V jednom z předchozích čísel GameStaru jste měli možnost zhlédnout několikaminutovou ukázku ze hry Soldner: Secret Wars, prezentované jako taktická střílečka s velkým důrazem na multiplayer. Tato novinka se zatím jeví jako poměrně vydařená odnož českého trháku Flashpoint, který ve své době přinesl nevídaný zážitek z totální simulace válečného konfliktu, a to včetně možnosti ovládat celý vozový park. Koneckonců, naši západní sousedé se ničím netají a na plná ústa přiznávají, že vzorem k vytvoření Soldnera jim bylo právě dílko brněnských vývojářů (mimochodem krabice od obou titulů mají téměř stejný motiv).
Soldner se na rozdíl od Flashpointu odehrává v blízké budoucnosti, kdy se mocnosti světa usnesly na vedení válek pomocí malých skupin specialistů, namísto velkokapacitních armád. A právě vy hrajete za jednoho z oněch speciálů, kteří jsou perfektně vycvičeni pro boj v různorodém prostředí, a k tomu i náležitě technicky vybaveni. Jako ve všech podobně zaměřených hrách je vám dána možnost výběru povolání, kdy ze sebe prostým nasazením helmy s červeným křížem uděláte zdravotníka, a naopak zvolením těch bojově maskovaných se můžete stát pěšákem nebo průzkumníkem. Každý má samozřejmě jiný druh vybavení. Lékařovou hlavní zbraní jsou přeci jen injekce a balíčky první pomoci, zatímco kulomety a těžké pancéřovky sedí vojákovi. Skaut je jen lehce oděný a mezi jeho výzbroj patří tradiční dalekohled na odhalování skrytých pozic nepřítele. Převratné změny nás nečekají ani v šatníku jednotlivých bojovníků, i když je nutné říci, že šedesát druhů ošacení, všemožných kosmetických doplňků a kopa další vojenské výstroje dává hře značnou variabilitu, která v podobných titulech chybí.
Zásadním rozdílem Soldneru a Flashpointu je míra realističnosti a celkový styl boje. V případě první ze jmenovaných vlastností se německý projekt blíží více arkádě než brutálně těžkému Flashpointu, kdy stačil dobře skrytý odstřelovač na kraji lesíku a bylo hotovo. Zde je účinnost odstřelovačky značně zredukována, a tak vydržíte minimálně dva zásahy, což by mělo stačit k urychlenému vyklizení prostoru či likvidaci sprostého campera. Zda to je dobrý tah vývojářů, ukáže až čas.
Pokud jste si oblíbili realtimový mod, který nedávno vyšel z útrob pilné komunity kolem Flashpointu, jistě vás potěší zpráva, že v Soldneru budete moci velet svým jednotkám ze speciálního strategického náhledu, který vám umožní zadávat příkazy "těm dole" stejně jako v jakékoliv RTS. V multiplayeru si na začátku bitvy každá strana zvolí svého náčelníka, který, schován někde za bukem, bude vydávat rozkazy ostatním živým hráčům, volit vhodné formace pro přesun nebo laserově označovat strategické cíle pro letecké útoky. Zkrátka, klasická akční složka se již podruhé (původní prim drží starší onlinovka Savage) setkává s tou strategickou a společně tvoří vzájemně propojený celek, který je značně lákavý. Ale i bez příslušného vedení se v klidu obejdete, protože hra plně podporuje hlasovou komunikaci, vhodnou zvláště pro synchronizaci společného postupu.
Jak už je v současných hrách zvykem, osvojíte si i mnoho bojových vozidel, od klasických džípů, transportérů a tanků přes terénní buginy až po vrtulníky a letadla, která budou taktéž plně ovladatelná. Mimo využívání silných palubních zbraní nám bude umožněno v určitých podmínkách převážet některé stroje vrtulníkem a dopravit je tak na místa, kam by se jednoduše nedostaly. Ale válka není jen o vítězstvích, a tak se občas stane, že budete muset opustit hořící stroj několik set metrů nad zemí - to se pak náramně hodí padák, který jste si jistě před akcí zabalili s sebou, nebo snad ne?
Jelikož se už dlouho nenosí rozfázování herního prostředí na jednotlivé levely, přináší nám autoři rozsáhlé bojiště, které by se svou rozlohou snad mělo vyrovnat Flashpointu a v lecčems ho i překonat. Hráče samotáře by Soldner měl uspokojit obrovskou dynamickou kampaní, složenou z 250 misí, kdy se příští úkoly budou měnit podle toho, do jaké míry jste byli úspěšní v těch předchozích. V českém Flashpointu nebylo prostředí příliš interaktivní, v Soldneru si naopak užijeme jak kácení stromů pomocí granátometů, tak ničení budov. Ty budou mít několik stupňů demolice, což se hodí zvláště tehdy, pokud je pod doškovou střechou malé kůlny schován celý nepřátelský pluk. Ruku v ruce s interaktivitou jde i grafické zpracování, které se v klidu vyrovná dnešním standardům i přesto, že je modelováno tak velké území. To je bohatě členité a jistě se najde spousta míst, kde se půjde bezpečně schovat před posádkou nepřátelského tanku a následně mu poslat raketu na rozloučenou.
Soldner by se do našich obchodů měl dostat již začátkem letošního jara, tak autorům držme palce, ať vše vyjde podle plánu, protože zatím to vypadá na vydařenou multiplayerovou řežbu.