Společnosti B2B sociálním sítím nefandí

1. 1. 2013

Sdílet

 Autor: © queidea - Fotolia.com
Studie 200 společností B2B ukazuje na jejich jistou apatii vůči sociálním sítím.

V sousedním Německu byly uveřejněny výsledky průzkumu využívání sociálních nástrojů a sítí mezi více než 200 společnostmi typu B2B (business to business – obchodování mezi podniky) ve 14 průmyslových odvětvích. Studii publikovala První pracovní skupina pro sociální média v komunikacích B2B (Erster Arbeitskreis für Social Media in der B2BUnternehmenskommunikation).

Pro společnosti B2C (business to consumer – obchodování mezi podniky a koncovými uživateli) je dnes využívání sociálních médií samozřejmostí, koneckonců slouží k přímé prezentaci koncovým zákazníkům a lze je snadno využít pro marketing. V oblasti B2B je situace jiná. Podle studie nemá přibližně polovina společnosti žádný zvláštní rozpočet pro sociální média. Zdůvodňují to těžkou měřitelností výsledků a příliš vysokými náklady. Nemají žádné konkrétní cíle a pokud implementují nějaké technologie, pouze proto, že nestojí o image zpátečníka a tedy prostě „musí“.

U 84 %společností B2B, které sociální média využívají, jde o vylepšování vlastního image. 37 % jde o udržení si stávajících zákazníků a 60 % tvrdí, že chtějí přilákat zákazníky nové. Pouze 35 % firem má jasný plán, jak cíleně zvýšit své prodeje prostřednictvím řešení Web 2.0 .

Zásadním rozdílem proti celosvětovým statistikám je rozložení iniciativ a investic mezi jednotlivé sociální sítě. 80 % sice používá Facebook, ale celých 78 % svoje aktivity staví na platformě Xing. 41 % využívá síť LinkedIn a pouze 35 % Google+, i když to je do jisté míry dáno tím, že tato platforma existuje jen poměrně krátkou dobu.

Vysoké zastoupení platformy Xing je specifické především pro německy mluvící země. V současnosti má mít platforma přes 200 milionů členů, přičemž 76 % všech zobrazení stránek pochází z Německa a 90 % z německy mluvících zemí (Německo, Rakousko a Švýcarsko).

Xing je kontaktní sociální síť zaměřená na profesionály. Nabízí osobní profily, skupiny, diskusní fóra a další běžné funkce sociálních komunit. Členství je bezplatné, ale většina základních funkcí, jako je například vyhledávání členů s určitou kvalifikací nebo komunikace s lidmi mimo osobní list, je možné pouze pro prémiové členy platící měsíční poplatek přibližně 5 eur.

Xing také nabízí systém pro uzavřené komunity, které mají vlastní přístupové metody a vzhledrozhraní. Platformu využívají jako interní řešení pro své skupiny společnosti jako je IBM, McKinsey, Accenture a další.

Od roku 2009 je hlavním akcionářem firma Burda a v poslední době se snaží o ovládnutí celé společnosti Xing. Bude zajímavé sledovat, co to bude znamenat pro jednu z mála význačnějších evropských sociálních sítí.