Sony in black

1. 7. 2004

Sdílet

V polovině května pozvala společnost Sony (konkrétně divize, která má nastarosti produkty Vaio) novináře z celé Evropy do Bruselu. Výběr místa nikterak nesouvisel (jak je teď populárn...
V polovině května pozvala společnost Sony (konkrétně divize, která má na
starosti produkty Vaio) novináře z celé Evropy do Bruselu. Výběr místa nikterak
nesouvisel (jak je teď populární) se vstupem dalších zemí do Evropské unie, ale
s tím, že evropská centrála této společnosti sídlí právě v Bruselu. Cílem
prezentace bylo představení nového image firmy a novinek určených pro "starý
kontinent". Když jsem na podzim loňského roku navštívila Tokio, nemohla jsem
nezajít do obchodů s elektronikou a výpočetní technikou. Zakořeněné povědomí,
že Japonci jsou technologičtí mágové, v žádném případě nebylo otřeseno. To, co
bylo na tamních pultech k vidění, asi nikde jinde na světě k nahlédnutí není.
Protože Sony je domácí značka, nabídka překračovala rámec toho, co lze vidět
jinde. Vy, co jezdíte na CeBIT, víte, že stánek Sony je nepřehlédnutelný.
Přesto se to ani v nejmenším nedá srovnat s tím, jak široká je nabídka této
značky na domácí půdě. Problém byl jediný japonština a "japonský přístup". S
"rozsypaným čajem" člověk stěží může bojovat a byť jsou Japonci technologičtí
lídři, jejich určitá uzavřenost vůči světu se odráží i na jejich angličtině.
Prostě tímto jazykem nechtějí mluvit (a trošku to bylo znát i v Bruselu). A
svým způsobem se tomu ani nelze divit, v Tokiu příliš "bílých lidí" nepotkáte a
Japonci je většinou považují za Američany (důvodem jsou historické souvislosti,
válka). Svým způsobem to velmi zjednodušeně, ale názorně vystihuje i jejich
obchodní model. Největší nabídka produktů s visačkou Sony je po Japonsku a Asii
ve Spojených státech, až pak ve velkém závěsu následuje Evropa. A to ještě není
celá Evropa zásobená stejně. My máme to štěstí, ze značka Sony s označením Vaio
na našem trhu ke koupi je (i když zatím pouze rok). I když nabídka není zdaleka
kompletní, jsou země (i z bývalého západního bloku), které jsou na tom mnohem
hůře.
Produkty Vaio jsou na světovém trhu 7 let a většině z nás se hned vybaví
notebook. Původně jsem si myslela, že označení VAIO je pouhé slovo, které je
snadno vyslovitelné ve všech jazycích, ale důmyslná japonská preciznost mě
vyvedla z omylu. V těchto čtyřech písmenech se ukrývá strategie této řady Video
Audio Integration Operation a její umístění mezi audio video a PC produkty. V
Bruselu byly představeny novinky jako ultra lehké notebooky, špičkové
profesionální notebooky nebo domácí server (řady X, S, A a RA). Na našem trhu
jsou k dispozici prozatím jen modely z řady A. Jeden exemplář (A 197 VP) máme
již v redakci na testování a výsledek testu s podrobným popisem naleznete v
dalším čísle. A proč je tento text nazván Sony in black? Společnost změnila
design všech svých produktů Vaio ze stříbrné do černé. Černá má symbolizovat
nejen eleganci a čistotu designu, ale zejména má dát světu na odiv, že tato
divize firmy se finančně pohybuje v černých číslech.
Odkaz: http://www.sony.com

Autor článku