Sociálních sítí existuje nepřeberné množství, ale zdaleka ne všechny mají stejné využití. Například LinkedIn je známý tím, že funguje v podstatě jako on-line úložiště životopisů a zároveň jako zprostředkovatel kontaktů. A také tím, že jej pokrokoví zaměstnavatelé stále častěji využívají pro „lustrování“ a následné oslovení svých potenciálních zaměstnanců. Proto byste měli být při vyplňování svého profilu obzvlášť opatrní a pokud možno i pravdomluvní.
Pokud se chcete dostat na lepší post v nějaké nadnárodní společnosti, zejména pak se sídlem ve Spojených státech, zdá se být profil na LinkedIn skutečně nutný – kdo není na LinkedIn, jako by nebyl. Proto je potřeba dodržovat určitá nepsaná pravidla, jak svůj profil vyplňovat, udržovat a komu ho zpřístupnit. Cokoliv o sobě napíšete, může totiž ovlivnit nejen vaše budoucí zaměstnání, ale i celkovou on-line identitu.
Fotografie o vás napoví mnohé
Za prvé, pokud si nejste jisti svým profilovým obrázkem, „rozhoďte sítě“ mezi známými, zda tam náhodou není nadšený fotoamatér, který by vás vyfotil. Případně si rovnou zaplaťte profesionála – v dlouhodobém hledisku se tato investice může leckdy vyplatit. Fotografie by neměla být nikterak pohoršující, rozhodně neurazíte klasickým snímkem zepředu v obleku či (pro ženy) v kostýmku.
Dále by měl být profil uveden zajímavým titulkem či „perexem“. Sebezajímavější článek v novinách si také nikdy nepřečtete, pokud vám nic neřekne jeho první věta. Ve výčtu svých dovedností příliš nelžete, snažte se být co nejvíce upřímní, ale zároveň věcní. Na rozdíl od Facebooku totiž nelze u LinkedIn nic příliš přikrášlovat. Na druhou stranu kreativitě a originalitě se meze nekladou. Zdůrazněte své přednosti i kvalifikaci a nabídněte potenciálnímu zaměstnavateli to nejlepší ze sebe. V podstatě tak pro LinkedIn platí podobná pravidla jako pro klasické CV, ať už v papírové či elektronické podobě, tedy alespoň po obsahové stránce.
A jak je to s bezpečností?
Samostatnou kapitolu představuje hledisko bezpečnostní. Jestliže opět srovnáme LinkedIn s Facebookem, existuje zde rozdílná pravděpodobnost zneužití dat – na profesní sociální síť totiž obvykle nevkládáme tolik osobních informací, neproudí sem potenciálně nebezpečné fotografie od přátel a nenacházejí se zde ani feedy od lidí, které skoro neznáte a od nichž nevíte, co můžete čekat.
Pokračování článku o vhodném nastavení vašeho profilu a spojení s Twitterem naleznete na sesterském magazínu CIO Business World.
Úvodní foto: © olly - Fotolia.com