V České republice vloni dosáhl celkový dovoz smartphonů 2,7 milionu kusů, na Slovensku bylo v roce 2016 dodáno 1,3 milionu smartphonů. Největší vzestup v dovozu na obou trzích nastal v posledním čtvrtletí roku 2016 - především na Slovensku, kde objem dovozu smartphonů stoupl v porovnání s třetím čtvrtletím o 61,6%
V loňském roce se český a slovenský trh smartphonů soustředil kolem čtyř značek: Samsung, Huawei, Lenovo a Apple. Samsung zůstal na prvním místě na obou trzích s přibližně 30% tržním podílem na objemu dovozu, zatímco Huawei a Lenovo bojovaly o druhé místo -- Lenovo skončilo na druhém místě na Slovensku a třetí v České republice. Apple byl v obou zemích stabilní na čtvrtém místě.
"Český trh je pro prodejce obecně náročnější na budování a obranu svých pozic, neboť mobilní operátoři v České republice drží jen asi 40 % trhu, ve srovnání s přibližně 70 % na Slovensku," říká Ina Malatinská, analytička IDC.
Pro všechny ostatní hráče byl 2016 těžkým rokem. Microsoft, Sony, HTC, LG a Alcatel se ve čtvrtém čtvrtletí roku 2016 staly marginálními hráči na obou trzích, z nichž každý měl méně než 3% podíl na trhu. Tito prodejci spolu s jinými značkami, jako jsou Coolpad, Xiaomi, nebo třeba Zopo, dodali jen asi 2 z 10 smartphonů dovezených v České republice - a ještě méně na Slovensku.
Přibližně 80 % smartphonů dodaných v České republice a na Slovensku ve čtvrtém čtvrtletí roku 2016 podporovalo standard Long Term Evolution (LTE). Průměrná prodejní cena LTE smartphonu meziročně poklesla o 7,9% v České republice a o 11,6% na Slovensku.
IDC očekává, že výsledky v Q1 2017 přinesou v obou zemích poměrně výrazný mezičtvrtletní pokles objemu dovozu mobilních telefonů.