaplatili za to ani haléř.
Za nejdůležitější mezníky ve vývoji firmy vzhledem k uživatelům i společnosti samotné se dá jistě považovat rok 2005, kdy Skype nabídl revoluční službu – videohovory. Stal se tedy ještě atraktivnějším nejen pro běžné uživatele, ale především pro firemní zákazníky, kterým výrazným způsobem ulehčil obchodní jednání. Zároveň Skype expandoval jako společnost prostřednictvím nově otevíraných poboček po světě. V Evropě je jich v současné době pět, z nichž jedna sídlí právě v Praze. K zatím nejzásadnější události došlo v r. 2011, kdy byl Skype koupen softwarovým gigantem Microsoft. Negativní předpovědi o pohlcení Skypu se nepotvrdily a naopak Skype hraje v portfoliu Microsoftu stále výraznější roli – nedávno nahradil Windows Messenger a integroval se i do služby Outlook.com (čeští uživatelé si na tuto novinku musí ještě počkat).
Díky výraznému přispění právě odborníků z pražské pobočky se stane poprvé v historii Skype integrální součástí nejnovějšího operačního systému Windows 8.1. Zároveň čeští vývojáři kladou důraz na fakt, že téměř polovina uživatelů Skypu se rekrutuje z majitelů tabletů a smartphonů, a proto se také oni podíleli na tom, aby byl Skype bez problémů dostupný jak ve Windows Phone, tak dalších platformách typu Xbox One, iPhone, Android, Mac a mnoha jiných.
Počátek příběhu české pobočky Skypu se datuje do roku 2007, kdy v Praze vznikla kancelář o několika málo lidech. V roce 2011 začala pobočka prudce expandovat. V současné době zaměstnává více než 150 špičkových odborníků a intenzívně hledá další.
Za 10 let své existence se může Skype pochlubit velmi slušnou bilancí: počet aktivních uživatelů dosáhl více než 300 milionů.Za tuto dobu provolali dohromady téměř 1.4 trilionu minut, což je neuvěřitelných 2.6 milionů let soustavné konverzace. V roce 2011 tvořil Skype 14% podíl všech provedených mezistátních hovorů na celém světě, a toto číslonadále stoupá. Uživatelé provolají dohromady asi 2 bilionů minut za den. Počet zaměstnanců vzrostl ze dvou v roce 2003 na téměř dva tisíce. To vše činí ze Skypu jednu z nejúspěšnějších softwarových firem na světě.
Ke svým kulatinám připravil Skype pro své uživatele dárek – mezi 29. srpnem a 1. zářím mají uživatelé možnost zažádat si o 30 minut wifi připojení zdarma. To pak mohou využít po dobu dalších 30 dní a připojit se v rámci 2 milionů Skype hotspotů kdekoliv na světě.