Větší mobilita zaměstnanců podnikům pomáhá v byznysu, jejich data jsou tím ale více ohrožena. Mobilní zařízení totiž nejsou často chráněna ani základní bezpečností. Pracovníci je přitom bohatě využívají pro vlastní potřebu včetně instalování aplikací, o jejichž původu mnohdy nic netuší. A novým fenoménem je rostoucí poptávka uživatelů po připojení svých vlastních smartphonů a tabletů k podnikovým systémům.
Podniková IT jsou pomalu svírána rostoucími požadavky zaměstnanců. K jednotnému podnikovému PC prostředí, kterému u nás vládne MS Windows, najednou přibývají mobilní operační systémy, jako jsou Apple iOS, Android, BlackBerry OS, Windows Phone nebo Symbian. Řadovým pracovníkům může sice IT s připojením otálet, členům managementu se ale těžko odmítá. Přitom si pracovníci IT uvědomují rostoucí bezpečnostní riziko. Přirozeně se objeví otázka. Co s tím?
Firemní IT musí mít možnost podobně jako u počítačů identifikovat mobilní zařízení v podnikové síti. Telefony a tablety centrálně spravovat podle mobilních platforem, skupin uživatelů nebo vlastnictví přístroje, nastavovat na dálku a zabezpečit přístup k podnikovým datům podle podnikových pravidel. Dále zajišťovat ztracená nebo ukradená zařízení včetně jejich uzamčení nebo mazání firemních dat. Důležité je také spravovat mobilní aplikace především kvůli rostoucímu nebezpečí malwarového ohrožení.
Tyto potřeby zajišťují nástroje pro správu mobilních zařízení (MDM – Mobile Device Management), jako jsou například MobileIron, Sybase Afaria nebo AirWatch. Systémy jednotně spravují nejvyužívanější mobilní platformy a umožňují propojení s dalším podnikovým prostředím. Technologie pro MDM jsou sice novými nástroji, s rychlým růstem počtu mobilních telefonů a tabletů je však jejich nasazení pro řadu podniků téměř kritické.
Autor pracuje jako manažer divize mobilních řešení ve společnosti Ness Czech