Smartphony chce méně lidí

2. 12. 2019

Sdílet

 Autor: HMD GLobal
Globální prodeje chytrých telefonů koncovým uživatelům podle zjištění analytiků společnosti Gartner ve třetím čtvrtletí roku 2019 dále klesaly – o 0,4 % oproti stejnému období roku 2018. Poptávka zůstává slabá zejména proto, že zákazníci hledají co nejlepší poměr ceny a užitné hodnoty. Společnost Huawei prodala o 13 milionů telefonů více, Apple naopak téměř o 5 milionů méně.

„Dnešní uživatelé chytrých telefonů volí modely střední třídy, neboť nabízejí lepší poměr ceny a užitné hodnoty než prémiové přístroje,“ říká ředitel výzkumu Gartner Anshul Gupta. „V některých případech také dochází k odložení rozhodnutí o nákupu telefonu, neboť uživatelé čekají na nástup 5G sítí ve svých zemích.“

Díky této změně dokázaly značky jako Samsung, Huawei, Xiaomi, Oppo a Vivo posílit své pozice v nižší a střední třídě – Huawei, Samsung a Oppo díky tomu ve třetím čtvrtletí dokonce rostly. Oproti tomu Apple zaznamenal další meziroční dvouciferný propad prodejů.

Celosvětové prodeje chytrých telefonů koncovým uživatelům 3Q19 (tisíce kusů)

Výrobce

3Q19

Kusy

3Q19 Tržní podíl (%)

3Q18

Kusy

3Q18 Tržní podíl (%)

Samsung

79 056,7

20,4

73 360,1

18,9

Huawei

65 822,0

17,0

52 218,4

13,4

Apple

40 833,0

10,5

45 746,6

11,8

Xiaomi

32 271,3

8,3

33 219,7

8,5

OPPO

30 834,4

8,0

30 563,4

7,9

Ostatní

138 659,9

35,8

153 965,8

39,6

Celkem

387 477,2

100,0

389 074,0

100,0

Součty nemusí s ohledem na zaokrouhlení sedět.

Zdroj: Gartner (listopad 2019)

Čínská společnost Huawei jako jediná mezi velkými výrobci rostla meziročně dvouciferným tempem – ve třetím čtvrtletí prodala 65,8 milionu chytrých telefonů, což představuje meziroční růst o 26 %. Klíčem k úspěchu byly především aktivity na domácím čínském trhu, kde firma prodala 40,5 milionu chytrých telefonů a navýšila svůj tržní podíl o 15 procentních bodů.

Zákaz přístupu ke klíčovým technologiím z USA zatím nebyl plně realizován (navíc byl ohlášen tříměsíční odklad), nicméně události měly negativní dopad na značku na mezinárodním trhu. O to více podpořil růst Huawei domácí čínský ekosystém – americké sankce probudily patriotismus u partnerů Huawei v Číně a vytvořily situaci, v níž je jí obtížné na tamním trhu konkurovat. Roli hrály i investice do dceřiných značek Honor a Nova, vícekanálové přítomnosti (online i kamenné obchody), nebo rozvoj 5G a další technologické inovace.

Samsung si celosvětově udržel první příčku při meziročním nárůstu prodejů o 7,8 % - společnosti podle A. Gupty pomohla agresivní revize portfolia a zaměření na modely střední a nižší třídy.

Prodeje iPhone ve třetím čtvrtletí dále klesaly – 40,8 milionu prodaných kusů představuje meziroční pokles o 10,7 %. Ani speciální nabídky a slevy zavedené na řadě trhů nedokázaly trend obrátit. „V oblasti pevninské Číny se prodeje iPhonů zlepšily, nicméně jde o zotavení po dvouciferném propadu z počátku roku. Počáteční zájem o modely řady iPhone 11 naznačuje, že prodeje v posledním čtvrtletí by mohly být lepší.

V Česku ve třetím čtvrtletí roku 2019 prodeje chytrých telefonů meziročně poklesly o 0,3 % (na 1,110 milionu kusů). Jde o výrazně menší propad než v předchozím čtvrtletí (ten činil při 1,028 milionu kusů přibližně 4 %). Tuzemské prodeje Apple v 3Q2019 meziročně stouply ze 151 na 160 tisíc kusů – projevil se patrně start řady iPhone 11. Společnost Huawei naopak musela čelit mírnému propadu z 205 na 200 tisíc prodaných kusů. Na českém trhu nejvíce posiloval Samsung – o více než 10 % z 330 na 386 tisíc kusů, rostlo také Xiaomi ze 190 na 197 tisíc kusů.

bitcoin školení listopad 24

Blížící se černý pátek a kyber pondělí nejspíše přinesou řadu nabídek a slev, díky nimž poptávka v posledním čtvrtletí letošního roku vzroste. Řada výrobců jako Samsung či Google nabídne výrazné slevy nejen na starší, ale patrně i na novější zařízení jako jsou Pixel 4 či Galaxy Note 10.

Do budoucna lze očekávat, že se konkurenční boj mezi výrobci mobilů zaměří na inteligentnější přístroje. Ty nabídnou obsah lépe „šitý“ na míru majiteli a služby založené na znalosti kontextu a preferencích uživatele. „Aby mohli nabídnout kvalitní personalizované zážitky, budou výrobci muset zlepšit integraci umělé inteligence přímo v telefonech a uničit z bezpečnostních funkcí či ochrany soukromí klíčové vlastnosti svých přístrojů.