Smartphony: Raketový nástup čínských firem, Apple se propadá

30. 1. 2013

Sdílet

 Autor: Alexander Orlov - Fotolia.com
Koncem loňského roku projevili nakupující velký zájem o smartphony – ve čtvrtém čtvrtletí se jejich dodávky zvýšily o více než 36 % a podíl chytrých telefonů vůči všem prodaným mobilům dosáhl rekordní hodnoty – 46 %.

Zákazníci ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku tedy podle zprávy IDC koupili 220 milionů, celoročně pak 713 milionů chytrých telefonů.

Co se týče celkových prodejů, uživatelé zakoupili během posledního kvartálu 2012 zhruba  483 milionů mobilů, což je meziročně jen o 2 % více. Je tedy zjevné, že raketový nárůst smartphonů jde na úkor klasických přístrojů.

V celoročním srovnání je vzestup prodejů všech mobilů dokonce jen 1,2 % při celkových dodávkách 1,7 miliardy zařízení.

Rychle rostoucí trh s chytrými mobily je podle IDC dobrou příležitostí pro různé firmy, které mohou zákazníky zaujmout některými vlastnostmi. Tento trend například ukazuje úspěch čínského výrobce Huawei, který vsadil na nízké ceny, a v konečném vyúčtování tak předstihl firmu LG v prodejích všech mobilů a firmu HTC v globálním žebříčku nejprodávanějších smartphonů (tam se dokonce dostal na třetí místo).

To, že se čínské firmy Huawei a ZTE nacházejí ve vysokých patrech nejlepších prodejců chytrých telefonů, podle IDC ukazuje na výrazný posun v globálním trhu. Obě společnosti totiž slušně prodávají jak levné jednoduché modely mobilů, tak razantně vstupují i do segmentu  sofistikovanějších přístrojů, jakými jsou právě smartphony.

Králem chytrých telefonů je však Samsung, který se díky meziročnímu vzestupu o 80 % v žebříčku dostal před Apple, který sice také rostl, ale výrazně méně. Samsung slaví úspěch především díky své řadě telefonů Galaxy s OS Android a vyvážené strategii zahrnující levné i středně vybavené chytré telefony.

Největší dynamika je vidět u firmy Huawei (+90 %), naopak z první pětky má nejmenší nárůst právě Apple (+29 %), který byl přitom o rok dříve největším prodejcem.

Zajímavý je i pohled na položku „ostatní“, kde analytici zaznamenali jen 12% nárůst – vyplývá z toho, že se kupující rozhodovali při nákupu především mezi firmami první pětky, a ostatní výrobci tak v souhrnu ztráceli.

V žebříčku celkových prodejů si pohoršila Nokia, jejíž prodeje meziročně klesly o téměř čtvrtinu, a také ZTE (–15 %). Trhu vévodí Samsung s 23% podílem, druhá Nokia má o pět procentních bodů méně, třetí Apple pak 10 %. 

 

Globální prodej smartphonů

ICTS24

Podíl výrobců podle kusových dodávek, 4. čtvrtletí 2012

Samsung

29,0 %

Apple

21,8 %

Huawei

4,9 %

Sony

4,5 %

ZTE

4,3 %

ostatní

35,5 %

Zdroj: IDC, leden 2013