Podle Gartneru se ve druhém čtvrtletí tohoto roku prodalo celkem 225 milionů smartphonů, což je o téměř polovinu více než ve srovnatelném období loňského roku.
Klasických mobilů přitom výrobci umístili celkem 210 milionů (meziročně je to o pětinu méně) , což znamená, že vůbec poprvé se podíl smartphonů přehoupl přes padesátiprocentní hranici – ty se tak staly v kategorii mobilních telefonů dominantním typem.
Největší růst prodejů smartphonů zaznamenal region Asia/Pacific (74 %), ve východní Evropě to byl vzestup „jen“ třetinový“.
Podle analytiků zákazníky nalezlo celkem 435 milionů mobilních telefonů, což představuje meziroční nárůst o necelá čtyři procenta. Ukazuje se tak, že kusové dodávky jsou v poslední době spíše ustálené.
Co se týče operačních systémů, došlo také k jednomu milníků – mobilní řešení od Microsoftu poprvé překonaly BlackBerry OS a posunuly se tak na celkově třetí místo. Na druhou stranu je to spíš Pyrrhovo vítězství, protože podíl Microsoftu dosáhl hodnoty jen 3,3 % - jen asi každý třicátý prodaný smartphone tedy má v sobě systém z Redmondu.
Situace pro Blackberry OS je velmi tíživá – podíl tohoto systému se totiž meziročně propadl na polovinu (z 5,5 na 2,7 procentního bodu) a je otázkou, jaká je vlastně budoucnost tohoto tradičního výrobce zejména podnikových mobilních produktů.
Kapitolou samou pro sebe je však Android. Ten totiž nadále navyšuje své zastoupení ve smartphonech – aktuálně je 79 %. Jeho největší konkurent, iOS, ztrácí, i když ne tak výrazně jako BlackBerry OS – i přesto je snížení podílu o čtyři a půl procentního bodu na 14,2 % významné.
Lídrem trhu smartphonů je Samsung, který své postavení meziročně ještě posílil a v současnosti má tržní podíl téměř jednu třetinu. Zajímavý je ale silný vzestup značky Lenovo, která meziročně prodala o 144 % smartphonů víc – celkem 10,7 milionů jednotek. Apple prodal 32 milionů mobilů, což je o desetinu více než vloni.
Pokud jde o prodeje všech mobilů, také v tomto ukazateli vede Samsung, a to s téměř čtvrtinovým podílem na trhu. Druhá je stále Nokia, jejíž celkové prodeje poklesly o 23 milionů jednotek, kvůli čemuž její tržní podíl klesl o šest procentních bodů na 14 %. Loňský černý kůň -- ZTE -- hlásí meziročně pokles prodejů o dva minliony mobilů, a tak klesl z loňského čtvrtého místa na páté – až za LG Electronics.
Globální prodej smartphonů
Podíl výrobců podle kusových dodávek, 2. čtvrtletí 2013
Samsung |
31,7 % |
Apple |
14,2 % |
LG Electronics |
5,1 % |
Lenovo |
4,7 % |
ZTE |
4,3 % |
ostatní |
40,0 % |
Zdroj: Gartner, srpen 2013