Spor Google vs. Čína se vyostřuje: Cenzura je u konce

23. 3. 2010

Sdílet

Společnost Google se rozhodla zastavit cenzurování stránek na čínském trhu a přesměrovala čínskou variantu svého vyhledávače na hongkongskou verzi google.com.hk, která funguje bez filtrování obsahu.

Jedná se tak o další posun ve sporu, jenž se táhne už od ledna letošního roku. Původní spekulace o kompletním odchodu Googlu z Číny kvůli cenzuře se tedy nenaplnily, protože by pro Google znamenaly ztrátu zisku na tamějším trhu, jenž je odhadován na 600 milionů dolarů. Od včerejška mohou Číňané na adrese Google.cn využívat necenzurované verze služeb Google Search, Google News a Google Images. Služby jako YouTube, Sites či Blogger ovšem nadále zůstávají nefunkční.

David Drummond, právník Googlu, je přesvědčen že tento krok je legální a že jej čínská vláda bude respektovat, i když je mu jasné, že bude mít možnost služby Googlu zablokovat. Google ovšem tah čínské vlády pozorně sleduje a dokonce vytvořil speciální webovou stránku, na níž může každý vidět, které jeho služby jsou blokovány a které nikoliv. Dostupná je z adresy http://www.google.com/prc/report.html#hl=en

Zástupci čínské vlády ovšem příliš pozitivně z tohoto kroku Googlu naladěni nejsou a již označili zastavení cenzury za zcela špatný krok, nicméně zatím nepodnikli žádné další opatření. Atmosféra je ovšem napjatá a čeká se, jak bude kauza dále pokračovat.

Google původně pro úspěch na čínském trhu adoptoval zdejší strategii v cenzurování obsahu a byl tamější vládou nucen v této činnosti pokračovat, pokud chce zůstat dále ve hře. Podíl Googlu na čínském trhu byl v loňském roce 19 %, zatímco jeho hlavní konkurent, domácí Baidu, ovládal 76 % trhu. Ale i tak je pozice Googlu v Číně značně lepší, než je tomu u Yahoo, jenž má podíl jen 0,3 % nebo u Bingu s 0,4%. Na konci roku 2009 měla Čína 384 milionů uživatelů internetu a toto číslo se bude pravděpodobně rychle zvětšovat.